26 358 läst ·
154 svar
26k läst
154 svar
Badrummet får sig en makeover!
Då har man fått svar från kommunen, bygglov krävs. Så idag el på måndag knallar jag och dottra min upp dit och lämnar in det 
En liten fråga kring något helt annat. Har ju sen innan köpt belysning till taket, Malmbergs md-540. Tror ni det räcker med 3st sådana + 1st md-550 i snedtaket? Dem ligger på 421lm stycket, så ungefär 400lm/kvm. Anledningen till varför jag undrar är för att jag har 4st md-540 men då funderar på att strunta i den ena
Blir även ett svedbergs dk spegelskåp med belysning.
En liten fråga kring något helt annat. Har ju sen innan köpt belysning till taket, Malmbergs md-540. Tror ni det räcker med 3st sådana + 1st md-550 i snedtaket? Dem ligger på 421lm stycket, så ungefär 400lm/kvm. Anledningen till varför jag undrar är för att jag har 4st md-540 men då funderar på att strunta i den ena
Blir även ett svedbergs dk spegelskåp med belysning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Innan spottar förekom i badrumstak hade man oftast en 60 W glödlampa som skulle lysa upp hela badrummet (mindre storlek) och det är ungefär 600 lumen. Hide-a-lite rekommenderar 1 spot per 1,5 kvm badrumsgolv och med belysning ovanför spegeln kan antalet minskas. Sen vet jag inte om de spottar de anser är bäst i badrum har ung, 400 lm men du kan kolla i den guide som de har på sin webbplats.
Ja idag har vi ju 2st 40w... Så kanske ska "safea" och köra på 5st, sen är taket fulltBirgitS skrev:
Innan spottar förekom i badrumstak hade man oftast en 60 W glödlampa som skulle lysa upp hela badrummet (mindre storlek) och det är ungefär 600 lumen. Hide-a-lite rekommenderar 1 spot per 1,5 kvm badrumsgolv och med belysning ovanför spegeln kan antalet minskas. Sen vet jag inte om de spottar de anser är bäst i badrum har ung, 400 lm men du kan kolla i den guide som de har på sin webbplats.
Har nu fått in första offerten, positivt överraskad även om de inte verkar kunna räkna på ROT... För om jag inte är helt fel på det så är det arbetskostnad + moms (25%) - rot (30%) = vad jag ska betala?
I övrigt såg det bra ut, totalentreprenad 111000 ca efter rot och bara flyt + tät + plattsättning = 29000 efter rot.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Om ni klarar er hyfsat med 80 W (kring 800 lm?) verkar det vara en väldigt stor (onödig) ökning att installera ung. 2000 lm.J Jarlsgård skrev:
Pris till privatpersoner ska alltid anges inkl. moms så du ska inte behöva lägga på någon moms själv. Men det stämmer att rotavdraget är 30% av arbetskostnaden (den del som utförs i din bostad): https://www.skatteverket.se/foretag...hrutarbete2016.4.3810a01c150939e893f8301.html
Kanske onödigt, men 2st 40w som vi har idag är något otillräckligt. Samtidigt så har jag ju spotlighten så rent ekonomiskt kostar det mig inget och jag slipper oroa mig för att det blir för dåligt med ljus? 
Offerten är redovisad med moms, men rot är draget före moms vilket då blir fel?
Offerten är redovisad med moms, men rot är draget före moms vilket då blir fel?
Ja jo det är ju santBirgitS skrev:
Ska ta och se över offerten, kolla lite med min sambo för att se hur "fria" tyglar jag kan få (läs: hur mycket tid jag kan avvara) så får vi se vad det här kalaset kan tänkas kosta!
Just nu är jag inne på att riva/bygga upp, använda egen elektriker/rörmokare och sedan låta dem sköta slutjobbet.
Några saker jag tänkte på nu när jag läst igenom tråden,
1. Du skrev golvbjälklag 10x220, antar att du menar 100x220?
2. Idag så ska man ha högst cc 45 i badrum med minst 15mm k-plyfa bakom gipsen. Egentligen våtrumsgips(men det är mest tillverkaren som vill det.) lite osäker dock när du ska sätta fermscellskivor.
Gjorde om mitt badrum i somras, plattsättaren tog ca 17 000 efter rot. Då gjorde han tätskikt samt kakling och fogning. Badrummet är 3.5kvm med 2,4 i takhöjd. Endast en dörr, inga fönster. Bostadsrätt.
Vvsaren tog 22 000 för all rörkoppling ink byte av golvbrunn, installation tvättmaskin och handdukstork.
2. Idag så ska man ha högst cc 45 i badrum med minst 15mm k-plyfa bakom gipsen. Egentligen våtrumsgips(men det är mest tillverkaren som vill det.) lite osäker dock när du ska sätta fermscellskivor.
Gjorde om mitt badrum i somras, plattsättaren tog ca 17 000 efter rot. Då gjorde han tätskikt samt kakling och fogning. Badrummet är 3.5kvm med 2,4 i takhöjd. Endast en dörr, inga fönster. Bostadsrätt.
Vvsaren tog 22 000 för all rörkoppling ink byte av golvbrunn, installation tvättmaskin och handdukstork.
Tja!W Willewonka skrev:Några saker jag tänkte på nu när jag läst igenom tråden,
Mky riktigt, 100x225 är bjälklaget så har nog missat en 0a
Fermacell är ok men det kommer bli 30cc, 95 reglar, 15mm plyfa o vanlig gips
Såg nu att du skrivit mer 
Ja den offerten jag fått nu sist och även "accepterat" tycker jag ligger bra i pris. Han vill ha 30k efter rot för flyt +tätskikt + kakling/klinkers inkl material.
110k för total tycker jag inte heller är så farligt men vi kommer köra på att riva själva, byta takfönstret själv samt bygga upp med reglar/plyfa. Gipsa kan de få göra, då slipper jag ha mm precision vid alla rör. De ska även få lov att utföra vvs o el men ska ta en dialog med dem kring vvs då det offerterade priset var löjligt högt, ca 30k varav 12k i material.
Ja den offerten jag fått nu sist och även "accepterat" tycker jag ligger bra i pris. Han vill ha 30k efter rot för flyt +tätskikt + kakling/klinkers inkl material.
110k för total tycker jag inte heller är så farligt men vi kommer köra på att riva själva, byta takfönstret själv samt bygga upp med reglar/plyfa. Gipsa kan de få göra, då slipper jag ha mm precision vid alla rör. De ska även få lov att utföra vvs o el men ska ta en dialog med dem kring vvs då det offerterade priset var löjligt högt, ca 30k varav 12k i material.
Ja 30k låter bra, jag betalade som sagt 17k för plattsättarens faktura då ingick tätskikt, fix, fog och jobbet i sig.J Jarlsgård skrev:Såg nu att du skrivit mer
110k för total tycker jag inte heller är så farligt men vi kommer köra på att riva själva, byta takfönstret själv samt bygga upp med reglar/plyfa. Gipsa kan de få göra, då slipper jag ha mm precision vid alla rör. De ska även få lov att utföra vvs o el men ska ta en dialog med dem kring vvs då det offerterade priset var löjligt högt, ca 30k varav 12k i material.![]()
Jag köpte kakel och klinker på eget håll... ca 70% rabatt.
Hur stort var badrummet? Ska du ha dolda eller synliga rör? Ingår de blandare eller handukstorkar eller är de endast ”rör”?
Jag betalde ju ca 20k och då var de synliga rör och endast rör och kopplingar.
Samma som här, de tillhandahåller flyt, tätskikt samt fix/fox o silikon. Kakel o klinker har jag redanW Willewonka skrev:Ja 30k låter bra, jag betalade som sagt 17k för plattsättarens faktura då ingick tätskikt, fix, fog och jobbet i sig.
Jag köpte kakel och klinker på eget håll... ca 70% rabatt.
Hur stort var badrummet? Ska du ha dolda eller synliga rör? Ingår de blandare eller handukstorkar eller är de endast ”rör”?
Jag betalde ju ca 20k och då var de synliga rör och endast rör och kopplingar.
Angående röris så har han nog satt ett schablonpris. Ska ha möte med firman i nästa vecka där vi nog kommer fram till något
Återkommer hur saker blir
Nu har jag inte fakturan framför mig men rören för mig kostade ca 400+ st på 2 meters längder.J Jarlsgård skrev:Samma som här, de tillhandahåller flyt, tätskikt samt fix/fox o silikon. Kakel o klinker har jag redanpassade på att handla på mig kakel till 90% rabatt samt lite dyrare klinker som sambon valt!
Angående röris så har han nog satt ett schablonpris. Ska ha möte med firman i nästa vecka där vi nog kommer fram till någotmen det blir dolda rör. Total längd skulle jag tro blir ca 22m för både kall/varmvatten från fördelare vid pannan. Ska inte heller ha något vattenskåp. Saken är den att jag redan har RiR, fördelare, väggdosor osv som jag helst ser att de använder
så materialkostnaden lär gå från 12k till kanske 2k om jag får som jag vill
Återkommer hur saker blirmen de 110k ska bantas ner med iaf 40k
![]()
Så 12 k verkar inte vara så farligt för materialet, men då vet jag inte hur ditt ser ut. Alla jävla kopplingar hit o dit blir en del.. fick en liten chock när jag fick fakturan..
Så, efter många om men så börjar saker och ting falla på plats! Att agera någon hobby projektledare när man är hemma med två "sket ungar" har visat sig jobbigare än vad jag trodde 
Men nu så börjar allt falla på plats!
Nästa vecka kommer takfönstret så helgen nästa vecka kommer användas till att sätta in det nya fönstret samt börja riva!
Veckan därpå är takläggaren inbokad för att lägga ny papp runt det nya. På skärtorsdag kommer el/vvs och veckan efter påsken kommer badrumsfirman
Så om allt rullar på som det ska nu så ska badrummet stå mer eller mindre färdigt till 10 maj
Men nu så börjar allt falla på plats!
Nästa vecka kommer takfönstret så helgen nästa vecka kommer användas till att sätta in det nya fönstret samt börja riva!
Veckan därpå är takläggaren inbokad för att lägga ny papp runt det nya. På skärtorsdag kommer el/vvs och veckan efter påsken kommer badrumsfirman
Så om allt rullar på som det ska nu så ska badrummet stå mer eller mindre färdigt till 10 maj