26 358 läst ·
154 svar
26k läst
154 svar
Badrummet får sig en makeover!
Garderoberna rök till förmån för badrummet samt även att sovrummet skulle upplevas som större, rätt opraktiskt med en garderobsvägg som har olika djupjockeping skrev:
Det enda jag oroar mig för med en kanalfläkt är att det blir en hög ljudnivå?
Redigerat:
Är ett bra tag sen jag skrev här men en liten update kan jag ju ge!
Inför badrumarenoveringen så fick jag la halvt om halvt i uppdrag att göra vid det angränsande sovrummet först för att slippa ha kaos i 2 rum samtidigt.
Sagt och gjort så drog jag igång!
Började med att riva ner all tretex och isolera innerväggarna, sen började byggnationen av nya badrumsväggen
Sen tog en platsbyggd sänggavel form
Satte osb+gips på alla väggar förutom ytterväggarna (stenväggar).
Utöver det så är även taket nygipsat. Sen har det tagit stopp då vår lilla flicka tittade ut förra fredagen

Nu försöker jag få tag i målaren som kan komma och spackla för jag känner att jag varesig har kunskap, intresse eller tid till det just nu
Badrummets nya vägg är förövrigt byggd med 45x95 cc30.. Overkill? Så in i norden men why not
Som det ser ut nu så kommer vi påbörja själva badrummet i sommar/sensommar
Inför badrumarenoveringen så fick jag la halvt om halvt i uppdrag att göra vid det angränsande sovrummet först för att slippa ha kaos i 2 rum samtidigt.
Sagt och gjort så drog jag igång!
Började med att riva ner all tretex och isolera innerväggarna, sen började byggnationen av nya badrumsväggen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen tog en platsbyggd sänggavel form
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte osb+gips på alla väggar förutom ytterväggarna (stenväggar).
Utöver det så är även taket nygipsat. Sen har det tagit stopp då vår lilla flicka tittade ut förra fredagen
Nu försöker jag få tag i målaren som kan komma och spackla för jag känner att jag varesig har kunskap, intresse eller tid till det just nu
Badrummets nya vägg är förövrigt byggd med 45x95 cc30.. Overkill? Så in i norden men why not
Som det ser ut nu så kommer vi påbörja själva badrummet i sommar/sensommar
Tack och tack!michfris skrev:
Kämpat på så gott jag kunnat.. men har haft de flesta oddsen mot mig!
Tanken var att sovrummet skulle vara klart innan hon kom till världen och det hade jag varit också om det inte vore för följande faktorer
- Jag är pappaledig åt vår son
- 2 dagar efter att jag rivit ner all tretex så åkte min svärfar in på sjukhus. Då vi är nära dem så var vi på besök hos honom 2-3ggr i veckan (3 mil bort). Här låg han i 3v.
- Min sambos kollega sa upp sig och för att slippa komma till jobbet så arbetsvägrade han under hela sin arbetstid. Då ytterligare 3st nyligen slutat så resulterade det i att hon fick jobba över varje dag.
- Ingen möjlighet till barnpassning då svärföräldrarna i vanliga fall brukar stå för detta men de var ju på sjukan el. på besök där
Livet är verkligen två steg fram och ett bakåt. Ofta har man hög ambitionsa och motivation nivåer men det kan vara svårt att förutse hur livet ter sig under projektets gång.J Jarlsgård skrev:Tack och tack!
Kämpat på så gott jag kunnat.. men har haft de flesta oddsen mot mig!
Tanken var att sovrummet skulle vara klart innan hon kom till världen och det hade jag varit också om det inte vore för följande faktorer
Så ja, maximal otur
- Jag är pappaledig åt vår son
- 2 dagar efter att jag rivit ner all tretex så åkte min svärfar in på sjukhus. Då vi är nära dem så var vi på besök hos honom 2-3ggr i veckan (3 mil bort). Här låg han i 3v.
- Min sambos kollega sa upp sig och för att slippa komma till jobbet så arbetsvägrade han under hela sin arbetstid. Då ytterligare 3st nyligen slutat så resulterade det i att hon fick jobba över varje dag.
- Ingen möjlighet till barnpassning då svärföräldrarna i vanliga fall brukar stå för detta men de var ju på sjukan el. på besök där
![]()
Det finns en tid för allt men nära och kära kommer alltid i främsta rummet.
Håller tummarna att det vänder snart, både att de mår bättre och att du kan komma framåt i era projekt
Nu så börjar det hända lite igen.. eller ja, inte specifikt i badrummet kanske men det planeras iaf!
Jag har bland annat kommit till insikt att jag själv inte kommer orka att mäkta med detta projektet själv. Har ju en 2 månaders och en 1.5 åring här hemma som tar friskt med tid och jag varesig orkar eller vill lägga all min vakna tid på ett badrum under ett par veckor. I synnerhet inte när det är vårat enda badrum och tempot måste vara högt!
Men efter regn kommer solsken! En klart positiv värdering av vårat radhus har gjort att det finns gott om utrymme till att baka in ett badrum i huset så offerter har börjat tas in!
Det jag funderar på att göra själv nu är la att iaf riva ut det gamla själv (väggar, golv, tak, avlopp/vattenstam) och sedan låta firma göra resten. Eventuellt så använder jag mig av den elektriker jag haft tidigare till att dra rör/sätta dosor så de hamnar där jag vill!!
En fundering dock är om jag ska skita i att göra den "nisch" av duschen som jag tänkt, eller snarare låta duschen gå hela vägen förbi toaletten och strunta i den boxen där, vad tror ni om det?
Så får man helt enkelt beställa en specialbeställt duschvägg för snedvägg sen istället.
Det är på gång nu åtminstone
Jag har bland annat kommit till insikt att jag själv inte kommer orka att mäkta med detta projektet själv. Har ju en 2 månaders och en 1.5 åring här hemma som tar friskt med tid och jag varesig orkar eller vill lägga all min vakna tid på ett badrum under ett par veckor. I synnerhet inte när det är vårat enda badrum och tempot måste vara högt!
Men efter regn kommer solsken! En klart positiv värdering av vårat radhus har gjort att det finns gott om utrymme till att baka in ett badrum i huset så offerter har börjat tas in!
Det jag funderar på att göra själv nu är la att iaf riva ut det gamla själv (väggar, golv, tak, avlopp/vattenstam) och sedan låta firma göra resten. Eventuellt så använder jag mig av den elektriker jag haft tidigare till att dra rör/sätta dosor så de hamnar där jag vill!!
En fundering dock är om jag ska skita i att göra den "nisch" av duschen som jag tänkt, eller snarare låta duschen gå hela vägen förbi toaletten och strunta i den boxen där, vad tror ni om det?
Det är på gång nu åtminstone
Jo, sovrummet är klart också! Det kan jag ju visa!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då uppdaterar vi lite igen!
Har inte kommit något direkt stans.. Har dock tagit in 3 offerter. Den första firman kändes lite halvt oseriös, något som senare styrktes av offerten. Firma 2 kändes bra mkt seriösare men prislappen var 60k dyrare än den första så där håller jag på å kikar lite på läget. Firma 3 avböjde sig jobbet pga tidsbrist.
Så har kontaktat 2 firmor till. Nuvarande tanken är att riva ut allt själv, fixa el osv. Så den firma vi väl väljer mer eller mindre bara fixar vvs samt ytskikt. Detta mest för att kunna pressa ner priset!
Så det går väldigt sakta framåt som sagt
Har inte kommit något direkt stans.. Har dock tagit in 3 offerter. Den första firman kändes lite halvt oseriös, något som senare styrktes av offerten. Firma 2 kändes bra mkt seriösare men prislappen var 60k dyrare än den första så där håller jag på å kikar lite på läget. Firma 3 avböjde sig jobbet pga tidsbrist.
Så har kontaktat 2 firmor till. Nuvarande tanken är att riva ut allt själv, fixa el osv. Så den firma vi väl väljer mer eller mindre bara fixar vvs samt ytskikt. Detta mest för att kunna pressa ner priset!
Så det går väldigt sakta framåt som sagt
Nu vänder jag mig till er här på byggahus! Är i starkt behov av support för jag är helt grön på allt vad offerter etc. heter.
"Målar upp allting" så det blir lite lättare att få en hum om det hela.
Offerterna innefattar bara byggmaterial (utom den dyrare som även innefattar tätskikt), allt så som inredning etc. ingår ej. Inte heller tappvattenledningarna.
Offert 1: 98400kr, 75580kr efter ROT. Här ingår endast golvvärme, osb, gips och golvspån. Allt annat står jag själv för alternativt får en senare faktura. Denne firma vill även ha halva totalbeloppet i förskott något jag inte är intresserad av så det får jag isåfall förhandla bort.
Offert 2: 176000kr, 136100kr efter ROT. Här ingår golvvärme, allt byggmaterial så som gips, osb, golvspån, spackel, färg, avlopp osv.
Men nu till huvudvärken!
Räknar jag ut arbetskostnaden (och räknar då ut antal timmar vilket bör vara de samma för båda offerterna) så blir den totala tiden 236h.
Firma 1 har en total arbetskostnad på 91700kr vilket då resulterar i en timkostnad på ca 388kr innan ROT medan firma 2 tar 562,5kr innan ROT.
Vilken av dessa är egentligen mest realistisk? Den ena känns väldigt billig medan den andra känns dyr.
Tar man sedan materialkostnaden så ska firma 1 ha 3400kr för materialet och firma 2 44000kr.
Samma här, firma 1 känns billig och firma 2 känns ju helt hutlöst dyr? 44000kr för vadå? Visst det är tätskikt (alltså bara tätskikt, inte fix eller flyt eller något sådant) och det kostar i min värld inte mer än max 6k till ett badrum på 4m²?
Vad bör man ha för riktlinjer egentligen? Vad är normalpris/h för badrumsrenovering?
"Målar upp allting" så det blir lite lättare att få en hum om det hela.
Offerterna innefattar bara byggmaterial (utom den dyrare som även innefattar tätskikt), allt så som inredning etc. ingår ej. Inte heller tappvattenledningarna.
Offert 1: 98400kr, 75580kr efter ROT. Här ingår endast golvvärme, osb, gips och golvspån. Allt annat står jag själv för alternativt får en senare faktura. Denne firma vill även ha halva totalbeloppet i förskott något jag inte är intresserad av så det får jag isåfall förhandla bort.
Offert 2: 176000kr, 136100kr efter ROT. Här ingår golvvärme, allt byggmaterial så som gips, osb, golvspån, spackel, färg, avlopp osv.
Men nu till huvudvärken!
Räknar jag ut arbetskostnaden (och räknar då ut antal timmar vilket bör vara de samma för båda offerterna) så blir den totala tiden 236h.
Firma 1 har en total arbetskostnad på 91700kr vilket då resulterar i en timkostnad på ca 388kr innan ROT medan firma 2 tar 562,5kr innan ROT.
Vilken av dessa är egentligen mest realistisk? Den ena känns väldigt billig medan den andra känns dyr.
Tar man sedan materialkostnaden så ska firma 1 ha 3400kr för materialet och firma 2 44000kr.
Samma här, firma 1 känns billig och firma 2 känns ju helt hutlöst dyr? 44000kr för vadå? Visst det är tätskikt (alltså bara tätskikt, inte fix eller flyt eller något sådant) och det kostar i min värld inte mer än max 6k till ett badrum på 4m²?
Vad bör man ha för riktlinjer egentligen? Vad är normalpris/h för badrumsrenovering?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Normalt kan ju en bra plattläggare/snickare (+elektriker, VVS några timmar) göra ett badrum på ungefär 3 veckor, så om det inte är några särskilda problem med ditt badrum verkar allt över 4 manveckor överdrivet. Det finns en tråd i Badrumsforumet där många har skrivit in vad de har betalat för att renovera deras badrum.
Arbetskostnad (om moms är inräknad): rent spontant tycker jag att det ser ut som att alternativ 2 på arbetskostnad är dyr, och alternativ 1 verkar billigt och att verkligheten borde ligga mitt emellan 450-500/timme med moms. Skulle jag pistolhotas att välja någon hade jag undvikit alt 1, mycket pga förskottsbetalningskravet = dålig likviditet = konkursfara = alla dina förskottspengar borta. (Men nu är vi ju inte pistolhotade att välja i verkligheten, så jag hade letat vidare efter ett alternativ 3
)
Ja ett alternativ 3 är aktuellt. Har haft 2 firmor till här varav den ena avböjde då de hade för mycket att göra. Firma 4 har inte lämnat offert än så den väntar jag fortfarande på 
Är det någon som vet hur firmorna vanligtvis ställer sig till att köra på rullande istället för fastpris?
Är det någon som vet hur firmorna vanligtvis ställer sig till att köra på rullande istället för fastpris?
