Badrummet får sig en makeover!

9k läst  87 svar

1. J
    Renoverare · Nivå 16
  2. J
    Renoverare · Nivå 16
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190411_153642.jpg

Skulle plockat bort radiatorn också men där hade förra ägaren hittat på någon egen jävla idiotlösning (läs typ slått i keramisk metall i avstängningsventilen på returen) så det får röris roa sig med istället! Det är svårt att tro att förra ägaren var elektriker när man sett eldragningsrna och att sonen var rörmokare då han laga avloppsrör med silikon och silvertejp..

3. J
    Renoverare · Nivå 16
  4. K
    Medlem · Nivå 6
    Ett rejält lyft med så stort fönster!

5. J
    Renoverare · Nivå 16
    Ja det kan man minst sagt säga!
    De som har sett rummet har alla reagerat med "shit vad stort!" och jag slås av samma tanke varje gång jag öppnar dörren också :crysmile: känns som om man står under bar himmel :crysmile:

6. P
    Medlem Nivå 1
    Snyggt, planerar också för ett stort takfönster i badrummet. Vilken dimension har du satt in? Upplever du det "för stort" rent av?

7. J
    Renoverare · Nivå 16
    Vårat mäter 94x118 cm :) Som svar på om det upplevs som för stort så vet jag inte riktigt.. det förra mätte 66x78 och upplevdes som väldigt litet i vårat badrum, men detta är ju ljusår större än det :crysmile:
    Så för stunden upplevs det som väldigt stort, men jag tror att när badrummet är färdigt, duschnischen är uppbyggd osv så kommer det kännas helt rätt för rummet (y)

Tar en liten halvtidsuppdatering här! Har varit och hämtat hem material för att kunna bygga upp nischväggarna samt golvspån och lite annat lullull. Sen blev det dags att börja riva!

Slet upp mattan först som tack gode gud inte satt speciellt hårt! Efter det var det dags att såga upp golvet. Hade måttat i en springa ner till golvbjälken och det var ca 48mm så körde cirkelsågen på 55mm för att den inte skulle ha några problem. Sågade väl 15 cm när det började strömma vatten... OCH där hittade jag radiatorröret :crysmile: Så såga upp golvet runtom fort som fan och ner med ett glassbunke för att sedan springa och stänga pannan :sweat: Tur är väl att det ändå skulle pluggas och nu vet jag ju exakt vart det går någonstans ;)
    57221332_2303439903261873_1864617415418052608_n.jpg

Ännu mer tur var kanske att där vattnet faktiskt lyckades ta sig igenom så var taket redan uppsågat sedan vi satte in pannan så det vattnet jag inte hann fånga kom inte att göra skada någonstans :strong:

57155497_1586040394864594_617060528396697600_n.jpg

Så nu är ca 1/3 av golvet uppbrytet. Dags att börja gå och hinka lite på släpet så man har någonstans att stå igen :crysmile: Men jag måste säga att det känns rätt vemodigt att såga upp detta golvet, har varit snustorrt precis överallt! Till och med runt brunnen:) Och att byta ut sånt här virke mot golvspån som jag kommer göra känns lite som ett helgerån:cry:
    57395827_2020080504787899_5557679885658357760_n.jpg

8. J
    Renoverare · Nivå 16
    En liten fråga har jag dock! Som ni ser så är isoleringen i golvet inget direkt att hurra i. Nu ramlar det dessutom ner en massa bröte så funderar på att byta ut denna.

Vad är då lämpligast? Färdiga skivor i typ stenull/glasull? Lösull?

9. J
    Renoverare · Nivå 16
  10. J
    Renoverare · Nivå 16
    Har fortsatt lite lätt idag. Allt avlopp är borta.. Eller ja så mkt jag kan ta bort själv! Behöver en gubbe som står i pannrummet för att ta sista biten annars lär det röret mosa pannan :crysmile:

Hade tänkt komma lite längre men det fick räcka för idag :)

IMG_20190417_123917.jpg

Och anledningen till dubbla 45x95 är för att ha gott om material att skruva i ;) lät ju råsponten vara kvar under de väggarna som redan fanns!

En annan sak som jag ny insett är att duschen kommer bli gigantisk :crysmile:

11. J
    Renoverare · Nivå 16
  12. M
    Medlem · Nivå 5
    Blev nyfiken på hur taket är konstruerat.
    Verkar inte vara vanliga takstolar?
    Är väggen med dörren bärande?

13. J
    Renoverare · Nivå 16
    Tja Mikael!

Ska försöka förklara så bra det bara går :) men jag kan bekräfta att taket är speciellt uppbyggt!

På husets totala bredd 9.25m har jag bortsett från "gavel spetsarna" bara 2st takstolar, dessa sitter med cirka cc 2.4m, 4m och 2.6m.

Sedan är hela taket avväxlat med cc120. Råsponten är således monterat lodrätt och fäst i avväxlingarna som ligger uppe på takstolarna.

Det är en minst sagt speciell konstruktion!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: