Blir smått tokig. Har ett hus på g vi gillar skarpt!! . Men mäklaren är extremt svävande med information. Huset har legat ute i sex månader men i perioder, ligger lite avskilt och inget ovanligt här då att de tar lite tid. Vi vill bo så, vill inte alla.
Men jag ställer frågor om ålder på vitvaror, intyg/årtal för renoveringar som badrum, tak, el, senast Sotning och mäklaren är helt nochig.

Detta är ett upplevt problem med flera mäklare från denna firma! Fastighetsbyran. De svarar inte på meddelanden oavsett om det är inför intresse eller med specifika frågor och på visningarna är det mycket axel ryckningar.

Vi är nya till hus men inte korkade! inte som att vi frågar för skojs skull utan som grund att lägga bud. Vi har ju sett att det finns saker att fixa men också att mycket är fixat. Vi vill mest bara kunna göra en plan utifrån vad som behövs, vi vill vi ha fakta oavsett bra eller dålig.

Jag blir super stressad av denna typ av mäklare, känns som man bli lurad hur som och kan inte fatta välgrundade beslut.

Ingen besiktning gjord. Men det har jag förstått kan va lite hur som ändå när köparen stått för den..

Kontentan av inlägget. Hur ska man tänka om det inte finns några papper alls på utfört badrum tex, eller el? Hur mycket kan sånt vara okej att buda ner pga? Kan man kontrollera utan att riva ut allt i badrum tex?

Det är tråkig känsla när man känner man förlorar hus på att man inte är super mega kunnig. Vi vill bli kunniga och lär oss hela tiden men svårt när det handlar om flera miljoner. Sedan känns det som så många helt struntar i att spara viktiga papper och dokumentation, känns mer standard än undantag att det är så tyvärr.

Lite gnäll tråd kanske men behov av stöd i alla funderingar 😅

inga papper alls kan betyda att de gjort det själv eller svart exempelvis. Kan vara hur fint gjort som helst dock, men för att ni ska betrakta det som gjort överhuvudtaget så behöver ni data. Papper från firmor, utfästelser som är värda något (är säljaren konkursmässig så hjälper ju inte deras ord), bilder, kvitto, vad som.

Vissa hemmafixare gör utmärkta jobb och dokumenterar finfint med bilder, kvitto, anteckningar. Detta värderar jag själv högre än något intyg från en firma som inte tar något ansvar ändå om något sker...

Finns inget så räkna med att värder på badrum exempelvis är noll.

Och ja, anlita egen besiktning! BVesiktningsmannen ska jobba för dig, inte säljaren eller mäklaren!

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus för två år sen kom vi från bostadsrätt och jag var rätt skraj för vad man köpte in sig i. Badrum, tak, avlopp, grund och allt möjligt okänt. Även om sakerna såg schyssta ut på avstånd och besiktningen som säljaren gjort inte pekade på något direkt så kändes det rätt läskigt.

Nu har vi bott här ett tag och jag har blivit mycket lugnare. Det är alltid något som behöver fixas med ett hus men har man lite koll, läser på och tittar efter nu och då så behöver det inte bli någon katastrof. Blir det en vattenläcka i badrummet, då fixar man det.

Får du inte svar på frågor du tycker är kritiska, lägg då ett bud som visar det. Är det ett hus ni verkligen vill ha, lägg ett bättre bud men reservera budget för att åtgärda diverse allt eftersom. Såg någon som föreslog att lägga undan 1% av köpesumman per år till underhåll, känns rimligt.

• Gilla
yalazy och 7 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
När vi köpte vårt hus för två år sen kom vi från bostadsrätt och jag var rätt skraj för vad man köpte in sig i. Badrum, tak, avlopp, grund och allt möjligt okänt. Även om sakerna såg schyssta ut på avstånd och besiktningen som säljaren gjort inte pekade på något direkt så kändes det rätt läskigt.

Nu har vi bott här ett tag och jag har blivit mycket lugnare. Det är alltid något som behöver fixas med ett hus men har man lite koll, läser på och tittar efter nu och då så behöver det inte bli någon katastrof. Blir det en vattenläcka i badrummet, då fixar man det.

Får du inte svar på frågor du tycker är kritiska, lägg då ett bud som visar det. Är det ett hus ni verkligen vill ha, lägg ett bättre bud men reservera budget för att åtgärda diverse allt eftersom. Såg någon som föreslog att lägga undan 1% av köpesumman per år till underhåll, känns rimligt.
Exakt det är ju den där ovissheten vad man lägger pengarna på så är läskigt och stressigt! Och egentligen allt vi vill veta för att göra plan. Jag tänker finns nu inte dokument på badrum nä men då vill jag veta det och att alla budar utifrån att man bör göra om badrummet. Men när mäklaren är "ryck på axlarna" blir vi bara osäkra.
Vi lär va väldigt noga med åtgärder å kontroller vart eftersom men vill inte få allt i huvet direkt😅 Å det gör det inte lättare att vi är så noga själva med sånnt.

• Gilla
Malle-01 och 1 till
  • Laddar…
Mäklaren kan bara redovisa det säljaren berättar/visar, han är intresserad av en någorlunda snabb affär och inget annat. Undersök, besikta och fråga. Sätter sig säljaren på tvären så lägg ett bud som är så lågt att renovering/reparationer inte blir smärtsamt.

• Gilla
MonikaK och 2 till
  • Laddar…
Det är rtelativt ofta papper saknas och mäklaren inte har koll.
Det betyder itne att något är fel skulle jag säga, men måste titta på det och se hur det verkar gjort. Har ni inte kunskapen själva så ta med någon som har lite koll.

Och en egen besiktning bör ni göra, och tillåter inte säljaren det skall ni dra öronen åt er, eller iaf buda därefter.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om mäklaren är kass hade jag som säljare uppskattat att få veta det. Ett vänligt meddelande till säljaren om att mäklaren inte svarar etc hade jag rekommenderat..

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
Nu är det ju inte mäklaren som du köper hus av så denne har inte koll på objektet mer än vad säljaren förmedlar.
Men om ni är sugen på huset så får ni väl boka träff och göra en besiktning på huset. Besiktningen är din och på den kan du sedan avgöra vad huset är värt.
Lagstiftningen i Sverige är på säljarens sida och det innebär att dom köpare måste man oavsett syna huset noga i sömmarna. Det finns inga intyg i världen som bräcker din egen besiktning, för din besiktning kan du lita på. Intyg kan man förfalska och skriva lite hur som haver.

• Gilla
Hankerella och 6 till
  • Laddar…
S
Papper är just bara papper när det gäller sånt, finns firmor som skriver intyg utan anmärkningar även om såna finns. Vill du vara helt säker så får du besiktiga allt du är orolig över.

• Gilla
Langos och 7 till
  • Laddar…
Om badrum osv är relativt nyrenoverade hade jag kanske frågat efter dokumentation på att det verkar korrekt gjort. Alt ta in en besiktningsman.
Annars hade jag inte brytt mig om det. Man får räkna in lite oförutsedda jobb/pengar efter några år ändå.

Och vitvaror? Är det så allvarligt? Funkar de så funkar de.
Om en frys pajjar kan man köpa en ny med 5års garanti för några få tusen om det krisar, eller en begagnad på blocket för kaffepengar.

Det dyra handlar om sättningar, tak som läcker och om precis all el är från 1920 mm

• Gilla
Roger Fundin och 26 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det är ett hus som inte är nybyggt är det normala att det inte finns sådana uppgifter, d v s det ingår inte omfattande pappersdokumentation i prospektet. Därmed har mäklaren heller inte sammanställt sådan. Som säljare vill man heller inte lämna ut sådant material eftersom det nästan garanterat blir fel i uppgifterna i något avseende och då kommer en tvist om avtalsbrott efter affären som ett brev på posten.

Ni undersöker fastigheten och lägger ett bud utifrån vad vad ni tycker den är värd. Ni kan ta hjälp av besiktningsman om ni vill. Och kanske någon kunnig vän eller släkting. Glöm inte att ni inte köper ett hus, ni köper en fastighet. Även den ska undersökas.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
C Cave_canem skrev:
Hur ska man tänka om det inte finns några papper alls på utfört badrum tex, eller el?
Jag skulle tänka att huset är som de flesta hus. Du får helt enkelt (låta) undersöka det du köper och inte han en övertro på att några papper skulle påverka värdet nämnvärt.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Det är inte konstigt att det inte finns några papper, även om de finns betyder det ingenting. Du ska själv bedöma skicket på huset och lägga bud på det.

När vi köpte hus fanns det inte ens planritningar. Vi gjorde en besiktning och kollade själva allt vi kunde och la bud därefter.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Cave_canem skrev:
Exakt det är ju den där ovissheten vad man lägger pengarna på så är läskigt och stressigt!
Ja fastighetsaffärer är läskigt och stressigt, det finns nog ingen väg runt det annat än att stanna i hyresrätt.

C Cave_canem skrev:
Och egentligen allt vi vill veta för att göra plan.
Det är nog svårt före ett fastighetsköp. Om det ska vara en hållbar plan.

Jag tror mer realistiskt är att ställa sig frågan: "Kan vi bo i huset som det är och har vi tillräckligt med pengar för att hantera underhållet de närmsta åren?" =Har vi några hundra tusen på kontot efter husaffären i händelse av att akut större underhåll behövs.

Har man mer pengar än så behöver man ju inte ställa den frågan utan kan istället planera ombyggnation och upprustning i den stora skalan av huset. Då är det mer en fråga vad som är tekniskt och legalt möjligt att genomföra.

C Cave_canem skrev:
Jag tänker finns nu inte dokument på badrum nä men då vill jag veta det och att alla budar utifrån att man bör göra om badrummet.
Folk lägger bud med alla möjliga och omöjliga föreställningar och utgångspunkter, ofta irrationella sådana. Följ inte andra spekulanter, dessutom är man oftast den enda köparen av sådana här svårsålda hus ute på landet. Ibland skramlar mäklaren fram en motspekulant som också lägger bud men inte sällan saknar de kreditvärdighet och är egentligen inte möjliga köpare. Ser det om och om igen på i min småort i Sörmland.

C Cave_canem skrev:
Men när mäklaren är "ryck på axlarna" blir vi bara osäkra.
Vi lär va väldigt noga med åtgärder å kontroller vart eftersom men vill inte få allt i huvet direkt😅 Å det gör det inte lättare att vi är så noga själva med sånnt.
Mäklaren är ingen husexpert och kan väldigt lite om husen som denne säljer. Förvänta er inte annat. Det är en person som hjälper till med annonseringen, visning och kontraktskrivning/tillträde. En sorts assistent gällande det formella kan man säga.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Tror du har fel förväntningar på mäklare. De är intresserade av att sälja hus iförda kavaj och med ett leende proklamera vilka härliga kvällar i uterummet man kommer få, inte att sitta och gå igenom data och gamla dokument över eventuella renoveringar.
Det är ett visst mått av chansning att köpa hus. Därför ska man särskilt som förstagångsköpare köpa ett relativt nytt hus, utan kända riskkonstruktioner eller annat knepigt. Finns många hus bygga för 10-30 år sedan som haft en ägare sedan det var nytt.

Man behöver heller inte motivera sina bud med att det är pga det ena eller det andra (vilket du verkar tro), utan man säger bara vad man är beredd att lägga och inte mer med det.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.