Vi ska sätta innertak i ett väldigt litet badrum och behöver hjälp med planering av takskivor.
Vi tänker använda de färdigmålade takpanelen Huntonit Brilliant (11x620x1220 mm) som vi redan har hemma, vill inte köpa nytt.
Badrummet är gipsat just nu och måtten finns med i bilden jag bifogar.
Jag är inte så bra på att göra ritningar, men det ger en bra bild av rummet hoppas jag😆
Hur bör vi placera skivorna för att få det snyggast? (riktning och ev. förskjutning)
Ska man börja från en vägg eller centrera taket?
Vi funderar även på LED-spotlights.
Hur många spottar är rimligt i ett så litet badrum?
Hur placerar man dem snyggast ihop med takskivorna?
Något annat viktigt att tänka på innan vi sätter taket?😬
Tar gärna enkla förklaringar eller ritning direkt på bilden 🙂
/Camilla
Vi tänker använda de färdigmålade takpanelen Huntonit Brilliant (11x620x1220 mm) som vi redan har hemma, vill inte köpa nytt.
Badrummet är gipsat just nu och måtten finns med i bilden jag bifogar.
Jag är inte så bra på att göra ritningar, men det ger en bra bild av rummet hoppas jag😆
Hur bör vi placera skivorna för att få det snyggast? (riktning och ev. förskjutning)
Ska man börja från en vägg eller centrera taket?
Vi funderar även på LED-spotlights.
Hur många spottar är rimligt i ett så litet badrum?
Hur placerar man dem snyggast ihop med takskivorna?
Något annat viktigt att tänka på innan vi sätter taket?😬
Tar gärna enkla förklaringar eller ritning direkt på bilden 🙂
/Camilla
Jag hade satt skivorna i samma riktning som mattan ligger.
Om vi utgår från att måttet på väggen är exakt 1640mm så blir det såhär:
Börja med två hela takskivor i mitten = 1240mm
Återstående mått: 1640 - 1240 = 400
Dom två yttre skivorna mot väggen ska alltså vara 200mm.
Alternativt börja med två hela skivor från vänstra väggen och kör den sista skivan mot högra väggen 400mm.
Jag hade satt 5st spottar i det utrymmet
Alternativt börja med två hela skivor från vänstra väggen och kör den sista skivan mot högra väggen 400mm.
Tack för svar😊 Det är inte lätt detta😬maah skrev:
Jag hade satt skivorna i samma riktning som mattan ligger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 311 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 311 inlägg
Jag skulle ha nöjt mig med 3 spottar av den ljusstyrka som Hide-a-lite rekommenderar i sin ljusguide här: https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
En sån ger bra belysning på 2 kvm.
En i duschen (eller två små), dock ej ovanför takduschen, och en till vänster och en till höger i resten av rummet.
Jag tror att takduschen bör vara centrerad om man vill ha vattnet över huvudet och inte bara på ryggen.
En i duschen (eller två små), dock ej ovanför takduschen, och en till vänster och en till höger i resten av rummet.
Jag tror att takduschen bör vara centrerad om man vill ha vattnet över huvudet och inte bara på ryggen.
Ja duschen blir centrerad, satte bara ut grejerna på ett ungefär 😊 Ja minst 3 spottar tror jag att jag vill ha.BirgitS skrev:
Jag skulle ha nöjt mig med 3 spottar av den ljusstyrka som Hide-a-lite rekommenderar i sin ljusguide här: [länk]
Klicka här för att svara