Funderar på bästa metod för ett badrumsgolv.

Förutsättningar:
Idag en oinredd övervåning. Träbjälklag med 45x220 reglar, cc 450 mm. Spännvidd 3,8 meter.
Reglar inritade med röda streck. Under glespanel och takgips på undervåning. Idag ligger det lösull mellan bjälkarna.

Badrummet ska ha vattenburen golvvärme och ett antal golvbrunnar = fall åt lite olika håll. Klinker som ytskikt.

Ritning av planlösning med inritade röda reglar för ett badrum och bastu, inklusive angivet avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pris är ej avgörande, utan bästa slutresultat med rimlig arbetsinsats efterfrågas.

Alternativ 1, EPS-betong
Fylla med EPS-betong mellan reglar. Sen flytspackla på det.

Alternativ 2, spånskiva
Skruvlimma spårad spånskiva uppepå reglar, golvvärmeslang i spåren. Flytspackel på det.

Mina funderingar
Fördelen med EPS-betong skulle vara att man styvar upp hela konstruktionen. Är egenvikten av betongen en avgörande nackdel?
16 mm golvvärmeslang hade man gärna gömt undan för att slippa ett oerhört tjockt flytspackellager. I spårade skivor löser man det rätt snyggt. Med EPS-betong funderar jag på att sänka ner slangarna precis under reglarnas överkant. Om jag lägger slangarna tvärs reglarna så måste jag jacka ur varje regel när slangen korsar, men det kanske det är värt. Lägger jag dem längs reglarna så finns det inget som håller uppe slangarna, troligen ett större problem att lösa?

Vad gäller bjälklaget så skulle jag kunna lägga in fler reglar än idag,, i så fall skulle cc bli hälften av 450 vilket är väldigt tätt med tanke på golvbrunnar m.m. Däremot lite kortlingar här och där är lättare, men kanske inte så avgörande heller.

Egentligen funderar jag på vad som är "best practice" i min situation. Det är ju llångt ifrån nåt unikt case att bygga badrum på övervåningen i ett hus ;-)

Jag tror inte EPS betongen tillför så mycket i ett träbjälklag .
Kör på spårad spånskiva med plåtar. Det sägs väl att plåtarna inte skall spacklas in. Men med primer borde det fungera. alternativt en golvgips uppepå innan flytspacklet. Beror på vad för bygghöjd du kan ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.