Byggahus.se

Bom i klinkergolv i gammalt badrum från -81 (med rostig gjutjärnsbrunn), är träbjälklaget skadat?

1. M
    Medlem · Stockholm · 179 inlägg

mattie_river

Medlem
    Hej! Kollat på hus för ev köp med problem enligt ovan. Att badrummet ska rivas och göras om är inget snack om. Men om det inte är uppenbart fuktskadat, hur stor är risken för att det blivit betydande skador i mellanbjälklaget med ovanstående problem? Syns självklart ingenting på våningen under men där är det ett säkert 30 år gammalt paneltak.

2. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Ganska liten skulle jag säga, om det inte syns under. Det ska ju till ganska stora mängder vatten under lång tid inomhus för att reglarna ska ruttna. Förmodligen är det i så fall lokalt och en avväxling/påsalning kan göras när ni ändå river upp golv.

• Laddar…
  3. Silver78
    Självbyggare · 2 214 inlägg
    Nja. Skulle det finnas tendenser till rejäla fuktskador borde 30 års tid ge prägel på taket därunder. Men som sagt är det svårt att spekulera i om det finns problem eller hur stort det är. Ta höjd för att det kan finnas överraskningar när man börjar riva så kommer allt kännas som en bonus om så inte skulle vara fallet.

4. M
    Medlem · Stockholm · 179 inlägg

mattie_river

Medlem
    Njaa... Att det varit pågående i 30 år är kanske inte så troligt. Jag kunde inte se någon missfärgning i paneltaket under men kanske att det "hängde" en aning (kan ha inbillat mig). Men en aning häng ser man ibland annars också.

5. Silver78
    Självbyggare · 2 214 inlägg
    Det är inte alltid så rakt heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.