Karaktäristik för lasten som den skall skydda.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
D
Hmm låter klurigt!

Jag ska byta ut samtliga proslinssäkringar till automatsäkringar.

Vad behöver jag veta för att avgöra om det är B eller C som ska köpas in?

E
D Derbyboy skrev:
Hmm låter klurigt!

Jag ska byta ut samtliga proslinssäkringar till automatsäkringar.

Vad behöver jag veta för att avgöra om det är B eller C som ska köpas in?
SEK 421.

• Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
D
Det som ska kopplas in är sådant som är normalt för en vanlig villa,

El-radiatorer
Vattenkokare
Spis
Rökgasfläkt
Badrumsfläkt
Golvvärme
LLVP

O
Här har du lite tips: https://www.voltimum.se/articles/dvargbrytare

På sin hemsida skriver Garo samma sak:
"...följande karakteristiker är lämpliga för respektive användningsområde B-karakateristik: resistiva laster, belysning, uttag, spis, ugn, varmvattenberedare, elradiatorer etc. C-karakteristik: Induktiva och resistiva laster, mikrovågsugn, motorer, uttag, tvättmaskin, torktumlare etc. D-karakteristik: startströmkrävande laster, svets"

Jag ser inga stora säkerhetsmässiga vinster med att hålla på att försöka ha B-karakteristik som norm i bostäder och bara sätta C- och D-karakteristik på där det behövs, t.ex. kök och tvättstuga. Det går utmärkt att ha C-karakteristik över allt och det är ytterst sällan som det finns behov av D-karakteristik. Inte ens i garage och komplementbyggnader där det finns svetsar och andra tyngre maskiner är det särskilt ofta det behövs.

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Förutom om man har klent nät och måste dimensionera på marginalen för att klara ledningslängder för en viss avsäkring.

Skillnaden är vilken ström som krävs för att lösa säkringen inom föreskriven tid. För B är det vanligen 3-5 x märkström, för C 5-10 x märkström (exempel från Hager). Det är vitalt att denna kortslutningsström finns tillgänglig i gruppledningarnas bortersta punkt (+20 m).

Jag håller nog med löken, det finns ingen elektriker inblandad här.

TS, var ärlig så får du bättre svar.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
TS, var ärlig så får du bättre svar.
När har TS varit oärlig i denna tråd?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej, Klipper in in en bra tabell

Typ B – bryter ström mellan 3 och 5 gånger märkströmmen. Passar för kommersiella installationer med låg strömbelastning eller i hemmiljö
Typ C – bryter ström mellan 5 och10 gånger märkströmmen. Passar i sammanhang då elmotorer används.
Typ D – bryter ström mellan 10 och 20 gånger märkströmmen. Passar industriell utrustning med stora startströmmar – exempelvis maskiner för formsvetsning.

D
Elektrikern heter Patrik och bor i närheten. Han verkar vara jättebra och det känns skönt att han finns i närheten eftersom det kommer bli en del småjobb lite pö om pö. Skulle något material osv inte finnas på plats kan han ta tag i något annat. Jag var väldigt glad när jag fick tag på honom, särskilt eftersom de närliggande firmorna inte ens har svarat på upprepade mail.

Jag har förlagt mycket kabel själv och det var inga problem men han ska kontrollmäta och kika på fotografier. Några väggar är fortfarande öppna och där kunde han inspektera och det ”såg mycket bra ut”.

Han skulle komma tillbaka när jag hade köpt in lite material. Jag blev bränd av en elektriker tidigare en gång på materialkostnader. Ahlsellslistpris plus 20 procent.

Eftersom budgeten börjar tryta efter nästan tre års renovering så tänkte jag spara några kronor och fråga på forumet vad jag behöver köpa.

BTW jag skulle aldrig våga koppla in en elcentral

E
D Derbyboy skrev:
Elektrikern heter Patrik och bor i närheten. Han verkar vara jättebra och det känns skönt att han finns i närheten eftersom det kommer bli en del småjobb lite pö om pö. Skulle något material osv inte finnas på plats kan han ta tag i något annat. Jag var väldigt glad när jag fick tag på honom, särskilt eftersom de närliggande firmorna inte ens har svarat på upprepade mail.

Jag har förlagt mycket kabel själv och det var inga problem men han ska kontrollmäta och kika på fotografier. Några väggar är fortfarande öppna och där kunde han inspektera och det ”såg mycket bra ut”.

Han skulle komma tillbaka när jag hade köpt in lite material. Jag blev bränd av en elektriker tidigare en gång på materialkostnader. Ahlsellslistpris plus 20 procent.

Eftersom budgeten börjar tryta efter nästan tre års renovering så tänkte jag spara några kronor och fråga på forumet vad jag behöver köpa.

Ok.
Utan veta något så kan jag kanske uppskatta att det 7 gånger av 10 sitter en C10 till en vanlig 1,5 gruppledning, 1,5 B10, 1 B13, 0,5 C13, 0,5 C16 och 0,25 gånger en B16.

Vet inte om du är hjälpt av detta, troligen inte helt korrekt heller.

D Derbyboy skrev:

Då är det väl bättre om du frågar "Patrik" vad du behöver köpa (eftersom han är ok med att du handlar/drar) än frågar folk på nätet som inte har en aning om hur din anläggning ser ut?

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D
Violina Violina skrev:
Då är det väl bättre om du frågar "Patrik" vad du behöver köpa (eftersom han är ok med att du handlar/drar) än frågar folk på nätet som inte har en aning om hur din anläggning ser ut?
Antagligen men dyrare!

Behöver du någon mer information än den jag givit för att svara på mina frågor så kan du bara be om den. Jag svarar gärna.

D
Violina Violina skrev:
Alla frågor på detta el-forum kan säkert besvaras av en elektriker. Du kan väl klippa in ditt inlägg som svar i varje ny forumtråd. Skulle inte bli mycket till forum.

• Gilla
Morfar68 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Alla frågor på detta el-forum kan säkert besvaras av en elektriker. Du kan väl klippa in ditt inlägg som svar i varje ny forumtråd. Skulle inte bli mycket till forum.
Fast, ingen elektriker kan ge säkra svar på EXAKT vad du behöver till just din anläggning utan att ha sett den/vet om exakt hur den ser ut..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.