32 593 läst ·
320 svar
33k läst
320 svar
Avtala om materialpriser
Så du planerar att strida innan arbetet ens är påbörjat? Snälla någon...D Derbyboy skrev:
Jag fick en hoodie senast idag av färggrossen jag handlar på. Värde 495kr exkl moms. De borde väl ändå vara en form av kickback, hur fördelar jag dessa 495kr på de kunder jag har varit hos? Ska jag dela rakt av eller ska jag dela procentuellt?D Derbyboy skrev:
Jag fattar väl att ingen vill känna sig lurad, men merparten av oss hantverkare vill ha ett smärtfritt uppdrag och nöjda kunder.
Att börja tjöta om kickbacks och andra gåvor med din hantverkare kommer inte att gynna dig.
Tala tydligt om att du istället är oerfaren på att anlita hantverkare och är rädd för att bli lurad..
Handlar du färg för 350k exkl moms/året så kommer du också att få mina rabatter, men jag kommer inte att dela dom till fullo med dig..
Första pucken: Bör det inte gå att avtala om att man betalar entreprenadens nettopriser på material + 15% påslag. förtydligande att detta inte gäller listpriser såvida inte entreprenaden kan styrka faktiskta transaktioner där summan överförts vid köpet.
något i stil med ovan, på ett mer korrekt formulerat sätt, bör väl gälla det byggaren faktiskt betalar vid köptillfället?
Andra pucken: vart en del diskussioner kring kick-back. Denna anser jag man som beställare inte bör ha rätt att ta del av. Kick-backen brukar från proffshandlare, grossister etc, vara villkorad med antagligen en viss summa per år, och ibland även en trapp-stege, där kick-backen ökar ju mer man handlar där. Det gär det omöjligt för ena avtalsparten faktiskt kunna fullfölja ett sådant avtal då de bara kan göra en prognos, såvida man som kund ej hadlar av dem i december t.ex.
min erfarenhet är att kickback ligger på 2-12%. talar vi byggvaruhus är det mer 2-5%.
något i stil med ovan, på ett mer korrekt formulerat sätt, bör väl gälla det byggaren faktiskt betalar vid köptillfället?
Andra pucken: vart en del diskussioner kring kick-back. Denna anser jag man som beställare inte bör ha rätt att ta del av. Kick-backen brukar från proffshandlare, grossister etc, vara villkorad med antagligen en viss summa per år, och ibland även en trapp-stege, där kick-backen ökar ju mer man handlar där. Det gär det omöjligt för ena avtalsparten faktiskt kunna fullfölja ett sådant avtal då de bara kan göra en prognos, såvida man som kund ej hadlar av dem i december t.ex.
min erfarenhet är att kickback ligger på 2-12%. talar vi byggvaruhus är det mer 2-5%.
Säg att hantverkaren har 20% Byggmax. Då betalar du normalt kundpris. Då har byggisen tjänat 20%. Det är en bra deal. Nu vet jag att många hantverkare handlar på Biltema och har rabatt där och sedan tas det ut grossistpris, ofta med svindyra Ahlsell som måttstock. Att begära materialspec på allt och pris är väl absolut inte för mycket begärt. Vill inte hv ställa upp på det får han vara utan jobb då.D Derbyboy skrev:
Svaret på din första fråga är Nej (hur fick du det till detS Sajmon skrev:Så du planerar att strida innan arbetet ens är påbörjat? Snälla någon...
Jag fick en hoodie senast idag av färggrossen jag handlar på. Värde 495kr exkl moms. De borde väl ändå vara en form av kickback, hur fördelar jag dessa 495kr på de kunder jag har varit hos? Ska jag dela rakt av eller ska jag dela procentuellt?
Jag fattar väl att ingen vill känna sig lurad, men merparten av oss hantverkare vill ha ett smärtfritt uppdrag och nöjda kunder.
Att börja tjöta om kickbacks och andra gåvor med din hantverkare kommer inte att gynna dig.
Tala tydligt om att du istället är oerfaren på att anlita hantverkare och är rädd för att bli lurad..
Handlar du färg för 350k exkl moms/året så kommer du också att få mina rabatter, men jag kommer inte att dela dom till fullo med dig..
Grattis till din Hoodie, tror just en sådan klär dig
Du vet inte ett skit. Det bevisas av det du skriver. @Derbyboy kommer förstå att det du skriver är fel.S Stego1 skrev:Säg att hantverkaren har 20% Byggmax. Då betalar du normalt kundpris. Då har byggisen tjänat 20%. Det är en bra deal. Nu vet jag att många hantverkare handlar på Biltema och har rabatt där och sedan tas det ut grossistpris, ofta med svindyra Ahlsell som måttstock. Att begära materialspec på allt och pris är väl absolut inte för mycket begärt. Vill inte hv ställa upp på det får han vara utan jobb då.
D Derbyboy skrev:
"Tror dock inte den hantverkaren som jag anlitar vill ha det avtalöstlöst i slutändan.D Derbyboy skrev:
Tolkar det som att du kommer strida minsta lilla... Eller vad menar du annars?
Men ärligt talat, vad är det som är fjanterier?
Hantverkare säljer tjänster inklusive material. Vi har en liten del förtjänst på båda.
Jag förstår att du inte vill betala ockerpriser (ingen annan heller för den delen, inkl mig själv) och känna dig lurad. Men jag tycker det är fel att gå in på smådetaljer och "kräva" sin rätt till hantverkarens priser, det är liksom inte så det funkar. Sålänge priserna är skäliga, och håller sig inom ramarna för vad konsument skulle få betala i butik, spelar det då någon roll om hantverkaren har 10,15 eller 20% förtjänst på materialet han säljer till dig?
S Sajmon skrev:"Tror dock inte den hantverkaren som jag anlitar vill ha det avtalöstlöst i slutändan."
Tolkar det som att du kommer strida minsta lilla... Eller vad menar du annars?
Men ärligt talat, vad är det som är fjanterier?
Hantverkare säljer tjänster inklusive material. Vi har en liten del förtjänst på båda.
Jag förstår att du inte vill betala ockerpriser (ingen annan heller för den delen, inkl mig själv) och känna dig lurad. Men jag tycker det är fel att gå in på smådetaljer och "kräva" sin rätt till hantverkarens priser, det är liksom inte så det funkar. Sålänge priserna är skäliga, och håller sig inom ramarna för vad konsument skulle få betala i butik, spelar det då någon roll om hantverkaren har 10,15 eller 20% förtjänst på materialet han säljer till dig?
Ja utan avtal så uppstår det eventuellt en tvist när arbetet är utfört och fakturan dimper ner i min brevlåda. Då hade hantverkaren önskar att vi hade avtalat om priserna.......
VAD EXAKT ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?
Jag vill skriva ett avtal med hantverkaren om påslaget på materialet men eftersom det går inte skriva inköpspris plus 10 procent eftersom det inte skyddar mig mot att hantverkaren köper en sladd för 100 kr och får en kick back på 60 kr i slutet av månaden.
Jag har förstått att hantverkare har påslag på materialet.
Jag är ute efter en avtalstext som gör att jag skyddas mot att tvingas betala ahlsellpriser eller motsvarande.
D Derbyboy skrev:Ja utan avtal så uppstår det eventuellt en tvist när arbetet är utfört och fakturan dimper ner i min brevlåda. Då hade hantverkaren önskar att vi hade avtalat om priserna.......
VAD EXAKT ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?
Jag vill skriva ett avtal med hantverkaren om påslaget på materialet men eftersom det går inte skriva inköpspris plus 10 procent eftersom det inte skyddar mig mot att hantverkaren köper en sladd för 100 kr och får en kick back på 60 kr i slutet av månaden.
Jag har förstått att hantverkare har påslag på materialet.
Jag är ute efter en avtalstext som gör att jag skyddas mot att tvingas betala ahlsellpriser eller motsvarande.
Vad spelar det för jävla roll om han så får kabeln gratis och du betalar 100 kr för den när du hade fått betala 100kr för den i butik om du köpt den själv?? Då handlar det ju endast om att han inte ska göra pengar på dig. Lycka till att skriva ett avtal om att han inte ska mottaga någon kickback om du inte får ta del av den.
För sin kännedom så kan jag avslöja att dom kronorna han gör i förtjänst på sin timdebitering hos dig kommer han förmodligen göra en utdelning på senare i år, hur känns det?
Du är ju seriöst störd på riktigt.
Och av dina andra trådar att dömma så är du alltid lika otrevlig och dryg...
Btw, du handlade ju material själv till elektrikern som skulle koppla centralerna för dig för mindre än en månad sen.
Är det en ny elektriker som kommer nu? Tröttnade den andra på dig?
Köpte du fel grejer?
Jag lämnar.
Vad va problemet med en prislista som bilaga till kontraktet?
Skulle inte det lösa problemet, du kan titta på prislistan jämföra med vad Jula, Biltema, Bauhaus eller vad du önskar och ta ett beslut om du kan godkänna priserna.
Tror att alla seriösa företag har en prislista med sina utpriser till kund i sitt faktureringsprogram som dom kan Lämna som bilaga till kontraktet.
Skulle inte det lösa problemet, du kan titta på prislistan jämföra med vad Jula, Biltema, Bauhaus eller vad du önskar och ta ett beslut om du kan godkänna priserna.
Tror att alla seriösa företag har en prislista med sina utpriser till kund i sitt faktureringsprogram som dom kan Lämna som bilaga till kontraktet.
Fantastiskt. 134 inlägg tog det innan någon kunde kläcka ur sig lösningen på @Derbyboy kärnfråga. Det här forumet är så skadat av alla spekulationer kring ”hitte på prislistotor” så man inte ens lyckas tänka denna enkla tanke.wildeside skrev:
Vad va problemet med en prislista som bilaga till kontraktet?
Precis som du skriver så har alla seriösa företag en prislista. Sen kommer den listan inte vara till belåtenhet till alla här på forumet. Men det är en annan femma. Tyvärr löser inte detta alla @Derbyboy problem. Han kommer fortsatt få grubbla på om det finns någon dold bakbonus.
För att förtydliga behöver inte prislistan vara en lista som går att maila över. Det kan tex. Vara Beijer Byggs priser +x%. Julas priser +x%. Eller så kan det vara Dahls priser -x%. Osv.
Men uppläggen är många och skiljer sig åt mellan företag.