32 677 läst ·
320 svar
33k läst
320 svar
Avtala om materialpriser
Problemet är att du anlitar en entreprenör som sedan i sin tur anlitar underentreprenörer och du vill styra vad de sen i sin tur tar betalt för materialet.D Derbyboy skrev:
Jag tror att enda sättet att kunna göra den här formen av avtal och få det dels att hålla rättsligt och dels vara något en (seriös) hantverkare är villig att skriva på är om du personligen anlitar samtliga entreprenörer.
Annars hamnar du i ett moment 22 när fakturorna kommer och du vill bestrida dessa.
Du kan inte bestrida fakturan från entreprenören om han bara har gjort ett procentuellt påslag (enligt vad ni kommit överens om) på fakturan från underentreprenören, bara för att du anser att själva grundfakturan är för hög.
Och om företag kan bestrida fakturor från andra företag bara för att deras kund anser att debiteringen för material är för hög vet jag faktiskt inte, men finner detta osannolikt.
Så om du vill ha full kontroll får du nog anlita samtliga entreprenörer själv och upprätta en form av avtal med dem som ger dig den trygghet du är ute efter.
Då är ju den stora frågan varför hantverkaren köper stora mängder förbrukningsmaterial hos grossisten till priser som är minst dubbelt så höga som vad hen, tydligen utan större besvär, kan köpa det för på nätet.Krille-72 skrev:
Om en privatperson nöjer sig med det du skriver finns inga problem. Att få ungefär samma pris som ute i vanliga butiker.
Det som händer i detta forum nu är att många privatpersoner jämför materialpriser som dom fått faktura på med priser på internetbutiker. Sen säger tåget här på forumet ”Guud va dyrt”.
Absolut, är det saker som inte kunde förutses behövas och behövs NU så får man väl tugga i sig priset.
Är det fråga om kabelrör och det behövs 100 meter, så KAN det inte vara oväntat. Om hantverkaren dessutom mest installerar så borde hen veta vad som behövs. I så fall verkar hantverkaren lat, korkad eller arrogant. I vilket fall är det knappast en respekt för kunden.
Fakturera dessutom 100 meter kabel när det behövs 5 meter och fråga varför kunden känner sig blåst...
Förstår inte vad du menar? Påslag på material har du ju på alla tjänster du köper där det ska till material. Skillnaden är att en bilverkstad tex. Inte redovisar påslaget för dig.RompisKompis skrev:
gör de inte redan det med timdebitering, milersättning, servicebilkostnad som troligen debiteras vid inköp och beställning?
Problemet som jag ser det med att ha ett procentuellt påslag är att det inte finns något incitament att köpa prisvärt snarare tvärtom, ju dyrare pryl desto mer tjänar hantverkaren.
Borde inte en garantikostnad vara bättre om det är det som tillägget ska täcka?
Du har svaret tidigare i trådenD Derbyboy skrev:
Husägare
· Mälaröarna
· 98 inlägg
Sant, men jag är tveksam till att verkstaden åker iväg på debiterad tid till grossist för att köpa delar.Krille-72 skrev:
De brukar beställa delarna innan jag lämnar bilen och resten har de inne.
Men med en bil är det antagligen lättare att veta exakt vad som behövs innan.
Har inget emot påslag, alla led ska ju tjäna på det. Är mest att ett procentuellt påslag kan få en mindre kundorienterad hantverkare att köpa dyrare för att tjäna mer.
kashieda skrev:
Då är ju den stora frågan varför hantverkaren köper stora mängder förbrukningsmaterial hos grossisten till priser som är minst dubbelt så höga som vad hen, tydligen utan större besvär, kan köpa det för på nätet.
Absolut, är det saker som inte kunde förutses behövas och behövs NU så får man väl tugga i sig priset.
Är det fråga om kabelrör och det behövs 100 meter, så KAN det inte vara oväntat. Om hantverkaren dessutom mest installerar så borde hen veta vad som behövs. I så fall verkar hantverkaren lat, korkad eller arrogant. I vilket fall är det knappast en respekt för kunden.
Fakturera dessutom 100 meter kabel när det behövs 5 meter och fråga varför kunden känner sig blåst...
En nätbutik kan hålla lägre priser då dom slipper hålla lager. Dom spar således pengar på lagerkostnad, lagehållningskostnad samt personalkostnad.
Så den stora frågan varför en hantverkare inte köper material på nätet för att du ska spara pengar är för att han kommer förlora pengar på detta.
För övrigt så lagerhåller de flesta servicefirmor redan en viss mängd material i sina bilar. Pengar dom alltså ligger ute med för att du som kund ska få bättre service.
Men en enkel lösning på ditt problem är att själv göra ett förfrågningsunderlag på entreprenaden. Då kan olika firmor räkna på samma sak. Och vem vet. Du kanske kommer spara en slant.
En hantverkare åker heller inte iväg på debiterbar tid på annat än småjobb eller om det inte går att lagra materialet på plats. Hen ringer och beställer och tar givetvis en utkörning. Jag kan säga att vi även då det behövs en mindre mängd material anlitar budbilar i allt större omfattning. MEN vi tänker alltid först vad som kommer bli billigast för kunden.RompisKompis skrev:
Sant, men jag är tveksam till att verkstaden åker iväg på debiterad tid till grossist för att köpa delar.
De brukar beställa delarna innan jag lämnar bilen och resten har de inne.
Men med en bil är det antagligen lättare att veta exakt vad som behövs innan.
Har inget emot påslag, alla led ska ju tjäna på det. Är mest att ett procentuellt påslag kan få en mindre kundorienterad hantverkare att köpa dyrare för att tjäna mer.
För att vara tydlig. Jag försvarar INTE dyra grossistprislistor. Jag försvarar inte heller jämförelser med billiga internetbutiker.
Hantverkaren vore ju korkad om han insisterade på att betala ett lägre pris än listpriset på Ahsell.D Derbyboy skrev:Ni som inte förstår dilemmat med kickback.
Proffsbutik med kickback
På hyllan står det 100 kr. I slutet av månaden får hantverkaren tillbaka 50 kr av butiken. Kunden får betala 100 kr plus det avtalade materialpåslaget, dvs 110 kr.
= ett påslag på över 100 procent
Ahlsell eller motsvarande
På hyllan och i prislistan står det 100 kr. Hantverkaren betalar 50 kr i kassan och fakturerar kund 110 kr. Kund ser att samma produkt går att köpa för 52 kr på elbutik.se och begär underlag av hantverkaren. Hantverkaren bifogar Ahlsells prislista. Ska kunden då gå vidare och begära kassakvitto!?
Jag tycker det är en intressant principiell diskussion.
obersvera att jag inte har något problem med att hantverkaren tar extra betalat för material. Det jag vänder mig emot är att det ska vara så otydligt för kund.
Om hantverkaren får stoppa ett 10 % pålägg i fickan så är det ju bättre att stoppa 10 % av 100 kr i fickan än 10 % av 50 kr. Vad själva kostnaden är bryr sig inte hantverkaren om eftersom det betalas av kunden. Hantverkarens enda intresse i detta fall är att hitta dyrast möjliga deal.
Det enda sättet som jag ser att det skulle gå att lösa är genom att hantverkaren får en budget att handla för. Då ligger det istället i hantverkarens intresse att hitta materialet på billigast möjliga ställe och åka så få gånger till och från affären som möjligt eftersom det är mellanskillnaden som hamnar i hantverkarens ficka. Detta är detsamma som fastpris.
Varför skall hantverkare ha betalt för att köra till jobbet?Anonymiserad 169483 skrev:
Jag och någon miljon till får själva stå för resa till och från arbetet på icke arbetstid. Utan avdragsrätt !
Byggfackens medlemmar har de klart högsta lönerna inom LO.
Och följden blir då kanske även att man får kvalitetsmässigt undermåliga varor för att hantverkaren har en budget?T Tumhanden skrev:Hantverkaren vore ju korkad om han insisterade på att betala ett lägre pris än listpriset på Ahsell.
Om hantverkaren får stoppa ett 10 % pålägg i fickan så är det ju bättre att stoppa 10 % av 100 kr i fickan än 10 % av 50 kr. Vad själva kostnaden är bryr sig inte hantverkaren om eftersom det betalas av kunden. Hantverkarens enda intresse i detta fall är att hitta dyrast möjliga deal.
Det enda sättet som jag ser att det skulle gå att lösa är genom att hantverkaren får en budget att handla för. Då ligger det istället i hantverkarens intresse att hitta materialet på billigast möjliga ställe och åka så få gånger till och från affären som möjligt eftersom det är mellanskillnaden som hamnar i hantverkarens ficka. Detta är detsamma som fastpris.
Det är ju inte hantverkaren i det läget som tillhandahåller materialet, och han behöver därför inte lämna garanti på annat än arbetet..
(För övrigt är det ju av den här anledningen man har offerter och fastpris, det är ju hantverkarens egensatta budget för jobbet)
Det har de inte. Deras arbetsplats är på företaget, inte hemma hos kund.M Mazdarune skrev:
Husägare
· Mälaröarna
· 98 inlägg
Tack, insåg precis att min erfarenhet sträcker sig till småjobb och vad jag läst här och då blir det ju lite skevt. Känns bra att bli rättad, särskilt när vi planerar för lite större jobb.Krille-72 skrev:
En hantverkare åker heller inte iväg på debiterbar tid på annat än småjobb eller om det inte går att lagra materialet på plats. Hen ringer och beställer och tar givetvis en utkörning. Jag kan säga att vi även då det behövs en mindre mängd material anlitar budbilar i allt större omfattning. MEN vi tänker alltid först vad som kommer bli billigast för kunden.
För att vara tydlig. Jag försvarar INTE dyra grossistprislistor. Jag försvarar inte heller jämförelser med billiga internetbutiker.
Var det inte materialgaranti som var själva anledningen till att hantverkaren skulle köpa in materialet själv?Violina skrev:
Och följden blir då kanske även att man får kvalitetsmässigt undermåliga varor för att hantverkaren har en budget?
Det är ju inte hantverkaren i det läget som tillhandahåller materialet, och han behöver därför inte lämna garanti på annat än arbetet..
(För övrigt är det ju av den här anledningen man har offerter och fastpris, det är ju hantverkarens egensatta budget för jobbet)
Varför skulle hantverkaren inte lämna materialgaranti på ett fastprisjobb?
Med en materialbudget blir det ju inget fastprisjobb?T Tumhanden skrev:
Att hantverkaren har sin egen budget då denne lämnat fastpris är en helt annan femma än att göra jobb per löpande åt en kund med en "materialbudget". Vad händer när kundens materialbudget är slut och arbetet inte är slutfört?
Edit: Att en hantverkare tillhandahåller material (och lämnar garanti på detta) är inte samma sak som att han får en summa att handla för och ska klara av jobbet på detta och lämna garanti på de grejerna..
Vad säger du som kund i det läget om du bara får begagnade grejer? "Jag lämnar garanti på grejerna ändå" säger hantverkaren, är du då nöjd?