17 426 läst ·
614 svar
17k läst
614 svar
Avslutad: Vinn en smart robotgräsklippare utan slinga!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Så varför är du så kategoriskt negativ till alla som inte delar din uppfattning? Vi har inte alla samma maskin eller förutsättningar.Tomture61 skrev:
Och jag tror faktiskt denna tråd handlar mest om Luba mini 2 awd 1000 eftersom detta var vinsten som delades ut.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Helt klart skiljer sig maskinerna åt, detta med nya modeller och funktioner varje år.tttomten skrev:
Detta år så finns ej RTK antenn som behöver monteras.
Vissa har tom 360 gr laser avkänning + kamera och iNavi.
Jobbar ej på Mammotion så har ej ngn insikt i hur tex avdelningen för att ta fram mjukvara funkar.
Är det en tjänst de hyr in, är det i princip samma mjukvara i alla maskiner år 2026.
Varför ta fram olika mjukvara till Luba 3 AWD 3000 och en helt annan till Luba mini 2 AWD 1000
De har bägge 4 drivande hjul, den ena 1 klippdisk och den andra 2.
De har bägge iNavi funktion - BT - WiFi - 4G.
Kameran på bägge modeller har ngt som känner igen föremål den ska stanna / undvika.
Naturligtvis är Luba 3 mycket mer sofistikerad när den har 3 olika sätt att navigera på.
Men grundprincipen är densamma.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Felet för pacman kan också vara att han använder en dålig WiFi uppkoppling till iNavi.
Naturligtvis kommer klipparen att bete sig konstigt då.
Har ställt frågan till herr packman men han svarar ej på detta 🤔
Det kanske är ännu sämre 4G, ingen aning iom noll återkoppling.
Naturligtvis kommer klipparen att bete sig konstigt då.
Har ställt frågan till herr packman men han svarar ej på detta 🤔
Det kanske är ännu sämre 4G, ingen aning iom noll återkoppling.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 321 inlägg
Läste du inte #459?Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Förut skulle man behöva vara sysadmin för att klara annan hemautomation än Plejd.
Nu ska man bekanta sig med en gräsklippare/app 1 år innan är redo att använda den..
HQs app tar inga veckor att bekanta sig med, visst behöver man justera gränser några gånger innan man fått till klippytan bra/såsom man vill ha det, men det tar INTE en klippsäsong.
Nu ska man bekanta sig med en gräsklippare/app 1 år innan är redo att använda den..
HQs app tar inga veckor att bekanta sig med, visst behöver man justera gränser några gånger innan man fått till klippytan bra/såsom man vill ha det, men det tar INTE en klippsäsong.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Du kommer ej att få din klippare att bete sig som du önskar med din setup ang 4G / Wifi.pacman42 skrev:
En svaghet med Mammotion tyvärr.
Den är mycket dålig på att skifta tillräckligt snabbt mellan de olika sätten för kommunikation för iNavi.
Du måste välja antingen 4G och stänga av WiFi i Mammotion appen eller tvärt om.
Nu skriver jag detta med erfarenhet av min egen och respons från andra medier.
Plus du har svart på vitt ang din egen situation.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Alla är vi olika, vissa upplever Mammotions app som mycket svår.FredrikR skrev:
Förut skulle man behöva vara sysadmin för att klara annan hemautomation än Plejd.
Själv har jag inga problem att navigera i appen och förstå alla möjligheter och begränsningar.
Handlar nog om intresse och erfarenhet av liknande saker.
Jag har fantastiskt bra WiFi i hela trädgården då jag har en utomhus-AP som är riktad mot det bortersta hörnet, den tappar WiFi längst bort i detta ändå. Det sätter jag på kontot dålig WiFi antenn i gräsklipparen. Och då pratar jag riktigt dåligt. Jag hade inga problem med WiFi-täckning på den ESP8266 som jag hade satt in på moderkortet i min HQ, ESP8266bhsr en riktigt dåligt antenn på kortet, i vissa av mina hemautomationer har jag behövt byta till ESP:er med extern antenn (vilket fungerar bättre).Tomture61 skrev:
Jag tror dock knappast att detta problem som jag precis fotade beror på det...

Här har jag gjort en "hård omstart" kört fram klipparen till en buske som jag använder som referens. Tittar man på kartan så stämmer inte positionen.
Jag hittade nämligen klipparen så här nu på morgonen:

Det där är ett par decimeter utanför kartan. Så jag kollade på kartan också:

Här ser vi troligen två problem, kanske tre problem på samma gång:
1) när jag mappade om delar av kartan i förrgår (andra delar) så har den i cloudbehandlingen skurit hörnet (trekanten till höger om klipparen på skärmdumpen skall inte vara gräsmatta - den var inte det innan omkarteringen).
2) felet inträffade när klipparen körde zickzack och den hamnade då i trepunktsvändningen på berget och har troligen glidit baklänges nedför detsamma
3) positionen på kartan stämmer inte med positionen i verkligheten.
Jag måste här justera kartan och jag hade tänkt göra det igår, men jag hann inte med det med allt annat som jag gjorde. Detta problem går att undvika, men det innebär inte att det inte är buggar som gör att jag hamnar här.
Om det är så att klipparen nu har korrekta positioner så måste jag göra om alla mina kartor, eller så har den fortfarande inte korrekta positioner.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Du måste stänga av antingen 4G (som är gratis i 3 år) eller WiFi (i Mammotion appen)pacman42 skrev:
Jag har fantastiskt bra WiFi i hela trädgården då jag har en utomhus-AP som är riktad mot det bortersta hörnet, den tappar WiFi längst bort i detta ändå. Det sätter jag på kontot dålig WiFi antenn i gräsklipparen. Och då pratar jag riktigt dåligt. Jag hade inga problem med WiFi-täckning på den ESP8266 som jag hade satt in på moderkortet i min HQ, ESP8266bhsr en riktigt dåligt antenn på kortet, i vissa av mina hemautomationer har jag behövt byta till ESP:er med extern antenn (vilket fungerar bättre).
Jag tror dock knappast att detta problem som jag precis fotade beror på det...
[bild]
[bild]
Här har jag gjort en "hård omstart" kört fram klipparen till en buske som jag använder som referens. Tittar man på kartan så stämmer inte positionen.
Jag hittade nämligen klipparen så här nu på morgonen:
[bild]
Det där är ett par decimeter utanför kartan. Så jag kollade på kartan också:
[bild]
Här ser vi troligen två problem, kanske tre problem på samma gång:
1) när jag mappade om delar av kartan i förrgår (andra delar) så har den i cloudbehandlingen skurit hörnet (trekanten till höger om klipparen på skärmdumpen skall inte vara gräsmatta - den var inte det innan omkarteringen).
2) felet inträffade när klipparen körde zickzack och den hamnade då i trepunktsvändningen på berget och har troligen glidit baklänges nedför detsamma
3) positionen på kartan stämmer inte med positionen i verkligheten.
Jag måste här justera kartan och jag hade tänkt göra det igår, men jag hann inte med det med allt annat som jag gjorde. Detta problem går att undvika, men det innebär inte att det inte är buggar som gör att jag hamnar här.
Om det är så att klipparen nu har korrekta positioner så måste jag göra om alla mina kartor, eller så har den fortfarande inte korrekta positioner.
Den hanterar växlingen dåligt när den är på uppdrag.
Det är helt upp till dig om du vill ha en bra funktion eller som du har nu.
Då har vi ett rejält problem, jag måste då stänga av 4G. Jag är beroende av WiFi då jag har instabil 4G där jag bor. Jag bor nämligen för nära masten (jag ligger under antennloben och får enbart in ekon av signalerna), vilket gör att 4G på mina telefoner hoppar mellan olika frekvenser hela tiden. Jag har fått Telia att ändra sina inställningar av basstationen lite, så det har blivit bättre - men bra är det inte.
Jag provar att stänga av 4G, men jag förstår inte vad detta har att göra med att positioneringen är fel.
Jag provar att stänga av 4G, men jag förstår inte vad detta har att göra med att positioneringen är fel.