I förrgår hade jag en nogo-zon där klipparen är just nu (på bilden). Den har försvunnit helt plötsligt.

Screenshot_20260704-101247.png

Jag lade till den för tre veckor sedan då klipparen haft en tendens att inte hitta ut därifrån. Det hänger ned några björnbärsstänglar som gör att den inte hittar ut efter att den hittar in.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Då har vi ett rejält problem, jag måste då stänga av 4G. Jag är beroende av WiFi då jag har instabil 4G där jag bor. Jag bor nämligen för nära masten (jag ligger under antennloben och får enbart in ekon av signalerna), vilket gör att 4G på mina telefoner hoppar mellan olika frekvenser hela tiden. Jag har fått Telia att ändra sina inställningar av basstationen lite, så det har blivit bättre - men bra är det inte.

Jag provar att stänga av 4G, men jag förstår inte vad detta har att göra med att positioneringen är fel.
Din klipparmodell är lik min förutom att min är större och har RTK antenn (yttre)
För att navigera sig i tillvaron så är det enbart iNavi för din modell.
Detta via netRTK som får data via 4G eller ditt WiFi nätverk.
Kameran på din modell är för att upptäcka hinder.
Är uppkopplingen mot netRTK instabil så påverkar detta noggrannheten på vart klipparen befinner sigi geografin.
Som jag informerat om tidigare, när den är på uppdrag så är växlingen mellan 4G / WiFi dålig och för långsam.
Dock har kameran på din och min ett minne, detta om den tappar satellitkontakten.
Min kan navigera 300 m med kameran, framåt.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Din klipparmodell är lik min förutom att min är större och har RTK antenn (yttre)
Detta via netRTK som får data via 4G eller ditt WiFi nätverk.
Kameran på din modell är för att upptäcka hinder.
Är uppkopplingen mot netRTK instabil så påverkar detta noggrannheten på vart klipparen befinner sigi geografin.
Som jag informerat om tidigare, när den är på uppdrag så är växlingen mellan 4G / WiFi dålig och för långsam.
Jag gjorde som sagt ett rent test nu på morgonen, jag gjorde en hård omstart och testade några punkter på gräsmattan och alla dessa var fel. Jag skickade i ett inlägg ovan ett exempel på detta med busken.

Här kan väl omöjligen en handover mellan 4G och WiFi spela in?

Antingen får klipparen uppdaterad korrigeringsdata eller så jobbar den på det gamla. Om en handover tar mer än 10 sekunder så har man ju uppenbarligen rejäla problem i denna delen av mjukvaran. Så länge man ligger under 10 sekunder försening av uppdateringarna så skall precisionen vara OK.

Ett par saker till:

Jag börjar misstänka att avsaknaden av fysisk RTK är det som ställer till allting. Har man en egen RTK så påverkas man mindre av problem med uppkopplingen.

Jag har ett separat SSID för enbart 2,4 GHz WiFi då handovers till/från 5GHz normalt sett är problematiskt. Så jag har försökt hantera problem med WiFi proaktivt.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Jag grävde ned mig i Mammotiontrådar på Facebook. Jag hittar alla problem jag har haft i dessa och det är massor av klagomål på uppdateringen från Juni, även för Luba 2 X.

Mammotion verkar ha problem med kvaliten just nu...

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Jag grävde ned mig i Mammotiontrådar på Facebook. Jag hittar alla problem jag har haft i dessa och det är massor av klagomål på uppdateringen från Juni, även för Luba 2 X.

Mammotion verkar ha problem med kvaliten just nu...
Tycker jag börjar bli lite tjatig med detta nu 🙂
Varför klättrar ej min klippare på väggar och träd.
Uppdaterar alltid till senaste, märker av noll skillnad.
Startar alltid om klipparen på rätt sätt efter en uppdatering (ej via appen)
Plus ur med säkerhetsnyckeln + vänta minst 1 min.

Tycker jag börjar bli lite tjatig med detta nu 🙂
Varför klättrar ej min klippare på väggar och träd.
Uppdaterar alltid till senaste, märker av noll skillnad.
Startar alltid om klipparen på rätt sätt efter en uppdatering (ej via appen)
Plus ur med säkerhetsnyckeln + vänta minst 1 min.
Och varför fungerar inte min när jag gör så?

Jag har gjort detta efter de senaste uppdateringarna och det hjälper inte.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Och varför fungerar inte min när jag gör så?

Jag har gjort detta efter de senaste uppdateringarna och det hjälper inte.
Har denna morgon delgett nödvändiga åtgärder för dig.
Kan du ej göra dessa förändringar pga yttre omständigheter, tråkigt.
Uppgradera till förra årets modell av Luba 2 AWD 3000X, finns på Bauhaus för strax under 20.000:-
Då har du RTK antenn.

Uppgradera till förra årets modell av Luba 2 AWD 3000X, finns på Bauhaus för strax under 20.000:-
Då har du RTK antenn.
Men tror du det skulle hjälpa, du har väl envisast med att det i pacmans fall är skit bakom.. eller är Luba2 mindre komplicerad??

Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Men tror du det skulle hjälpa, du har väl envisast med att det i pacmans fall är skit bakom.. eller är Luba2 mindre komplicerad??
Kopierar det jag skrev tidigare idag.
Helt klart skiljer sig maskinerna åt, detta med nya modeller och funktioner varje år.
Detta år så finns ej RTK antenn som behöver monteras.
Vissa har tom 360 gr laser avkänning + kamera och iNavi.

Jobbar ej på Mammotion så har ej ngn insikt i hur tex avdelningen för att ta fram mjukvara funkar.
Är det en tjänst de hyr in, är det i princip samma mjukvara i alla maskiner år 2026.
Varför ta fram olika mjukvara till Luba 3 AWD 3000 och en helt annan till Luba mini 2 AWD 1000
De har bägge 4 drivande hjul, den ena 1 klippdisk och den andra 2.
De har bägge iNavi funktion - BT - WiFi - 4G.
Kameran på bägge modeller har ngt som känner igen föremål den ska stanna / undvika.
Naturligtvis är Luba 3 mycket mer sofistikerad när den har 3 olika sätt att navigera på.
Men grundprincipen är densamma.

Då har du RTK antenn.
Men kollar man på grupperna på Facebook så har folk liknande problem som jag har med Luba 2 mini även med Luba 2 X. Och problemen började med uppdateringen den 10:e juni...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Behöver ej vara skit bakom klipparen.
I detta fall är det en klippare utan RTK antenn och kass mottagning av 4G.
Plus kass räckvidd för WiFi i vissa delar av tomten.

Kopierar det jag skrev tidigare idag.
Helt klart skiljer sig maskinerna åt, detta med nya modeller och funktioner varje år.
Detta år så finns ej RTK antenn som behöver monteras.
Vissa har tom 360 gr laser avkänning + kamera och iNavi.

Jobbar ej på Mammotion så har ej ngn insikt i hur tex avdelningen för att ta fram mjukvara funkar.
Är det en tjänst de hyr in, är det i princip samma mjukvara i alla maskiner år 2026.
Varför ta fram olika mjukvara till Luba 3 AWD 3000 och en helt annan till Luba mini 2 AWD 1000
De har bägge 4 drivande hjul, den ena 1 klippdisk och den andra 2.
De har bägge iNavi funktion - BT - WiFi - 4G.
Kameran på bägge modeller har ngt som känner igen föremål den ska stanna / undvika.
Naturligtvis är Luba 3 mycket mer sofistikerad när den har 3 olika sätt att navigera på.
Men grundprincipen är densamma.
Modellerna har lite olika HW.

Utvecklingen sker på Mammotions utvecklingsavdelning i Shenzhen. Jag har faktiskt en kompis som bodde i Shenzhen i några år, men det är inte relevant här.

Företaget startades av folk på höga positioner i DJI, drönarföretaget.

Bara för att ge lite back-story.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Behöver ej vara skit bakom klipparen.
I detta fall är det en klippare utan RTK antenn och kass mottagning av 4G.
Plus kass räckvidd för WiFi i vissa delar av tomten.
Ok men först var väl ändå din inställning att pacman inte förstod hur han skulle göra.
Sedan omstart och när inte det hjälper rekommenderar du honom att köpa en annan klippare.

Har jag tolkat något av ovanstående fel?

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.