15 923 läst ·
474 svar
16k läst
474 svar
Avslutad: Vinn en smart robotgräsklippare utan slinga!
Ryssland som stör GPSen...pacman42 skrev:
Nu kommer jag att ta kontakt med DataNova och fråga vad de vill att jag gör med klipparen. Jag vågar inte längre ha igång den. Mjukvaran är så instabil på olika sätt. Idag tappade den synken med satelliterna unde klippning och hamnade över en meter fel. Notera vart klipparen står och vart den är på kartan.
[bild][bild]
Det är nog ca 2 meter fel mot sydväst, dvs i två olika ledder.
Jag lyfter upp klipparen och skickar hem den för laddning och då kör den runt på tomten och hittar inte synk alls till satelliterna. Den ränner då helt plötsligt rätt ut i vägen. Hämtar den och ställer den på gräsmattan och börjar filma...
Jag får lägga in filmen senare. Den går inte att ladda upp just nu. Men den kör runt hit och dit över gräset, ren tillfällighet att den inte rände rätt ut i vägen igen
Efter en hård omstart får den synk och hittar hem.
Problemet är ju att jag aldrig kan lita på den. Nästa gång blir den påkörd av en bil eller lastbil. Det är ingen poäng att ha en klippare som jag ständigt måste övervaka.
Edit: jag misstänker att karteringen jag gjorde igår är fel också, jag tycker att den verkar vara förskjuten en halvmeter ungefär. Det förklarar också varför gräsklipparen backade ned i ett dike vid en vändning i morse.
Givetvis borde det vara så men ibland gör de inte det och då kan en workaround göra livet enklare. Det är många år sedan nu men sedan Herr Cron fick i uppgift att boota om min Dreambox varje natt försvann mycket strul. Visst kan man säga att jag "gav upp" men ibland är en pragmatisk lösning den bästa.pacman42 skrev:
Det går inte ta sig in i den. Det verkar finnas ett reverse-engineerat MQTT-bibliotek (deras lösning är krypterad) i Python. Jag får testa om jag kan boota om klipparen varje gång den laddar.Alfredo skrev:
Givetvis borde det vara så men ibland gör de inte det och då kan en workaround göra livet enklare. Det är många år sedan nu men sedan Herr Cron fick i uppgift att boota om min Dreambox varje natt försvann mycket strul. Visst kan man säga att jag "gav upp" men ibland är en pragmatisk lösning den bästa.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 271 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 271 inlägg
Kan man ju fråga sig varför DataNova eller dess ÅF serviceverkstäder eller Mammotion inte är fullständigt blockerade av rasande kunder.pacman42 skrev:
Mina maskiner har sedan Maj 2023 fungerat 200% perfekt ........
Det finns gott om förbannade kunder i andra forum på nätet. Och när det gäller förutsättningarna så är definitivt min tomt en av de svåraste. Framförallt är det konsekvenserna av felaktig positionering i kombination med Ai-kamerans svårighet att detektera stup/kanter som är problemet, det är ren tur att min klippare inte lyckats ta livet av sig.Tomture61 skrev:
Jag har en dialog med DataNova och de var helt övertygade om att klipparen skulle fungera bra på min tomt (de levererade klipparen hemma hos mig så de har sett hur tomten ser ut).
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 271 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 271 inlägg
DataNovas forum på FB är fullständigt tomt på frågor/förbannade kunder den senaste tiden.pacman42 skrev:
Det finns gott om förbannade kunder i andra forum på nätet. Och när det gäller förutsättningarna så är definitivt min tomt en av de svåraste. Framförallt är det konsekvenserna av felaktig positionering i kombination med Ai-kamerans svårighet att detektera stup/kanter som är problemet, det är ren tur att min klippare inte lyckats ta livet av sig.
Jag har en dialog med DataNova och de var helt övertygade om att klipparen skulle fungera bra på min tomt (de levererade klipparen hemma hos mig så de har sett hur tomten ser ut).
Den andra Svenska sidan på FB har lite mer aktivitet från nya ägare som ej ännu hittat manualen mm.
Är dock lite mera hårdvarufel detta år.
Troligen för att Mammotion öppnat ny fabrik i annat land.
För din del ser jag enbart en felkälla .......😆
Redigerat:
Det är otroligt komiskt hur mycket du tar illa vid över att en användare har problem med sin gräsklippare. Är det någon bisarr sekt i farten?Tomture61 skrev:
DataNovas forum på FB är fullständigt tomt på frågor/förbannade kunder den senaste tiden.
Den andra Svenska sidan på FB har lite mer aktivitet från nya ägare som ej ännu hittat manualen mm.
Är dock lite mera hårdvarufel detta år.
Troligen för att Mammotion öppnat ny fabrik i annat land.
För din del ser jag enbart en felkälla .......😆
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 271 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 271 inlägg
Herr pacman har en otrolig förmåga att fullständigt ta över andras inlägg i tråden Robotklippare.N naikon skrev:
Han har i ett inlägg där TS efter ca 60 inlägg senare bestämt sig för Mammotion och är färdigdiskuterad.
Men ngn fortsätter att ta upp sina förehavanden i 361 inlägg senare .....
Vi har nog ej sett slutet där ännu.
Klicka här för att svara