Det blir nog svårt att anse sig ha rätt eller fel i denna debatten. Jag fick ett annat intryck när jag gjorde research, men det är väl bra att det funkar bra för dig.
Men att få en klippare för 16.000:- helt gratis och sen förklara skiten ur den, dessutom på många trådar.
Människan använder inte bara 2 ord, han går på djupet i sin förnedring av Mammotion.
Detta från ngn som haft klipparen I ngr månader ....
Intelligent.
Men att få en klippare för 16.000:- helt gratis och sen förklara skiten ur den, dessutom på många trådar.
Människan använder inte bara 2 ord, han går på djupet i sin förnedring av Mammotion.
Detta från ngn som haft klipparen I ngr månader ....
Intelligent.
Håller inte med, jag har en identisk klippare som @pacman42 och har lärt mig massor av hans inlägg. 👍
Fått ett tips av dig också, testat men det hjälpte tyvärr inte på mitt specifika fel 🤷♂️
Tror vi upplever olika på olika typer av klippare på olika typer av tomter. I vissa hänseenden är luban perfekt, i andra ’not so much’.
Det finns väl ingen klippare som är perfekt? Min luba 2 3000 fungerar bra på min tomt, den klarar av att ta sig upp för alla backar. Det gjorde inte min förra. Bortsett från nu när den lyckats klippa av sladden till laddstationen, helt och hållet mitt fel.
Men jag uppskattar att få läsa lösningar på olika problem med mammotion. Att göra staket är något jag ska jobba med när den kommer tillbaka exempelvis.
Nu kommer jag att ta kontakt med DataNova och fråga vad de vill att jag gör med klipparen. Jag vågar inte längre ha igång den. Mjukvaran är så instabil på olika sätt. Idag tappade den synken med satelliterna unde klippning och hamnade över en meter fel. Notera vart klipparen står och vart den är på kartan.
Det är nog ca 2 meter fel mot sydväst, dvs i två olika ledder.
Jag lyfter upp klipparen och skickar hem den för laddning och då kör den runt på tomten och hittar inte synk alls till satelliterna. Den ränner då helt plötsligt rätt ut i vägen. Hämtar den och ställer den på gräsmattan och börjar filma...
Jag får lägga in filmen senare. Den går inte att ladda upp just nu. Men den kör runt hit och dit över gräset, ren tillfällighet att den inte rände rätt ut i vägen igen
Efter en hård omstart får den synk och hittar hem.
Problemet är ju att jag aldrig kan lita på den. Nästa gång blir den påkörd av en bil eller lastbil. Det är ingen poäng att ha en klippare som jag ständigt måste övervaka.
Edit: jag misstänker att karteringen jag gjorde igår är fel också, jag tycker att den verkar vara förskjuten en halvmeter ungefär. Det förklarar också varför gräsklipparen backade ned i ett dike vid en vändning i morse.
Nu kommer jag att ta kontakt med DataNova och fråga vad de vill att jag gör med klipparen. Jag vågar inte längre ha igång den. Mjukvaran är så instabil på olika sätt. Idag tappade den synken med satelliterna unde klippning och hamnade över en meter fel. Notera vart klipparen står och vart den är på kartan.
[bild][bild]
Jag lyfter upp klipparen och skickar hem den för laddning och då kör den runt på tomten och hittar inte synk alls till satelliterna. Den ränner då helt plötsligt rätt ut i vägen. Hämtar den och ställer den på gräsmattan och börjar filma...
Jag får lägga in filmen senare. Den går inte att ladda upp just nu. Men den kör runt hit och dit över gräset, ren tillfällighet att den inte rände rätt ut i vägen igen
Problemet är ju att jag aldrig kan lita på den. Nästa gång blir den påkörd av en bil eller lastbil. Det är ingen poäng att ha en klippare som jag ständigt måste övervaka.
Edit: jag misstänker att karteringen jag gjorde igår är fel också, jag tycker att den verkar vara förskjuten en halvmeter ungefär. Det förklarar också varför gräsklipparen backade ned i ett dike vid en vändning i morse.
Du får gärna skicka den till mig. Jag betalar frakten. Jag är väldigt nyfiken på roboten efter allt jag har läst. Jag behöver en utmaning nu under de kommande sex veckorna av sommarlovet hemma 😅
Är det svårare att samarbeta med roboten eller med en treåring?
Trist att läsa om dina bekymmer. Jag har ju som bekant exakt samma maskin men upplever inget av dessa bekymmer.
Jag kör på wifi, kan det spela in?
Tack.
Jag kör också WiFi och har till och med en utomhus-AP riktad mot bortersta delen av tomten. Men klipparen har väldigt dålig WiFi-antenn, så längst bort på tomten slår den över till 4G trots att jag har bra mottagning i telefonen upp till 150 meter bort, längst bort på tomten är runt 20 meter från APn.
Jag undrar om det inte är minnesproblem i hårdvaran eller liknande, det kan uppträda som både det ena och det andra. Det skulle förklara GPS-problemen i alla fall. Detta var tredje gången som GPSen fick frispel.
Men notera att många av problemen är sådana som din klippare nog skulle ha också om den kör på min tomt. Exempelvis detta med att den backar utanför perimetern och att den helt plötsligt genar i terrängen om klippområdet ser ut som ett U. Även detta med att den genar i hörn (både utsida och insida) är ett stort problem för mig.
Sedan har vi alla mjukvaruproblem en i appen och i molnet, men de kan jag till stor del leva med - bara klipparen är tillförlitlig när den kör.
Jag vill samtidigt än en gång betona att jag är ruskigt imponerad av klipparen så länge som mjukvaran inte buggar ur. Men det är stor risk för krossad robot om GPSen inte fungerar. Jag har tre terrasseringar där den högsta är en meter hög. Jag har ytterligare stup också. På vissa ställen kan klipparen ta sig ut på vägen (som folk inte kan köra vettigt på, kolla mina senaste inlägg i GAAAAHHHH-tråden) om GPSen slutar att visa rätt (vilket hände idag när jag tittade på).
Jag kan aldrig lämna den att klippa om jag åker bort. Som längst har den klippt knappt två dagar utan stopp.
Så som mjukvaran fungerar i min robot så kan jag inte längre låta den köra på vissa delar av tomten obevakad. Det är för buggigt helt enkelt.
Kompisen som har en Luba 2 5000x har inte alls samma typ av problem som jag har, men han har å andra sidan en mycket stor, men relativt enkel, tomt.
Absolut har jag problem med en del av det du raddat upp, men efter att läst din och andras lösningar har jag designat områden efter det så dom är nu ganska hanterbara. Tex har jag två områden på bara perimeterkörning för att slippa vändning i slänt (med urspårning som följd) och något område jag klipper med joystick. Dock har jag inga ställen som den kan skada sig om den kör utanför, det är bara natur där.
Det jag menade var med GPS-felen, min sköter sig och går tillbaka till LS 100% av gångerna.
Prova och stäng av 4G, har läst om andra som fått problem när den ska byta mellan. Jag kör med 4G avstängd och det funkar som sagt.
[bild][bild]
Funkar den varje gång efter en omstart igen, eller det krävs några omstarter?
Tänker om det är någon memory overflow eller så som får den att balla ur.
Annars har jag (förhoppningsvis iaf) snart en gård som skulle behöva en ny robot om du inte orkar med den mer...
Funkar den varje gång efter en omstart igen, eller det krävs några omstarter?
Tänker om det är någon memory overflow eller så som får den att balla ur.
Annars har jag (förhoppningsvis iaf) snart en gård som skulle behöva en ny robot om du inte orkar med den mer...
Jag tror det är instabilitet i lite olika mjukvaror. Kanske någon linnesläcka etc. Inget som en systemonstsrt varje natt inte skulle lösa. Jag har inte tänkt göra en manuell omstart varje dygn i alla fall - den tar 2-3 minuter av väntan.