28 092 läst ·
67 svar
28k läst
67 svar
Avsluta elnätsavtal vattenfall
Om du slutar felskriva DE med DEM så blir det lättare att förstå och uppskatta vad du skriver.J jesper--- skrev:Jag vet ej hur dem gör det, men dem kan det, min förra elmätare fungerade ej och efter ca 10000 kwh hörde dem av sig med exakt antal kwh jag ej blivit debiterad. Nu vet jag ej om dem undersökt mätaren på plats eller om dem har något annat sorts system med tex. regionella elmätare, sen jämför dem diffen mellan förväntad förbrukning inkl. förluster och faktisk förbrukning, diffar det så ser dem att det finns ej debiterad ström som läcker ut.
Värt att tillägga här att Vattenfall inför effekttariffer inom 13 månader vilket kommer betyda betydligt lägre fast avgift. Så vid låg förbrukning (såvida du inte har extrema effekttoppar när du väl använder el) så kommer du få märkbart lägre räkningar inom en snar framtid.
"Betydligt lägre" är ju en definitionsfråga. För ett 16A-abonnemang blir det ca 60:- lägre fast avgift per månad (420:- istället för 480).T TobbeTabb skrev:
Ja, i prislistan för 2026 kostar det 480:- i månaden.W Weimik skrev:
Så det @TobbeTabb kallar "betydligt lägre" är alltså samma kostnad som idag.
"Vid en återanslutning gäller samma krav som vid en nyanslutning vad gäller anslutningspunktens placering och utformning, samt var elmätaren ska placeras. För enbostadshus innebär det att:J jesper--- skrev:
- Anslutningspunkten ska utgöras av ett normenligt mätarskåp som är placerat inom fastighetens gränser.
- Mätarskåpet får inte vara inomhus, på Vattenfalls anläggning (t.ex. en ledningsstolpe), eller utanför fastighetens gränser.
- Om befintligt mätarskåp är felaktigt placerat ska det flyttas, varvid det kan utgå en extra avgift.
Ditt ansvar som anläggningsinnehavare
Som anläggningsinnehavare ansvarar du för att elanläggningen är utformad enligt gällande lagar, föreskrifter, förordningar och regler, inte minst vad gäller elsäkerhet.Du ansvarar också för inköp och montering av mätarskåp. Om markarbeten erfordras ansvarar du även för schaktning och nedläggning av kabelskyddsrör för elservisen inom tomten enligt ställda krav.
När ditt anlitade elföretag har utfört allt elarbete och din anläggning är klar för anslutning registrerar elföretaget en färdiganmälan."
Om du inte har ett godkänt mätarskåp, rätt placerat så tillkommer den kostnaden oxå vid återanslutnibgen
Vi kanske kan sluta klaga på TS användande av de och dem nu. Det är redan gjort ett antal gånger.
Visst, det är felaktigt, men klarar man inte av att förstå vad som avses är det inte bara TS som har problem.
Move on people!
Visst, det är felaktigt, men klarar man inte av att förstå vad som avses är det inte bara TS som har problem.
Move on people!