J jesper--- skrev:
Jag vet ej hur dem gör det, men dem kan det, min förra elmätare fungerade ej och efter ca 10000 kwh hörde dem av sig med exakt antal kwh jag ej blivit debiterad. Nu vet jag ej om dem undersökt mätaren på plats eller om dem har något annat sorts system med tex. regionella elmätare, sen jämför dem diffen mellan förväntad förbrukning inkl. förluster och faktisk förbrukning, diffar det så ser dem att det finns ej debiterad ström som läcker ut.
Om du slutar felskriva DE med DEM så blir det lättare att förstå och uppskatta vad du skriver.

Värt att tillägga här att Vattenfall inför effekttariffer inom 13 månader vilket kommer betyda betydligt lägre fast avgift. Så vid låg förbrukning (såvida du inte har extrema effekttoppar när du väl använder el) så kommer du få märkbart lägre räkningar inom en snar framtid.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T TobbeTabb skrev:
Värt att tillägga här att Vattenfall inför effekttariffer inom 13 månader vilket kommer betyda betydligt lägre fast avgift. Så vid låg förbrukning (såvida du inte har extrema effekttoppar när du väl använder el) så kommer du få märkbart lägre räkningar inom en snar framtid.
"Betydligt lägre" är ju en definitionsfråga. För ett 16A-abonnemang blir det ca 60:- lägre fast avgift per månad (420:- istället för 480).

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Betydligt lägre" är ju en definitionsfråga. För ett 16A-abonnemang blir det ca 60:- lägre fast avgift per månad (420:- istället för 480).
420 kr är det ju idag, men det kanske blir att de höjer till 480 kr i januari och sedan ”sänker” till 420 kr.

W Weimik skrev:
420 kr är det ju idag, men det kanske blir att de höjer till 480 kr i januari och sedan ”sänker” till 420 kr.
Ja, i prislistan för 2026 kostar det 480:- i månaden.

Så det @TobbeTabb kallar "betydligt lägre" är alltså samma kostnad som idag.

useless useless skrev:
Ja, i prislistan för 2026 kostar det 480:- i månaden.

Så det @TobbeTabb kallar "betydligt lägre" är alltså samma kostnad som idag.
Har inte lyckats hitta priser för vattenfalls timtariffer själv, men "betydligt lägre" är nog att ta i ja.

J jesper--- skrev:
Okej då behöver jag fundera en gång till på detta...

Kan det vara så att detta räknas som återanslutning förutsatt att det är under 10 år mellan bortkopplingen och anslutningen? Dvs. det enbart klassas som nyanslutning om det hinner gå 10 år? Från 3525kr låter helt acceptabelt isåfall.
"Vid en återanslutning gäller samma krav som vid en nyanslutning vad gäller anslutningspunktens placering och utformning, samt var elmätaren ska placeras. För enbostadshus innebär det att:

• Anslutningspunkten ska utgöras av ett normenligt mätarskåp som är placerat inom fastighetens gränser.
  • Mätarskåpet får inte vara inomhus, på Vattenfalls anläggning (t.ex. en ledningsstolpe), eller utanför fastighetens gränser.
  • Om befintligt mätarskåp är felaktigt placerat ska det flyttas, varvid det kan utgå en extra avgift.

Ditt ansvar som anläggningsinnehavare​

Som anläggningsinnehavare ansvarar du för att elanläggningen är utformad enligt gällande lagar, föreskrifter, förordningar och regler, inte minst vad gäller elsäkerhet.

Du ansvarar också för inköp och montering av mätarskåp. Om markarbeten erfordras ansvarar du även för schaktning och nedläggning av kabelskyddsrör för elservisen inom tomten enligt ställda krav.

När ditt anlitade elföretag har utfört allt elarbete och din anläggning är klar för anslutning registrerar elföretaget en färdiganmälan."

Om du inte har ett godkänt mätarskåp, rätt placerat så tillkommer den kostnaden oxå vid återanslutnibgen

I all välmening: om du konsekvent väljer att skriva ”de” istället för ”dem” så blir det rätt många fler gånger än tvärt om.
Du har skrivit ”dem” 13 gånger men tolv av de gångerna ska det vara ”de”.

Nissens
U UffeH skrev:
I all välmening: om du konsekvent väljer att skriva ”de” istället för ”dem” så blir det rätt många fler gånger än tvärt om.
Du har skrivit ”dem” 13 gånger men tolv av de gångerna ska det vara ”de”.
Vem skriver du till?

Nissens Nissens skrev:
Vem skriver du till?
Det är väldigt uppenbart. Jag tror alla förstår det. Eller är du vettig det unika undantaget?

Nissens Nissens skrev:
Vem skriver du till?
Det var ju helt uppenbart. TS, naturligtvis.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi kanske kan sluta klaga på TS användande av de och dem nu. Det är redan gjort ett antal gånger.
Visst, det är felaktigt, men klarar man inte av att förstå vad som avses är det inte bara TS som har problem.
Move on people!

• Gilla
Lilak och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
Det var ju helt uppenbart. TS, naturligtvis.
Ok, jag kikade på inläggen i anslutning till kommentaren…
Och jag håller med om den. 😊

Alfredo Alfredo skrev:
Eller är du vettig det unika undantaget?
Eller är du verkligen det unika undantaget?

Skulle det stå! D-a autoincorrect. 😳🤬

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.