S stugan_i_skogen skrev:
Det är lätt att beräkna en schablon. Elförbrukningen är väldigt lika för ett hus år ut och år in.
Det vet jag också.
Men TS vill ju mena att elleverantören kan veta exakt hur många kWh som förbrukas utan att man har en elmätare.

Elleverantören har mätare längre bak i kedjan så om man vet tex hur mycket 19 av 20 abonnenter har förbrukat så misstänker jag att man kan tillsammans med historik tämligen väl räkna ut hur mycket en enskild abonnent har gjort av med.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Elleverantören har mätare längre bak i kedjan så om man vet tex hur mycket 19 av 20 abonnenter har förbrukat så misstänker jag att man kan tillsammans med historik tämligen väl räkna ut hur mycket en enskild abonnent har gjort av med.
Om man förutsätter att allt det som övriga mätare inte registrerar går till den 20e fastigheten, visst.

Fotografen Fotografen skrev:
Det gäller inte alla nätbolag eller alla områden. Men det blir helt klart vanligare.
Där det finns så sitter vanligtvis mätningen i nätstationen och mäter på lågspänningssidan.

Tappar nätbolaget mätvärden så kan det vara kommunikationsfel med mätaren. Mätaren kan registrera förbrukning om själva mätaren är hel. Om mätaren gått sönder så går nätbolaget på statistik vad man tagit ut historiskt och stämmer av med nätstationsmätningen. Avrundning neråt sker normalt för att inte överdebitera kunden då stations mätningen inte alltid har samma noggrannhet på mättransformatorer som de för debiterngsmätning. hänsyn till förluster i nätet efter stationsmätningen måste också beaktas.

Redigerat:
  • Gilla
DaLundh och 4 till
  • Laddar…
Ungefär så.🙂

• Gilla
HSP
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Jag har kollat med vattenfall och det går att avsluta sitt elnätsavtal och undvika den nyligen prishöjda elnätsavgiften, dock så kan dem komma att vilja återta elmätaren. Det är en "smart" elmätare, dock så behöver jag som kund betala för elektriker för ev. nedmontering, är det så enkelt som att meddela vattenfall om att bryta vid X datum, efter strömmen bryts, manuellt bryta strömmen, lossa på allting och skruva loss den och skicka mätaren till div. lager dem lagerhåller mätare?

Som kund känner jag ej för att betala en extra dyr jourelektriker som dem kommer använda (för att avskrämma att avsluta elnätsavtal)

Har ej användning av elavtal på fastigheten, det är mer lönsamt för mig att köpa mindre mängd solceller och en portabel generator så lite som jag vistas på fastigheten.

Bifogar en bild på den modell jag sannolikt har, eltel, vattenfall.

Har någon erfarenhet om ämnet?
Ska du sälja någon gång i framtiden så får du mycket mindre betalt

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
54.125:- gäller för nyanslutning inom 0-200meter och upp till 25A hos Vattenfall.

Det är dock reglerat så nätbolagen inte får ta ut nyanslutningsavgift hur som helst vid en återanslutning. Men går det nog lång tid så blir det dyrt...

Nätbolaget får inte ta ut någon kostnad om du begär att elanslutningen ska avslutas.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att dom flesta nätbolag har anammat ”standarden” enligt EBR, så priserna är lika överallt.
Däremot hade vi som sagt var 3år på återanslutning, därefter var risken stor att det blev fullt pris för en nyanslutning.

Karrock
Jag kan tänka att "från 3500" lätt blir nyanslutningsavgift om kabeln i marken är gammal "sån här gammal skit vågar vi inte koppla in".

Det finns fastigheter som är bebyggda med en elstolpe och ett par dassiga uthus och besöks någon gång varannat år. Då kanske man kan ge upp på elen ändå.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Jag har kollat med vattenfall och det går att avsluta sitt elnätsavtal och undvika den nyligen prishöjda elnätsavgiften, dock så kan dem komma att vilja återta elmätaren. Det är en "smart" elmätare, dock så behöver jag som kund betala för elektriker för ev. nedmontering, är det så enkelt som att meddela vattenfall om att bryta vid X datum, efter strömmen bryts, manuellt bryta strömmen, lossa på allting och skruva loss den och skicka mätaren till div. lager dem lagerhåller mätare?

Som kund känner jag ej för att betala en extra dyr jourelektriker som dem kommer använda (för att avskrämma att avsluta elnätsavtal)

Har ej användning av elavtal på fastigheten, det är mer lönsamt för mig att köpa mindre mängd solceller och en portabel generator så lite som jag vistas på fastigheten.

Bifogar en bild på den modell jag sannolikt har, eltel, vattenfall.

Har någon erfarenhet om ämnet?
Jag är möjligtvis ute och cyklar men går det inte bara att säga upp och låta utrustningen sitta kvar?

Fredrik Mannen Fredrik Mannen skrev:
Jag är möjligtvis ute och cyklar men går det inte bara att säga upp och låta utrustningen sitta kvar?
Jepp går bra att allt sitter kvar, men nätägaren kommer och tar bort mätaren och plockar bort säkringarna i matningen, så det blir stopp på el in.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Okej då behöver jag fundera en gång till på detta...

Kan det vara så att detta räknas som återanslutning förutsatt att det är under 10 år mellan bortkopplingen och anslutningen? Dvs. det enbart klassas som nyanslutning om det hinner gå 10 år? Från 3525kr låter helt acceptabelt isåfall.
Det vore som sagts tidigare i tråden väldigt generöst av Vattenfall om styft 3500 kan räcka för återanslutning ända upp till 10 år efter bortkoppling. Men sen var det den detaljen som också nämnts, att det står "Från...". Så även om du låter de ha kvar kabeln in (för att möjliggöra återanslutning) får du nog vara beredd på att risken att de redan efter nåt år bedömmer kabeln som undermålig och vill byta ut den, är stor!

J jesper--- skrev:
Jag vet ej hur dem gör det, men dem kan det, min förra elmätare fungerade ej och efter ca 10000 kwh hörde dem av sig med exakt antal kwh jag ej blivit debiterad. Nu vet jag ej om dem undersökt mätaren på plats eller om dem har något annat sorts system med tex. regionella elmätare, sen jämför dem diffen mellan förväntad förbrukning inkl. förluster och faktisk förbrukning, diffar det så ser dem att det finns ej debiterad ström som läcker ut.
Mätaren har ett lokalt räkneverk. Så om den tappat kontakten så behöver de komma till mätaren så tankar de ur datan.

Men helt utan mätare har de svårt att se vad som går åt. Möjligen att de räknar fram det som saknas då det vet vad som lämnat station, men de kan inte bevisa exakt vart det tagit vägen.

När de tar ner mätaren skruvar de ur servissäkringarna i närmsta skåp så servisledningen in till fastigheten blir spänningslös.

J jesper--- skrev:
Jag vet ej hur dem gör det, men dem kan det, min förra elmätare fungerade ej och efter ca 10000 kwh hörde dem av sig med exakt antal kwh jag ej blivit debiterad. Nu vet jag ej om dem undersökt mätaren på plats eller om dem har något annat sorts system med tex. regionella elmätare, sen jämför dem diffen mellan förväntad förbrukning inkl. förluster och faktisk förbrukning, diffar det så ser dem att det finns ej debiterad ström som läcker ut.
De, för guds skull du skriver dem när du borde skriva de precis hela tiden. Det är oläsbart

J jesper--- skrev:
Dem kan se förbrukning oavsett om jag har en mätare eller inte, dem kunde det med gamla mätarna iallafall.
Du får betala för att ta bort mätaren sen kommer dom klippa matningen till fastigheten i båda ändarna så det inte finns risk för elstöld

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.