Jag har kollat med vattenfall och det går att avsluta sitt elnätsavtal och undvika den nyligen prishöjda elnätsavgiften, dock så kan dem komma att vilja återta elmätaren. Det är en "smart" elmätare, dock så behöver jag som kund betala för elektriker för ev. nedmontering, är det så enkelt som att meddela vattenfall om att bryta vid X datum, efter strömmen bryts, manuellt bryta strömmen, lossa på allting och skruva loss den och skicka mätaren till div. lager dem lagerhåller mätare?

Som kund känner jag ej för att betala en extra dyr jourelektriker som dem kommer använda (för att avskrämma att avsluta elnätsavtal)

Har ej användning av elavtal på fastigheten, det är mer lönsamt för mig att köpa mindre mängd solceller och en portabel generator så lite som jag vistas på fastigheten.

Bifogar en bild på den modell jag sannolikt har, eltel, vattenfall.

Har någon erfarenhet om ämnet?
 
  • Smart elmätare från Vattenfall, modell S34U18, med display och knappar, använd för avläsning av elförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stolix och 3 till
  • Laddar…
Dom nöjer sig knappast med endast demontering av mätaren dom vill nog även göra servisledningen spänningslös så att du inte kan stjäla ström.
Om du senare ångrar dig och vill ansluta dig till nätet så är risken stor att du får betala för nyanslutning.
 
  • Gilla
toma25 och 13 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom nöjer sig knappast med endast demontering av mätaren dom vill nog även göra servisledningen spänningslös så att du inte kan stjäla ström.
Om du senare ångrar dig och vill ansluta dig till nätet så är risken stor att du får betala för nyanslutning.
De kan se förbrukning oavsett om jag har en mätare eller inte, de kunde det med gamla mätarna iallafall.
 
  • Gilla
P-o Assarsjö
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Dem kan se förbrukning oavsett om jag har en mätare eller inte, dem kunde det med gamla mätarna iallafall.
Ööhh, hur tänker du nu. Hur ska de se förbrukningen utan mätare ?
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
O
J jesper--- skrev:
....dock så behöver jag som kund betala för elektriker för ev. nedmontering
Jag är inte säker på att jag förstår vad du vill uppnå eller varför. Men om du vill koppla loss din fastighet från elnätet och inte längre ha någon elanslutning så är det inte svårare än att du kontaktar nätägaren och säger upp avtalet.

De äger servisledning och elmätare och varken du en elektriker du anlitar får röra dessa. Du behöver varken göra något, eller behöver betala något. De kommer på plocka bort elmätaren utan kostnad, låta servisledningen vara kvar men koppla loss den i matande ände. Är du sedan riktigt tjurig och kräver att de fysisk avlägsnar servisledningen från din fastighet kommer du troligtvis få betala för nöjet.

Du vara medveten om att om du i framtiden vill ansluta fastigheten till nätet igen så räknas det som nyanslutning och du får betala en anslutningsavgift i storleksordningen tiotusentals kronor.
 
  • Gilla
toma25 och 20 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Ööhh, hur tänker du nu. Hur ska de se förbrukningen utan mätare ?
Jag vet ej hur de gör det, men de kan det, min förra elmätare fungerade ej och efter ca 10000 kwh hörde de av sig med exakt antal kwh jag ej blivit debiterad. Nu vet jag ej om de undersökt mätaren på plats eller om de har något annat sorts system med tex. regionella elmätare, sen jämför de diffen mellan förväntad förbrukning inkl. förluster och faktisk förbrukning, diffar det så ser de att det finns ej debiterad ström som läcker ut.
 
O Oldfart skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår vad du vill uppnå eller varför. Men om du vill koppla loss din fastighet från elnätet och inte längre ha någon elanslutning så är det inte svårare än att du kontaktar nätägaren och säger upp avtalet.

De äger servisledning och elmätare och varken du en elektriker du anlitar får röra dessa. Du behöver varken göra något, eller behöver betala något. De kommer på plocka bort elmätaren utan kostnad, låta servisledningen vara kvar men koppla loss den i matande ände. Är du sedan riktigt tjurig och kräver att de fysisk avlägsnar servisledningen från din fastighet kommer du troligtvis få betala för nöjet.

Du vara medveten om att om du i framtiden vill ansluta fastigheten till nätet igen så räknas det som nyanslutning och du får betala en anslutningsavgift i storleksordningen tiotusentals kronor.
Ok jag frågade några år sedan och då behövde jag stå för kostnaderna. Laddar upp en pdf. på formulär.

Menar du att även om de bara lossar servisledningen så kan jag behöva betala tiotusentals enbart för att ansluta den igen, oavsett om allt arbete redan är gjort?
 
  • Gilla
mgold
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja.
Okej då behöver jag fundera en gång till på detta...

Kan det vara så att detta räknas som återanslutning förutsatt att det är under 10 år mellan bortkopplingen och anslutningen? Dvs. det enbart klassas som nyanslutning om det hinner gå 10 år? Från 3525kr låter helt acceptabelt isåfall.
 
  • Tabell över anslutningsavgifter baserat på tid från elanslutningens avslut: under 10 år och över 10 år; avgifter från 3525 kr och 7050 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J jesper--- skrev:
Ok jag frågade några år sedan och då behövde jag stå för kostnaderna. Laddar upp en pdf. på formulär.

Menar du att även om dem bara lossar servisledningen så kan jag behöva betala tiotusentals enbart för att ansluta den igen, oavsett om allt arbete redan är gjort?
Går du offgrid och dom kopplar ur allt och igen ström till huset. Skulle du villja gå på igen så kan det kosta upp mot 27 000 kr i dagens läge. Det kallas nyanslutning.
Så det första du gör. är att slå ifrån strömbrytaren på centralen. Då är du utan el. Prova med det först, kanske ett år, innan du kanske gör något dumt och kostsamt inför framtiden. Betänk frysrisk på vatten i huset. Vid prov så får du ta den fasta kostnaden som blir varje månad.
 
  • Gilla
Edvert och 8 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Jag vet ej hur dem gör det, men dem kan det, min förra elmätare fungerade ej och efter ca 10000 kwh hörde dem av sig med exakt antal kwh jag ej blivit debiterad. Nu vet jag ej om dem undersökt mätaren på plats eller om dem har något annat sorts system med tex. regionella elmätare, sen jämför dem diffen mellan förväntad förbrukning inkl. förluster och faktisk förbrukning, diffar det så ser dem att det finns ej debiterad ström som läcker ut.
Tror du på Tomten också?
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Jag vet ej hur dem gör det, men dem kan det
En elmätare kan ju fungera (i bemärkelsen att den mäter hur mycket el du förbrukar) även om dess möjlighet till fjärravläsning inte gör det.
Om elmätaren slutar mäta hur mycket du förbrukar kan nätägaren förstås inte se hur mycket du förbrukar längre.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Tror du på Tomten också?
Det är lätt att beräkna en schablon. Elförbrukningen är väldigt lika för ett hus år ut och år in.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Men seriöst, hur illa är det egentligen? Du skriver att du inte behöver ha en fast elanslutning, och skulle klara dig på solceller och ett elverk. Det ger mig uppfattningen att du har väldigt låg förbrukning på fastigheten i fråga. Då är troligen större delen av din faktura den fasta avgiften. Och är den verkligen så fruktansvärt hög att det är värt krångel och inköp av dyr utrustning för att slippa betala till Vattenfall?
Alla andra kostnader till nätägaren är ju beroende av din förbrukning, så dem kan du minimera själv genom att använda mindre el.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Okej då behöver jag fundera en gång till på detta...

Kan det vara så att detta räknas som återanslutning förutsatt att det är under 10 år mellan bortkopplingen och anslutningen? Dvs. det enbart klassas som nyanslutning om det hinner gå 10 år? Från 3525kr låter helt acceptabelt isåfall.
Ja, det är riktigt, det blir en billigare återanslutning inom ett visst tidsintervall.
10år var generöst av Vattenfall, där jag jobbade tidigare hade vi 3år.
Men därefter blir det fullt pris för en nyanslutning, oavsett hur förutsättningarna ser ut.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.