28 092 läst ·
67 svar
28k läst
67 svar
Avsluta elnätsavtal vattenfall
Man kan ju betänka här att årsavgiften från nästa år blir 5 775 kr/år för 16A så efter 10 år har man sparat ihop till en nyanslutning. Även innan dess bör man åtminstone inte förlora på att ha avslutat abonnemanget. Däremot ska man nog inte räkna med att tjäna särskilt mycket på att avsluta ett abonnemang som man någon gång i framtiden kommer att vilja återansluta.H HSP skrev:54.125:- gäller för nyanslutning inom 0-200meter och upp till 25A hos Vattenfall.
Det är dock reglerat så nätbolagen inte får ta ut nyanslutningsavgift hur som helst vid en återanslutning. Men går det nog lång tid så blir det dyrt...
Nätbolaget får inte ta ut någon kostnad om du begär att elanslutningen ska avslutas.
Nej, så är det inte.R RiMaX skrev:
Däremot så blir det allt vanligare att vi har en så kallad "summamätning" i nätstationerna.
Det vill säga den punkt där lokalatransformatorn sitter, och den försörjer "ett knippe" kunder.
På så sätt går det att fånga upp orimliga nätförluster, och starta en utredning om varför det ser ut så.
Men att "mäta dubbelt" på samtliga kunder, det är nog en bit bort, och skulle vara svårt att försvara ekonomiskt.
Beroende på hur nätet ser ut så finns ju givetvis den möjligheten, förlusterna lär väl vara rätt konstanta och uppskattningsbara. Men... hur förklarar man att dom inte reagerar på avvikelsen själva innan mätarens oförmåga att skicka data upptäcks?Fotografen skrev:
Det borde ju finnas någon inlagd funktion för detta - kan man tycka?
Om mätaren inte skickar data, då upptäcker man det absolut, och senast vi månadsbryt (det är vanligt att avstämningar sker då).D Dan Asplund skrev:Beroende på hur nätet ser ut så finns ju givetvis den möjligheten, förlusterna lär väl vara rätt konstanta och uppskattningsbara. Men... hur förklarar man att dom inte reagerar på avvikelsen själva innan mätarens oförmåga att skicka data upptäcks?
Det borde ju finnas någon inlagd funktion för detta - kan man tycka?
Om nätbolaget inte upptäcker att mätaren inte levererar, då uppfyller man inte mätlagen skulle jag påstå.
Idag är det dessutom väldigt vanligt att systemen upptäcker "onormala" förbrukningar både ökande eller minskande, som avviker från tidigare mönster.
Då kollar man upp anledningen till detta.
Det kan ju vara en ny kund med annat förbrukningsmönster, det kan vara installation av värmepumpsanläggning, och det kan vara otillåten strömavledning, eller fel på mätaren, och även så kallad "rundgång", när räkneverket slår över till noll igen.
Men, ja, det finns många bra system idag med fina funktioner, det gäller väl bara att man har rutiner för att ta hand om det som presenteras.
Nätägaren får ett larm om mätdata inte kommit in inom ett visst intervall. Dessutom skickas inte värdena i "realtid", utan mätaren lagrar mätvärden internt och skickar i lämpliga intervaller. Så vid en eventuell kommunikationsstörning försvinner inget data, utan det kommer att komma fram när kommunikationen funkar igen.D Dan Asplund skrev:
Precis, det är ju min tankegång också. Då kan man ju dra slutsatsen att nätägaren har bristfälliga rutiner.Hannuse skrev:
Om mätaren inte skickar data, då upptäcker man det absolut, och senast vi månadsbryt (det är vanligt att avstämningar sker då).
Om nätbolaget inte upptäcker att mätaren inte levererar, då uppfyller man inte mätlagen skulle jag påstå.
Idag är det dessutom väldigt vanligt att systemen upptäcker "onormala" förbrukningar både ökande eller minskande, som avviker från tidigare mönster.
Då kollar man upp anledningen till detta.
Det kan ju vara en ny kund med annat förbrukningsmönster, det kan vara installation av värmepumpsanläggning, och det kan vara otillåten strömavledning, eller fel på mätaren, och även så kallad "rundgång", när räkneverket slår över till noll igen.
Men, ja, det finns många bra system idag med fina funktioner, det gäller väl bara att man har rutiner för att ta hand om det som presenteras.
Der här kallas för att vara dumsnål.
Säga upp elnätsavtalet sparar dig några tusenlappar om året men sänker troligtvis fastigshetsvärdet i storleksordningen 100.000 och uppåt - oavsett om kostnaden för att återansluta är lägre.
Säga upp elnätsavtalet sparar dig några tusenlappar om året men sänker troligtvis fastigshetsvärdet i storleksordningen 100.000 och uppåt - oavsett om kostnaden för att återansluta är lägre.
Så kan det mycket väl vara.D Dan Asplund skrev:
Och som "useless" skriver så skickas inte värden i realtid, men det vanligaste är att det samlas in en gång per dygn, det är i alla fall min erfarenhet.
Även om kunden avräknas på månadsbasis, så vill man fånga upp konstigheter så fort som möjligt.
Det finns olika larm från mätaren som däremot kan skickas i realtid, till evempel om du öppnar kåpan till anslutningsplinten.
Renoveringsnovis
· Sigtuna
· 5 inlägg
Säg upp avtalet, återanslut inom 10 år för 4 lax, Säg upp igen osv för att slippa nyanslutning på 50k.
Renoveringsnovis
· Sigtuna
· 5 inlägg
Det är sant. Men som TS skriver så vill han säga upp avtalet. Kan ju va värt å bevaka och be om offert med några års mellanrum. Tror också ARN motsv skulle ha åsikt om man sa från ³⁵²⁵kr och tog ut 50kuseless skrev:
Den så kallade "återanslutningen" är en möjlighet att kunna ansluta till ett reducerat pris om förutsättningarna fortfarande finns.R robinnordin86 skrev:
Så det finns ingen garanti att du kan återansluta till ett lägre pris.
Elnätet kan ha byggts om, din gamla servis kan vara helt bortplockad, och det kan även finnas delar på mellanspänningsnätet som förändrats.
Som nätbolag har man rätt att ta ut en så kallad "skälig avgift", och den kan vara svår att ifrågasätta om man som kund har valt att avsluta sin anslutning, och sedan vill återansluta efter ett antal år.
Därför har också kostndandkatalogen tagits fram (EBR) vilket har blivit mer eller mindre en praxis att följa, och den är så pass vedertagen att den blir svår att ifrågasätta.
Ibland tar man som nätbolag för mycket betalt i förhållande till det aktuella arbetet, och ibland för lite, det blir ett litet "ge och ta" i det långa loppet vad gäller anslutningar.
Men hyggligt rättvist kan jag tycka för de flesta.
Hur som helst heter det De och inte Dem.J jesper--- skrev:Jag vet ej hur dem gör det, men dem kan det, min förra elmätare fungerade ej och efter ca 10000 kwh hörde dem av sig med exakt antal kwh jag ej blivit debiterad. Nu vet jag ej om dem undersökt mätaren på plats eller om dem har något annat sorts system med tex. regionella elmätare, sen jämför dem diffen mellan förväntad förbrukning inkl. förluster och faktisk förbrukning, diffar det så ser dem att det finns ej debiterad ström som läcker ut.
Att det ska vara så svårt att skriva så det går att läsa!