Byggahus.se

Avslag från banken ‍♀️

1. L
    Medlem · 28 inlägg

Lena21

Medlem

Tack snälla, har klagat över LF sätt och hantera detta på så nu dom tar vår ärande upp igen och återkomma efter att ha dubbelkollat alt, för i vår ögon verkar dom inte ha gått igenom alt noggrant. Sen har vi bokat möte med andra banker.

• Laddar…
  2. K
    Medlem · 75 inlägg

krillan

Medlem
    Tråkigt med alla avundsjuka människor här på forumet. Det är inga problem att bygga ett fint hus på 170 kvm för 1,8 milj och som sedan är värt 5 milj. Ni som inte kan förstå det är lurad!

Att inte länsförsäkringar vill låna ut pengar förvånar mig inte det minsta. Jag var själv kund hos länsförsäkringar och ville låna 500.000 kr på en av mina fastigheter som hade outnyttjade pantbrev på 2 milj. Jag fick nej trots att jag ägde 5 fastigheter som alla var obelånade med ett sammanlagt taxeringsvärde på 7 milj, inga andra skulder och heltidsjobb som hantverkare. Enligt deras kalkyler gick jag back 25.000 kr i månaden. Jag gick till SEB och fick lån direkt.
    Presentera er kalkyl för storbankerna så kommer ni nog få lån.

3. L
    Medlem · 28 inlägg

Lena21

Medlem

Härligt när någon tänker som en själv, kunde inte ha skrivet det bättre. Tack!! Vi gir inte upp utan fortsätter, tycker bara det är tråkigt och onödigt och lägga så mycket tid därför har vi kommit fram till att LF inte är banken vi ska förhandla med.

4. P
    Medlem · 2 inlägg

Percy007

Medlem
    Hmm, lösningen är väldigt enkel, bygg mindre billigare hus till att börja med, när det är klart bygger ni bara ut det till ni får som ni vill ha! Blir mindre pengar=mindre risk för banken!

• Laddar…
  5. N
    Medlem · Stockholms · 211 inlägg

Nisken

Medlem
    Ingen större pott för oförutsedda avgifter OM man har fastpris. Bygger man själv får man väl skaffa sig en budget och ett planerings och budgetuppföljningsverktyg och följa det slaviskt. Då blir det garanterat billigare än ett "färdighus" med motsvarande standard. Problemet är att allt för få ids göra en budget och hålla sig till den.

6. W
    Medlem · 7 inlägg

Wima05

Medlem
    Hej.ursäkta det sena inlägget. Att bygga 170 kvm för 1,8 milj kännasom en riktig glädjekalkyl. Har inte lästa ellersett de olika delarna. Ska ni ha golvvärme med bergvärme och installation i 2 våtutrymmen. Räka med runt 400 000 kr. Vill ni ha trägolv ca 80 000 kr.elinstallation ca 100 000 kr. Kök någonstans mellan 160-250 beroende på vad ni väljer. Fönster och dörrar ca 200-220 tusen. Vad återstår då för att gjuta platta. Stomresning. Isolering , skivmaterial+arbetskostnad. Bankerna har bra koll vad husbyggnationer kostar. Jag tror den blåögda kalkylen görat ni fått problem med lånen. Sen en sak hur mycket lägger ni in själva?.

7. W
    Medlem · 7 inlägg

Wima05

Medlem
    Det är liteskillnad på Krillans och er situation. Jag håller med Krillan till viss del. De är ingen riktig affärsbank. Men vilken bank är det. Jag hakar upp mig på er kalkyl. Revidera den.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 711 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Bygger man i lösvirke, mycket eget arbete och har koll på vad man gör är det inga problem att bygga för 1,8 msek. Har byggt mycket billigare än så (y)

• Laddar…
  9. N
    Medlem · Stockholms · 211 inlägg

Nisken

Medlem
    Låter dyrt för den som bygger själv. Särskilt trågolv, kök, fönster och dörrar.

10. W
    Medlem · 7 inlägg

Wima05

Medlem
    Nu pratar ja material kostnad. Ok man kan skära den kostnaden om man väljer riktig standard. Och det är väl inte helt fel om man är ett yngre par.,

11. W
    Medlem · 7 inlägg

Wima05

Medlem
    Jo det handlar om eget arbete. Men priserna på byggmaterial har skenat .jag är en gammal badrumsboch kökshandlare.. de säger att virket rusa med 40%. Obekräftat dock.

12. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 711 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Det är inga problem att bygga för 1,8 om man har koll. Har byggt ett antal lösvirkeshus och man kan bygga mycket billigare än dom flesta anar utan att prutar på kvaliteten med lite kunskap och planering (+ tid o svett)

13. W
    Medlem · 7 inlägg

Wima05

Medlem
    Låter intressant!

14. W
    Medlem · 7 inlägg

Wima05

Medlem
    Rustar ett hus från grunden Två våningar, vi gör allt snickeri inomhus.vi har lejt bort ny fasad, nytt tak, ny skorsten ovan taket. Det blir tilläggsisolering inifrån.
    Ny el, ny VVS . Kommer preliminärt att hamna på 2 900 000 inkl köp av fastigehet

• Laddar…
  15. K
    Självbyggare · Skåne · 2 496 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Vi byggde hus på ungefär samma nivå som TS verkar planera. Jag hade iofs aldrig byggt något tidigare, så jag räknade inte med att få låna till huset. Innan jag sökte bygglov ringde jag ändå runt och kollade upp möjligheterna att ta ut lån på tomten, där var det inga problem hos de riktiga bankerna SEB, HB eller Swedbank.

Vi löste all finansiering själva med lite lån från föräldrar och syskon, men att ta ut lån på tomten är ju alltid ett tips. Vår tomt kostade bara 1 500 000 kr men vi hade en mäklarkontakt som kunde intyga att den var värd 2 200 000 kr.

Sen byggde vi vårt hus med enkel standard efter jobb under två år ungefär innan vi flyttade in.

Det hade varit kul att visa vår kalkyl (som jag egentligen bara visade för frun). Men dina siffror kan man nog kapa till hälften utan problem.
    Om jag tar siffror ur huvudet:
    2 plan, 150 m2 byggyta
    Massivt furuträgolv: 12 000
    Kök (delvis beg): 20 000 kr
    Platta på mark inkl VA: 230 000 kr
    Elinstallation: 120 000 kr
    Fönster/dörrar/fönster dörrar: 70 000 kr
    Värme, lv: 100 000 kr
    Braskamin Contura: 40 000 kr
    Trapp (hemsnickeri): 6000 kr
    Stomme (reglar, isolering, gips, osb, fasad färg): 130 000 kr
    Trädgård ca 40 000 kr.
    Bygglov, KA, kontroller: 50 000 kr.

I vår första kalkyl räknade vi med att klara oss med 700 000 kr. Det tillkom förstås en massa småposter utöver det ovan, men det är trams att det inte går att bygga billigt ;)

Så tipset till TS är att inte ge upp ifall ni inte får lån utan leta efter billigare lösningar. Kanske kan ni ha ett begagnat kök några år? Sätt plastmattor i badrummet och planera för att byta ut den om några år. Låna på fritidshus, båt och blanka eller av släktingar..

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.