Byggahus.se

Avslag från banken ‍♀️

1. L
    Medlem · 28 inlägg

Lena21

Medlem

Jag är helt enig, men ändå känns det inte som att vi blir förstått och med planen vi tänkt, vi har även kontrollansvarig som också är vår arkitekt. Har du några föreslag på hur vi kommer vidare?? Jag har mailat LF för att vi vill ha ett personligt möte då jag känner vi får mer ut av det än att bara lämnar lite papper/kalkyl osv.

• Laddar…
  2. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 448 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Vet inte om det är då bra att arkitekten är KA. KA får inte vara delaktig i produktionen på något sätt då KA skall kolla ex att arkitekten gjort rätt med tillgänglighet.

Har ni fått det godkänt av kommunen?

3. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 448 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Vart sitter er kontakt på LF? Är det någon i en annan ort som bara handlägger måste ni övertyga någon på ert lokala LF kontor om hur ni säkrat upp att det kommer gå bra och presentera inte en kalkyl som bygger på att ni själva och släkten skall bygga. Det är bankerna för luttrade för att köpa.

Lägg hellre upp en 4M kalkyl med inhyrda entreprenörer osv. Ni har större chans att få igenom den än er på 2M som bygger på osäkra premisser.

Vad gör ni om ex din make blir sjuk? Kommer ni då att ha råd att hyra in och bygga klart?

4. F
    Husägare · Skåne · 1 023 inlägg

fredrik.johansson

Husägare
    Absolut är det bra med ett personligt möte, men det duger inte att slarva med papper/kalkyl för det. Ni måste ha stenkoll på allt och ha alla papper i ordning. Det är varken oss eller er själva ni ska övertyga om att projektet blir klart. Ni måste övertyga bankkontakten, och ge denne så mycket material, kalkyler och underlag så att bankkontakten i sin tur kan övertyga sina chefer om att huset blir färdigt i tid.
    Jag är mycket nöjd att bankerna har sådana kontroller och inte investerar pengar/beviljar lån till projekt man inte är övertygad att de fungerar. För många svajiga projekt så riskerar banken att gå i konkurs.

• Laddar…
  5. L
    Medlem · 28 inlägg

Lena21

Medlem
    Vår handläggare sitter i den kommun vi bor på, asså vår lokala LF, med hänsyn till KA har vi inte pratat med kommunen om det, men att vår bekanta fick godkänt, och sen fick vi veta att vi inte kunde välja en handläggare från en annan ort eller kommun. Med hänsyn till om det skulle va att maken blir sjuk eller något annat oförutsett skulle hända har vi ett annat sparande runt 600.000 kr. kanske vi inte har varit bra på att göra kalkyl osv osv men med hjälp av denna sida ska jag försöka övertyga dom att vi har tänkt och planerat ut hur det ska byggas, med hänsyn till extra kostnad osv osv.

6. J
    Medlem · 4 inlägg

Jorak

Medlem
    Vi gick igenom samma procedur och har haft kontakt med en lång rad banker men till slut vaskat fram SEB och Sparbanken Skåne (Swedbank) som de enda som var positiva till att ge byggkreditiv för lösvirke i egen regi. De andra vi varit i kontakt med har haft policy emot bygge i egen regi.

7. L
    Medlem · 28 inlägg

Lena21

Medlem
    Absolut håller helt med 100%, men nu är det så att vi är helt nya i området ang bygg,tomt,lån osv osv. Vi har kanske inte har lagt ut det på bästa sätt vad angår kalkyl underlag m.m. Hoppas vi får ett personligt möte så vet vi också hur vi ska förbereda os.

• Laddar…
  8. L
    Medlem · 28 inlägg

Lena21

Medlem
    Grattis,, hur lyckats ni? Kan du hi tips på vad jag ska tänka på, underlag, kalkyl, tips??? Hade varit jättetacksam. Har också hört mycket positivt om Sparbanken.. ska ta kontakt med dom också om inte vi får personligt möte med LF

9. G
    Medlem · 1 451 inlägg
    Jag tror man först måste förstå att banker inte tar några risker.
    I all välmening, men om någon skickar in en halvfärdig kalkyl på att de skall bygga ett hus med lite hjälp från bekanta för ca 2 miljoner som säkert kommer vara värt 5 sen så kommer nog alla banker tacka nej. Det är för bra för att vara sant, och oftast är det så också. Förtroende och kalkyler är det som gäller för att få dem att inte uppleva risk. Räkna på en verklig kalkyl där allt är med, minsta detalj. Sen om ni får hjälp och orkar lägga in all den tid/år ni beräknar utan att äktenskapet spricker så ser ni det som en bonus.

10. B
    Medlem · alingsås · 260 inlägg

bossebyggarn

Medlem
    Ni startade alltså detta projekt utan att ha säkrat finansieringen? Ni kontaktade långt senare banken och räknade kallt med att de skulle slänga upp flera miljoner? Då har ni lärt er den hårda vägen att det inte är så det fungerar.

Om ni ska ro detta i land måste ni förstå varför banken sa nej och sedan tänka om. "Det är inte ekonomiskt", säger du. Självklart var det det ekonomiska det föll på. Banken är ett företag som tjänar pengar på att låna ut pengar. Sedan är det förstås många faktorer som spelar in i deras bedömning.

Det största misstaget är att ni verkar övertygade om att ni på något magiskt sätt ska förvandla 1.8 miljoner till 5 miljoner. Med sådana fantasisiffror drar banken helt riktigt slutsatsen att ni saknar förståelse för beräkningar och risk. Då blir det självklart ett nej.

Om ni mot förmodan skulle vara de första i världshistorien att hålla budget så har ni faktiskt nästan ingen aning om vad huset är värt när det är klart. Med tanke på de uppblåsta priserna så kan bubblan spricka och huspriserna i princip halveras från ena dagen till den andra. Ingen vet. Banken räknar givetvis med värsta tänkbara scenario, inte bästa tänkbara scenario så som den glada husbyggaren ofta gör. Banken är ett vinstdrivande företag. Om de inte bedömer att de kan tjäna pengar på er med relativt liten risk så gör de hellre affärer med någon annan. Tvärtemot vad många millennials verkar tro så är det ingen mänsklig rättighet att få låna pengar.

Banken har erfarenhet av tusentals och åter tusentals husbyggen av olika slag. De har väldigt bra koll på vilka projekt som brukar gå i mål och vilka som går åt skogen och därmed vilken risk de utgör för banken. Gemensamt för alla som viljat låna pengar är att just deras projekt är vattentätt och riskfritt. Banken har däremot sett tusentals konkurser, utbrända vi-ska-göra-allt-själv:are, stoppade byggen pga skilsmässor, sjukdomsfall, tillökning i familjen, brända budgetar, stigande räntor osv.

Se till att förstå att det är ni som är i behov av bankens hjälp och anpassa er attityd utifrån det.
    Övertyga dem genom att presentera realistiska fakta och konkreta planer och hur ni tänkt hantera oförutsedda händelser och förändrat läge på bostadsmarknaden. Så fort de ser fantasier om hur många miljoner som ska rulla in så kommer det bli avslag direkt. Istället för att fortsätta att övertyga "er" bank, kontakta andra banker. Först när ni säkrat finansieringen från en bank har ni lyxen att kunna börja ställa banker mot varandra för att få så bra villkor som möjligt. Om banken känner er desperation så kan de dra till med vilka orimliga villkor som de vill.

11. J
    Medlem · 4 inlägg

Jorak

Medlem
    Vi har bland annat haft personligt möte med LF och de hade inget emot bygget, kalkylen och tidsplanen men de ger helt enkelt inte kreditiv till egen regi. Vi hade samma underlag i kontakt med LF, Handelsbanken, SEB, Danske bank, Sparbanken Skåne och någon mer. SEB och Sparbanken var de enda som accepterade egen regi och som vi kunde ha ett konstruktivt möte med. SEB räknade med att min frus inkomst var noll eftersom att hennes anställning inte var fast och därför landade vi tillslut hos Sparbanken.

Vårt upplägg var att vi hade med allt underlag för bygglovet, godkänt bygglov, värdering av en av banken godkänd mäklare, en tidsplan och en budget. Vår budget byggde på mestadels eget arbete men hade ändå poster för schakt, snickare, el och VVS som uppgick till ca 25% plus ytterligare 10% i reserv för eventuell extra resurser ifall något oförutsett skulle inträffa. 65% av budgeten låg då på material.

Att ha befintliga kontakter inom bygg/jobba inom bygg ökar också er trovärdighet.

12. L
    Medlem · 28 inlägg

Lena21

Medlem
    Tack så mycket, ska kolla och boka en tid med Sparbanken ”Swedbank” precis så har vi också tänkt, VVS El schakt är några poster vi kommer bekosta då vi inte har den kunskap, alt annat ska vi själva bygga. Får hoppas det komma gå genom denna gången.

Tack !

13. L
    Medlem · 28 inlägg

Lena21

Medlem
    tack för din tid, för mig att tänka på ett helt annat sätt. Såklart ser vi det som ett win win från bankens sida då dom har gjort förhandsvärdering av tomten/huset som komma byggas, det va igen inte ekonomiskt att vi fick avslag utan att just LF har svårt vad angår lösvirke och dom va rädd för att vi skulle gå i väggen om vi fixar alt själva, vilket vi inte gör ex. VVS, El, schakt.. jag tycker inte det va en förklaring jag kunde använda utan verkligen vill möta dom personligt då jag känner vi kan framföra det på ett helt annat sätt.

14. N
    Medlem · 769 inlägg
    Jag byggde vårat lösvirkeshus i egen regi. Jag insåg tidigt att det skulle bli problem med bolån och lyckades hanka mig fram med annan finansiering under byggtiden. Maxad belåning av fritidshus, maxade blankolån från bank, alla besparingar, IKEA kökslån mm. Var lite svettigt innan det var klart men efter slutbesked var det bara att lägga om till bolån. Samtidigt var det skönt att slippa diskutera tidsplaner, kalkyler mm med banken.

1,8 miljoner kanske tillfälligt går att lösa på annat håll, inte minst om ni redan har 600 tkr?

15. L
    Medlem · 28 inlägg

Lena21

Medlem
    bra kämpat, hur stort är huset? Och hur mycket landande det på totalt,, hoppas det är ok jag frågar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.