Jag tycker det är förjävligt som det är nu. Vi ska ha hög säkerhet och bra elinstallationer. Man det ställs knappt krav på utbildning. Obligatorisk elutbildning (svensk) och krav på BB1 samt 4 års erfarenhet då kan man kalla sig för elektriker så tkr jag. När kag sökte jobb så var ett av kraven på ett företag att man hade BB1 som elektriker.

Och varför skulle en elektriker behöva ha BB1???? Som ju i princip är en värdelös behörighet som ställer mycket låga kunskapskrav på innehavaren.

tommib
Håller med till viss del. Vi ska absolut ha bra och säkra installationer. Däremot ska vi inte har krav på utbildning eller praktik. Vi ska ha krav på kunskap. Den kan inhämtas på olika sätt och olika fort.

tommib
elmont skrev:
Och varför skulle en elektriker behöva ha BB1???? Som ju i princip är en värdelös behörighet som ställer mycket låga kunskapskrav på innehavaren.
Men det är fortfarande krav på två år praktik, lustigt nog.

Enda anledningen till att en firma skulle kräva BB1 är väl att de inte har någon med AB(L) och bara gör väldigt begränsade jobb...

elmont skrev:
Nämen vi tar hit polacker mm som fixar el istället, vilket det troligtvis kommer bli nu när eio, arbetsförmedlingen kommit överens om att göra snabbspår in i branchen.

Det jag vill ha sagt är att reglerna känns för mesiga vad gäller krav.

tommib
Om polackerna skriver samma kunskapsprov som svenskarna, varför inte..

tommib skrev:
Om polackerna skriver samma kunskapsprov som svenskarna, varför inte..
Självklart. Håller dom sig sig till våra regler och installationssätt och inte tar genvägar så absolut.

Angående BB1 vi som plockat ut den har laglig rätt att göra de jobb som innefattar behörigheten på fritiden, sen att 100% av elektrikerna skiter i det och drar olagligt på fritiden ändå får stå för dem dom kan bli straffade med böter och fängelse trots att dom jobbat 30år, sen hur lagen blir efter 1 juli i år låter jag vara osagt.

Ja dom "öststatare" som kommer och jobba under samma förutsättningar som dom svenska utgör inga problem det är dom som inte jobbar under samma krav på tex kunskaper/boende/löner/arbetstider mm som utgör ett problem

• Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
useless skrev:
Det funkar väl om man lyssnar på sånt här:
[länk]
:|
Jag skäms å elfirmans vägnar. Jag hade anmält firman till Elsäkerhetsverket. Det skulle få verklig effekt.

karkka skrev:
Svar ja. Men det är elinstallatören som blir straffad om det händer ngt, ingen vill väl anställa klåpare.
Njae, det är sällan som elinstallatören faktiskt blir den som blir straffad. Tvärtom så är det så att det nästan alltid är den som gjort jobbet som blir straffad, och då för framkallande av fara, vårdslöshet eller dylikt. Det är i stort sett aldrig någon som straffats för brott mot elinstallatörsförordningen, dvs för att olagligt ha utfört elinstallationsarbete.

Istället är det så att det är först när det händer en olycka som lagen tas fram. Och då är det alltid någon annan lag som går före (har precedens). Så att elinstallatören, alltså den med behörigheten, skulle sitta löst till är i mycket en myt. Tvärtom faktiskt. Det är tom mycket ovanligt att vederbörandes behörighet påverkas/dras in.

Hur det blir med de nya reglerna nu, som tillkommit för att sätta just större press på den ende med behörighet i kedjan, det återstår att se.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är tom mycket ovanligt att vederbörandes behörighet påverkas/dras in.
Ja, enligt denna artikel har det bara skett sex gånger, någonsin. Så fullständigt uddlöst i praktiken som med så mycket annan "viktig" lagstiftning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.