25 380 läst ·
71 svar
25k läst
71 svar
Avskräckande elfirmaexempel
Elektriker kan vem som helst kalla sig, men det är lite missledande om man inte har kunskaperna eller viljan att utföra ett korrekt arbete. Som vanligt blir dom seriösa lidande av att "missbrukarna" använder sig av en titel dom inte är förtjänta av att ha.
Men det är i första hand företaget som ska "hängas" för dom är skyldiga att se till att deras anställda klarar sitt uppdrag.
Men det är i första hand företaget som ska "hängas" för dom är skyldiga att se till att deras anställda klarar sitt uppdrag.
Brukar elektriker med egen behörighet titulera sig något annat än bara "elektriker"?
Som en parantes finns det ju ett antal skyddade titlar för yrkesgrupper med utfärdade behörigheter (auktoriserad revisor, advokat, polis, läkare mm) och man kan ju tycka att även elektriker borde vara en skyddad titel.
Som en parantes finns det ju ett antal skyddade titlar för yrkesgrupper med utfärdade behörigheter (auktoriserad revisor, advokat, polis, läkare mm) och man kan ju tycka att även elektriker borde vara en skyddad titel.
Redigerat:
Vi elektriker arbetar under överseende av elinstallatör (ABL) som har högre behörighet. Det finns inga krav på utbildning för elektriker utan det är elinstallatören som bedömmer att den som utför arbetet ska klara av det. Dock så är det nästan självklart att man som elinstallatör kräver elutbildning. Elektriker kan man titulera sig när man jobbat 4år under överseende av elinstallatör och tagit ut sin BB1, Majoriteten av alla elektriker har BB1 behörighet, finns de som inte plockat ut den fast dom jobbat 10år vilket är idiotiskt.
Elektriker med egen behörigt kallas idag för elinstallatörConqvist skrev:
Oh Jesus Christ. Med andra ord kan en elfirma vars ägare är en elinstallatör med rymligt samvete skicka ut vilken livsfarlig klåpare som helst :eek:karkka skrev:Vi elektriker arbetar under överseende av elinstallatör (ABL) som har högre behörighet. Det finns inga krav på utbildning för elektriker utan det är elinstallatören som bedömmer att den som utför arbetet ska klara av det. Dock så är det nästan självklart att man som elinstallatör kräver elutbildning. Elektriker kan man titulera sig när man jobbat 4år under överseende av elinstallatör och tagit ut sin BB1, Majoriteten av alla elektriker har BB1 behörighet, finns de som inte plockat ut den fast dom jobbat 10år vilket är idiotiskt.
I fortsättningen gör jag mina eljobb själv, lagligt eller ej. För att använda en sliten amerikansk klyscha - "better judged by twelve than carried by six"...
Svar ja. Men det är elinstallatören som blir straffad om det händer ngt, ingen vill väl anställa klåpare. Därför nästan alla kräver elutbildning, jag skriver nästan för jag har jobbat med som blev anställd från "gatan" bokstavligt talat, han var dock duktig som fan.politby skrev:Oh Jesus Christ. Med andra ord kan en elfirma vars ägare är en elinstallatör med rymligt samvete skicka ut vilken livsfarlig klåpare som helst :eek:
I fortsättningen gör jag mina eljobb själv, lagligt eller ej. För att använda en sliten amerikansk klyscha - "better judged by twelve than carried by six"...
Jag vill protestera lite mot påståendet att dom flesta elektriker har BB1, jag skulle vilja påstå att det är rätt ovanligt.
BB1 ger innehavaren ytterst små möjligheter och som anställd är det ingen fördel med BB1. Dessutom ser dom flesta elföretagare inte positivt på att deras anställda på fritiden sysslar med elarbeten i ett eget företag, det blir då illegal konkurrens vilket bla är grund för omedelbart avsked.
BB1 ger innehavaren ytterst små möjligheter och som anställd är det ingen fördel med BB1. Dessutom ser dom flesta elföretagare inte positivt på att deras anställda på fritiden sysslar med elarbeten i ett eget företag, det blir då illegal konkurrens vilket bla är grund för omedelbart avsked.
Jag har iaf BB1 och läser nu upp till ABL.elmont skrev:Jag vill protestera lite mot påståendet att dom flesta elektriker har BB1, jag skulle vilja påstå att det är rätt ovanligt.
El arbete på fritiden finns ju inte så att säga
Det där kan du ta med en nypa salt, på mitt företag köper elektrikerna ut elmaterial med föreragsrabatter och gör svart jobb, chefen bryr sig inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det där skulle jag vara väldigt försiktig med av flera orsaker.karkka skrev:
Det är rätt vanligt att anställda gör sig skyldiga till mer eller mindre systematiska "överträdelser" av anställningsvillkor, tror att chefen tycker det är OK.
Oftast är det inte alls OK, chefen kanske bara inte orkar bråka om det, men får en uppfattning att "Kalle" är en opålitlig myglare, osv.
Jag har under mina år i industrin vid flera tillfällen hört kommentarer i samband med diskussioner om vem som skall väljas till en ny tjänst "Nej han brukar tanka privatbilen på firmakortet", eller hur folk tittar snett på inköparen som "alla" vet blir bjuden på en årlig bordellresa till Thailand av en av firmans största leverantörer (den var på 80 talet, idag hade han nog fått sparken omgående). En svag företagsledning som inte gör något åt det, mer än håller igen på löneökningar och hoppas att personen skall säga upp sig.
En bekant som var VD för ett bolag som en dag sprudlande glad berättar "Olle" sade upp sig idag, och jag har gruvat mig så över hur jag skall tackla problemet, hans Volvo tjänstebil drar 4 liter per mil, men han är privatflygare också....
Jag misstänker att "Olle" trodde att det var helt OK, chefen bryr sig inte. Det här var på den tiden när bensin kunde ingå helt i förmånsvärdet för tjänstebil. Med dagens regler är det ingen större finess att fiffla med det.
Jag har själv varit med om när jag var säljare att en inköpare som ville utverka högre rabatt (som han kan skryta med) säger att om du bara ger 10% till i rabatt så är det helt OK om du fakturerar för 10 utrustningar, men bara levererar 8. Jag har clearat det med inköpschefen, det är OK (det gällde en order på ca 4 milj).
Det är givetvis inte alls OK, det må vara OK hos de på inköp som får bättre bonus genom att kunna peka på hur duktiga de är på att utverka rabatter. men skulle chefer ovanför den nivån upptäcka det, så blir det troligen åtal, och då framförallt för leverantören som skriver luftfakturor.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Även om chefen tyckte det var OK, så var det sanslöst dumt. Om firman får en skatterevision, så är det just saker som vilka volymer av material som köpts in, men inte debiterats på jobb de tittar på. Om det inte går att detaljkoppla material mot fakturering, så tittar de på andel inköpt material i förhållande till debiterad arbetstid, skiljer det för mycket mot branschstandard så skönstaxeras bolaget, det blir upp till chefen att bevisa att arbetet med den materialen inte gjorts svart.
Elinstallatören har inte "högre" behörighet. Hen är den som har behörighet. En "elektriker" har ingen behörighet alls normalt och behöver inte heller någon. Som du själv påpekar behöver hen inte ens utbildning. Eller erfarenhet.karkka skrev:
Jag tror precis som elmont att de allra flesta yrkesmän (="elektriker") inte har någon egen behörighet. BB1 är väsentligen meningslös som behörighet, det enda du får göra med den är förlänga/ändra befintliga gruppledningar och installera fast monterad utrustning.
Jag hittade en rapport från ESV med oklart datum (troligen ca 2014) där man hittar ca 4800 personer med BB1, att jämföra med antalet yrkesmän som i samma rapport bedöms vara ca 55000.