Det diskuteras ju livligt här på byggahus om elektrikerskråets affärsmoral och arbetsetik. De som försvarar branschen efterlyser ofta exempel - så här kommer ett.

Vi köpte ett nytt kök från IKEA i somras och bestämde oss för låta IKEAs förmedlade hantverkare göra allt jobb. En byggfirma var huvudentreprenör och en medelstor elfirma från södra Sthlm utförde eljobbet på deras uppdrag.

För ett jobb där där i princip alla förbrukare befinner sig på exakt samma platser som före renoveringen och med ett fåtal extraarbeten - det byttes några downlights, några nya dito installerades och 3 högtalare fälldes in i väggarna - hävdade de att de hade behövt 109 timmar.

Jag tog in en oberoende ffert med exakt samma förutsättningar. Den omfattade 20 timmar exklusive extragrejorna...

Bilderna nedan - som visar deras installation av skåpbelysning - och min sammanställning av deras försök till materialdebitering talar för sig själv.

Slarvigt elinstallationsarbete med synliga kablar under köksskåpsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av skåpbelysning med sladdar och kontakt i oordnat skick under skåp.
Skapa konto

Rörigt arrangemang av löst hängande elledningar och transformatorer för skåpbelysning under en hylla.
Skapa konto

Oordnad installation av skåpbelysning under köksskåp med lösa kablar och omonterade lampor.
Skapa konto

• Gilla
Stevie Deville
  • Laddar…
Hur slutade storyn? Blev det några reduceringar på fakturorna?

Eltejpen blev ju iaf billigare........:confused:

• Gilla
politby
  • Laddar…
Proffs??! Bestrid fakturan och kämpa på!

Kane skrev:
Hur slutade storyn? Blev det några reduceringar på fakturorna?
Jag betalade för 20 h + rimligt pris för extraarbetena. Har inte hört av dem sedan dess. :cool:

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Men vad är det vi ser på bilden med dosan?

Det ser ut som det dels försvinner ett antal lampsladdar in i dosan, men också något som ser ut som gammal ringledning eller högtalarkabel?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
politby skrev:
Jag betalade för 20 h + rimligt pris för extraarbetena. Har inte hört av dem sedan dess. :cool:
Du lyckades inte pruta på materialet?

Kane skrev:
Du lyckades inte pruta på materialet?
Jodå, jag betalade 6430 i stället för 14948. Min policy när det gäller överdebiteringar är att jag formellt bestrider fakturan och omedelbart betalar det belopp jag vitsordar. Knappt någon vågar begära rättslig prövning av en sådan tvist när de redan erhållit den oomtvistade delen av beloppet.

• Gilla
Ingenjören och 12 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men vad är det vi ser på bilden med dosan?

Det ser ut som det dels försvinner ett antal lampsladdar in i dosan, men också något som ser ut som gammal ringledning eller högtalarkabel?
You bet. Högtalarkabel och 230V i samma rör... :eek:

politby skrev:
You bet. Högtalarkabel och 230V i samma rör... :eek:
Det ser ju inte ut att ha varit en riktig elektriker där. Iallafall inte för den delen av jobbet. Även det där doslocket ser ju inte direkt fackmannamässigt ut. Man kan misstänka att det saknas dragavlastning i dosan.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Mem med texten "Det viktiga är att man fakturerar" ovanför en man i baren.
Skapa konto

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Så skall man naturligtvis göra, jag läser och lär! Aldrig mera trams från en elektriker.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Du skulle inte betala ett öre för det där jobbet, det är inte fackmannamässigt utfört, bestrid hela jobbet.
Gör om, gör rätt!

Risk att 230-trådar lossnar när du damtorkar framöver.

Har mina misstankar vilken firma. Skulle du kunna pma mig vilket bolag? bara nyfiken :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.