Det diskuteras ju livligt här på byggahus om elektrikerskråets affärsmoral och arbetsetik. De som försvarar branschen efterlyser ofta exempel - så här kommer ett.
Vi köpte ett nytt kök från IKEA i somras och bestämde oss för låta IKEAs förmedlade hantverkare göra allt jobb. En byggfirma var huvudentreprenör och en medelstor elfirma från södra Sthlm utförde eljobbet på deras uppdrag.
För ett jobb där där i princip alla förbrukare befinner sig på exakt samma platser som före renoveringen och med ett fåtal extraarbeten - det byttes några downlights, några nya dito installerades och 3 högtalare fälldes in i väggarna - hävdade de att de hade behövt 109 timmar.
Jag tog in en oberoende ffert med exakt samma förutsättningar. Den omfattade 20 timmar exklusive extragrejorna...
Bilderna nedan - som visar deras installation av skåpbelysning - och min sammanställning av deras försök till materialdebitering talar för sig själv.
Vi köpte ett nytt kök från IKEA i somras och bestämde oss för låta IKEAs förmedlade hantverkare göra allt jobb. En byggfirma var huvudentreprenör och en medelstor elfirma från södra Sthlm utförde eljobbet på deras uppdrag.
För ett jobb där där i princip alla förbrukare befinner sig på exakt samma platser som före renoveringen och med ett fåtal extraarbeten - det byttes några downlights, några nya dito installerades och 3 högtalare fälldes in i väggarna - hävdade de att de hade behövt 109 timmar.
Jag tog in en oberoende ffert med exakt samma förutsättningar. Den omfattade 20 timmar exklusive extragrejorna...
Bilderna nedan - som visar deras installation av skåpbelysning - och min sammanställning av deras försök till materialdebitering talar för sig själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "Eltejpen"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Proffs??! Bestrid fakturan och kämpa på!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Men vad är det vi ser på bilden med dosan?
Det ser ut som det dels försvinner ett antal lampsladdar in i dosan, men också något som ser ut som gammal ringledning eller högtalarkabel?
Det ser ut som det dels försvinner ett antal lampsladdar in i dosan, men också något som ser ut som gammal ringledning eller högtalarkabel?
Jodå, jag betalade 6430 i stället för 14948. Min policy när det gäller överdebiteringar är att jag formellt bestrider fakturan och omedelbart betalar det belopp jag vitsordar. Knappt någon vågar begära rättslig prövning av en sådan tvist när de redan erhållit den oomtvistade delen av beloppet.Kane skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg