Hennke85 Hennke85 skrev:
Har läst och kollat bilderna, otroligt bra jobbat av dig och kirurgerna måste jag säga och kanske en liten gnutta tur också för den delen.
Det visar ju också på värdet av att riskbedömma när man funderar på att bygga alla dessa magiska jiggar för maskiner som är gjorda för något helt annat. Själv hade jag nog aldrig kommit på tanken att ens börja svarva med en bordsåg och mycket andra jiggbyggen som passerar på instagram och youtube känns rent livsfarliga i mina ögon.
Denna är lite sisådär ut säkerhetssynpunkt :)

• Wow
  • Ledsen
nanowire och 3 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:

[media]
Bland det värsta jag sett, utan klyvkniv o med kraftigt vobblande klinga dessutom. Inte för att dra tråden för mycket OT (vi kanske ska ha en egen tråd med videos som visar avskräckande maskinhandhavande?) men den där "snickaren" har 279.000 prenumeranter... det borde fan finnas nåt filter att passera på youtube innan en video publiceras. Räcker att en enda tar efter det där arbetssättet så kan det sluta i katastrof.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Nu har vi en sådan tråd!

//Mod

• Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Jag klickade just på "gilla" och inser nu att ikonen föreställer en hand med en tumme och fyra halva fingrar. Rätt passande i den här tråden.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Tycker i princip varenda film av John Heisz med youtubekanalen I build it ca passar in här. Sjukt dålig förebild med >1 miljon prenumeranter, vägrar frekvent klyvkniv o klingskydd med motiveringen att han har koll på sakerna o inte behöver några skyddsanordningar. Gubbfan (inkl en skara i hans följarsekt) blir dessutom rejält sur när någon påpekar det. Nu verkar han ha byggt en hyvel också, givetvis utan kutterskydd. Han har många klipp med fingrarna närmre klingan men orkar inte leta igenom alla.
Person använder bordscirkelsåg för att såga träplanka, verkstadsmiljö, händer nära sågbladet, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person förbereder ett trästycke för kapning eller bearbetning på ett bänkformat verktyg.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Åtgärden
En klassiker
Förvisso en demonstrationsvideo, men även avsiktlig idioti är idioti likförbannat
ca. 2:30 in i videon

• Wow
Bomba
  • Laddar…
Åtgärden Åtgärden skrev:
En klassiker
[media]Förvisso en demonstrationsvideo, men även avsiktlig idioti är idioti likförbannat
Det han gör är just att demonstrera hur man absolut *inte* ska göra. Han har full kontroll och lyckas visa ett antal riktigt farliga scenarios, jag tycker det är väldigt pedagogiskt gjort.

H Harald Blåtumme skrev:
Han har full kontroll
Det är just det han inte har trots att han gör det medvetet i demosyfte o är beredd på det. Han säger ju han behöver nya byxor när inser hur nära hans fingrar var klingan så det där va inte alls enligt plan.

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det han gör är just att demonstrera hur man absolut *inte* ska göra. Han har full kontroll och lyckas visa ett antal riktigt farliga scenarios, jag tycker det är väldigt pedagogiskt gjort.
Hans intentioner är ju goda men eftersom han håller på att såga sig själv i handen oavsiktligt så har han ju inte kontroll. Men en väldigt "bra" och tänkvärd video oavsett.

A arasmus skrev:

[media]
Alltså denna är helt sjuk. Typ inte ett rätt.

Åtgärden Åtgärden skrev:
En klassiker
[media]Förvisso en demonstrationsvideo, men även avsiktlig idioti är idioti likförbannat
Jääävlar var nära, respekt ändå att han publicerar detta.

B Bomba skrev:
Jääävlar var nära, respekt ändå att han publicerar detta.
Ja precis. Visst han utmanade gränserna för att demonstrera, och han visade hur extremt nära han var att få fingret uppsågat trots en hyfsat kontrollerad testmiljö. Alla borde se denna video om man pysslar med dessa verktyg och uppgifter.

Han skrev redan i inledningstexten att folk tyckte han var en idiot som gjorde detta men jag uppskattar verkligen demonstrationen, kan kanske få mig själv att undvika dessa misstag utan att personligen ha ens kommit i närheten av att göra just de här fadäserna hittills.

därför är det många i youtube land of the DMCA som säger i något klipp "do as i say not as i do"

Denna har jag alltid tyckt varit lärorik :D

• Gilla
  • Wow
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Lägger filmen från en annan tråd här där den passar bättre. Tur han hade sawstopsåg.

Den här tycker jag är läskig för att den inte avhjälps med klyvkniv. Kickback vid vinkelklyvning pga att avkapet kilas mellan klinga o bord. Kickback i framkant av klingan alltså.

Stumpy Nubs diskuterade detta fenomen för nåt år sen och det är värt att se hans film om detta problem.

• Gilla
Matlådan
  • Laddar…
P
Så här tjusig kan man bli av en tunn mdf med laminat, som bestämmer sig för att leva fan på sågen. Fick inte en enda skärskada dock;) Utan klyvkniv, ja.
Person visar ett stort blåmärke på ryggen framför en spegel i ett badrum.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
  • Wow
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.