25 051 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
”En timme mer mörker framför sig”? Tvärtom så får folket se fram mot iaf en liten stund ljus vid arbetsdagens slut. Vad spelar det för roll om du kommer till jobbet i mörker och vet att solen går upp om en timme, eller om du kommer till jobbet och du vet att solen går upp snart? Det är lika mörkt.jarlh skrev:
Jag missförstår inte, ja jag påpekar felanvänding av ord när jag ändå skulle skriva ett inlägg.elpaco skrev:
Jag tror inte att alla kan bestämma över sin egen arbetstid. Men om det är den kollektiva viljan så går det att ändra på många håll.
Det är inte så många människor fungerar på morgonen. De tänker "vilket jävla mörker", inte "Jippi, det är mörkt nu i ett par timmar, men kommer vara ljust nästan fram till jag slutar i eftermiddag!!!"elpaco skrev:
Man behöver ljus (helst solljus) på morgonen för att den biologiska klockan ska fungera.elpaco skrev:
Då är det bättre om ljuset kommer efter en timme än när ljuset kommer först efter 2 eller 3 timmar.
På eftermiddagen är vikten av solljuset inte så stor.
Säkert för alla som klagar på tidsomställningen kan det vara bra med en morgonpromenad när solen går upp i samband med tidsomställningen.
Och där berör du en viktig poäng. Just nu har vi valt att ha samma tidszon i större delar av Europa. Det gör att solen i t ex Spanien går upp en timme för sent när den här går upp när den ska.Anna_H skrev:
Om vi nu vill senarelägga soluppgången, då hamnar Spanien antingen ännu mer ur fas, eller så vill de inte längre vara i samma tidszon som vi.
Om nu alla länder själv får bestämma om de behåller normaltid eller sommartid (som förslaget säger) då kommer länderna på östra sidan välja sommartid och länderna på västra sidan normaltid. Då har vi plötsligt delat Europa i två tidszoner
Så är det såklart, men gränsen mellan GMT+1 och GMT+2 kommer allt ligga lite olämpligare mitt genom Europa.
Inte ett jätte allvarligt problem, men kanske ändå ett större problem än att ställa om klockan 2 gånger per år eller leva med normaltid året om.
Inte ett jätte allvarligt problem, men kanske ändå ett större problem än att ställa om klockan 2 gånger per år eller leva med normaltid året om.
Den kommer inte att flytta på sig.
Det birde inte vi vilja heller. Vi ligger mitt i zon 1