jarlh jarlh skrev:
Att få upp folk i mörkret då de vet att det har en timme mer mörker framför sig, samt att det är än kallare vid busshållplatsen är svårare än vad vissa verkar tro.

Ni som vill ha sommartid även på vintern kan ju testa att gå upp en timme tidigare varje dag fram till i februari eller så.
”En timme mer mörker framför sig”? Tvärtom så får folket se fram mot iaf en liten stund ljus vid arbetsdagens slut. Vad spelar det för roll om du kommer till jobbet i mörker och vet att solen går upp om en timme, eller om du kommer till jobbet och du vet att solen går upp snart? Det är lika mörkt.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
1) att med avsikt missförstå andras poster eller att påpeka petitesser och betydelselösa teknikaliteter, är andra exempel på härskarteknik.

2) vilken verklighet lever du i? Tror du att merparten av Sveriges arbetande befolkning kan råda över sina arbetstider själv?
Jag missförstår inte, ja jag påpekar felanvänding av ord när jag ändå skulle skriva ett inlägg.

Jag tror inte att alla kan bestämma över sin egen arbetstid. Men om det är den kollektiva viljan så går det att ändra på många håll.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
”En timme mer mörker framför sig”? Tvärtom så får folket se fram mot iaf en liten stund ljus vid arbetsdagens slut. Vad spelar det för roll om du kommer till jobbet i mörker och vet att solen går upp om en timme, eller om du kommer till jobbet och du vet att solen går upp snart? Det är lika mörkt.
Det är inte så många människor fungerar på morgonen. De tänker "vilket jävla mörker", inte "Jippi, det är mörkt nu i ett par timmar, men kommer vara ljust nästan fram till jag slutar i eftermiddag!!!"

harry73
elpaco elpaco skrev:
Vad spelar det för roll om du kommer till jobbet i mörker och vet att solen går upp om en timme,
Man behöver ljus (helst solljus) på morgonen för att den biologiska klockan ska fungera.
Då är det bättre om ljuset kommer efter en timme än när ljuset kommer först efter 2 eller 3 timmar.

På eftermiddagen är vikten av solljuset inte så stor.
Säkert för alla som klagar på tidsomställningen kan det vara bra med en morgonpromenad när solen går upp i samband med tidsomställningen.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Problemet med att ha sommartid istället för normaltid är att vi plötsligt befinner oss i fel tidszon till förhållande till vår placering på jordklotet.
Det gör de ju alltid i Spanien bland annat?

Anna_H Anna_H skrev:
Spanjorer är upp till midnatt (minst), och tar sovmorgon varje dag - jämfört med oss nordbor.

harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Och där berör du en viktig poäng. Just nu har vi valt att ha samma tidszon i större delar av Europa. Det gör att solen i t ex Spanien går upp en timme för sent när den här går upp när den ska.
Om vi nu vill senarelägga soluppgången, då hamnar Spanien antingen ännu mer ur fas, eller så vill de inte längre vara i samma tidszon som vi.

Om nu alla länder själv får bestämma om de behåller normaltid eller sommartid (som förslaget säger) då kommer länderna på östra sidan välja sommartid och länderna på västra sidan normaltid. Då har vi plötsligt delat Europa i två tidszoner

harry73 harry73 skrev:
Då har vi plötsligt delat Europa i två tidszoner
Har vi inte redan (minst) tre? USA har sex zoner och hanterar väl det på något sätt.

Färgkodad karta över Europas tidszoner i relation till Greenwich Mean Time (GMT).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
harry73
Så är det såklart, men gränsen mellan GMT+1 och GMT+2 kommer allt ligga lite olämpligare mitt genom Europa.
Inte ett jätte allvarligt problem, men kanske ändå ett större problem än att ställa om klockan 2 gånger per år eller leva med normaltid året om.

Den kommer inte att flytta på sig.

harry73
Om Sverige väljer evig sommartid, å hamnar vi i GMT+2. Jag tror inte att Holland, Belgien, Frankrike och Spanien vill hamna där

Det birde inte vi vilja heller. Vi ligger mitt i zon 1

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
hsd
Kan moderator lägga in en röstning i frågan, vore intressant att få se ett sådant resultat

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, och min åsikt är att EU brode både ta bort sommartidsomställningen och tvinga alla medlemmar att hålla korrekt normaltid, det betyder att de länder som ligger fel borde flytta på sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.