elpaco elpaco skrev:
1) att med avsikt missförstå andras poster eller att påpeka petitesser och betydelselösa teknikaliteter, är andra exempel på härskarteknik.
Om folk skriver fel hela tiden, medvetet eller omedvetet är det väl vettigt att någon påpekar det så att dom slipper göra bort sej i fortsättningen ?

2) vilken verklighet lever du i? Tror du att merparten av Sveriges arbetande befolkning kan råda över sina arbetstider själv?
jag har ingen statistik på det, men säkert 90% av alla jag känner har flextid, jag har jobbat på fyra ställen i mitt liv, två av dom har flextid, ett kunde man välja sina arbetstider själv (alltså man kund einte besluta dag för dag, men man kunde säga typ "nu tänkte jag börja klockan 6 i 6 månader") och på ETT ställe hade vi ingen möjlighet att påverka arbetstiderna.. dock övergick dom till flex några år efter att jag slutade.


Jag fattar över huvud taget inte argumentet att det blir nån timme ljusare, det blir det ju fan inte alls, på vintern är det kolmörkt när jag åker till jobbet och det är kolmörkt när jag kommer hem, på sommaren är det ljust när jag åker och ljust när jag kommer hem, det spelar väl för fan ingen roll att det i några veckor råkar vara ljust JUST när jag åker hem ? det handlar ju om just en väldigt kort period, sen är det ju mörkt (eller ljust) igen oavsett.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Om folk skriver fel hela tiden, medvetet eller omedvetet är det väl vettigt att någon påpekar det så att dom slipper göra bort sej i fortsättningen ?



jag har ingen statistik på det, men säkert 90% av alla jag känner har flextid, jag har jobbat på fyra ställen i mitt liv, två av dom har flextid, ett kunde man välja sina arbetstider själv (alltså man kund einte besluta dag för dag, men man kunde säga typ "nu tänkte jag börja klockan 6 i 6 månader") och på ETT ställe hade vi ingen möjlighet att påverka arbetstiderna.. dock övergick dom till flex några år efter att jag slutade.


Jag fattar över huvud taget inte argumentet att det blir nån timme ljusare, det blir det ju fan inte alls, på vintern är det kolmörkt när jag åker till jobbet och det är kolmörkt när jag kommer hem, på sommaren är det ljust när jag åker och ljust när jag kommer hem, det spelar väl för fan ingen roll att det i några veckor råkar vara ljust JUST när jag åker hem ? det handlar ju om just en väldigt kort period, sen är det ju mörkt (eller ljust) igen oavsett.
Det spelar ingen roll så Bull. Varför bryr du dig då? sa Bill.

90% av mina vänner är akademiker. Motsvarar det också Sveriges befolkning enligt dig?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det enda rätta vore att ha en global världstid (UTC eller motsvarande) så det inte blir sånt j**la meck med sommartider, tidszoner och annat hallå.

Ja, vissa skulle få gå upp klockan 23, när solen går upp, och äta middag klockan 9. Men det är smällar man får ta.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det kommer iaf bli skönt när ständig sommartid blir permanent enligt förslag.
Nja, blir det inte vintertiden som gäller om beslutet blir att gå tillbaka?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Omställningen kommer att tas bort och länderna kommer själva få bestämma vilken tid dom vill ha.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det enda rätta vore att ha en global världstid (UTC eller motsvarande) så det inte blir sånt j**la meck med sommartider, tidszoner och annat hallå.

Ja, vissa skulle få gå upp klockan 23, när solen går upp, och äta middag klockan 9. Men det är smällar man får ta.
Näe. Det enda rätta vore att dela upp världen i mikrozoner som ändrades 1440 ggr per dygn. På så sätt skulle klockan överallt stå stilla på en minut när och man levde på sitt klockslag.

Javisst, det skulle bli svårt att boka möten och arbetstiden skulle bli något fluktuerande. Men det är smällar man får ta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
harry73
Vad kommer våra grannländer göra?
 
S
elpaco elpaco skrev:
Klassisk härskarteknik från ”vara kvar som det är”-sidan.

• Ni engagerar er jättemycket, löjlig!
- Du engagerar dig uppenbarligen ännu mer ..

• Era listade så kallade sakliga argument är fåniga och studierna stämmer inte!
- Du listar inga sakliga argument eller studier alls.

• Det är löjligt att vilja ändra på något onödigt som jag inte tycker spelar någon roll!
- Men om det inte spelar någon roll, och det finns folk som tycker tvärtom, så är det rimligen löjligt att INTE ändra.

• Lägg er tid på viktigare saker, som något bara lite oväsentligt!
- Och du borde inte ens läsa tråden med samma logik.

• Världen blir inte ljusare med sommartid!
- Nej men det är tamefan ljusare i november klockan 17 sommartid än 17 vintertid, och det är då de flesta har chansen att komma ut. Följaktligen kan de flesta av oss ANVÄNDA den ljusa tiden bättre.

Jag har inga omställningsproblem, men fattar verkligen inte varför vi skall ha det mörkare den tiden vi inte sitter inne på jobbet. Och jobbar du ute får du samma ljusmängden ändå. Nej jag har hittills hört 0,0 rimliga argument för annat än sommartid.

Ahh, fabtastiskt kul när du klagar på härskartekniker genom att göra vad då? Just ja, använda härskartekniker :D
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ahh, fabtastiskt kul när du klagar på härskartekniker genom att göra vad då? Just ja, använda härskartekniker :D
Tycker du inte det var rimligt att möta ett gravt överdrivet raljerande inlägg med en spegling av samma slag?
 
K Kane skrev:
Nja, blir det inte vintertiden som gäller om beslutet blir att gå tillbaka?
Jo. om det går tillbaka, men det var inte den frågan som var uppe.
 
GlennB GlennB skrev:
[D]e länder som ligger fel borde flytta på sig.
Pigg idé! Flytta länder har vi inte gjort sen Polen -45. Det låter som ett projekt värdigt EU! Fast Polen borde väl ännu längre västerut då, givet sin tidszon. Det blir trångt i Sachsen. Kanske bäst att låta det vara ändå. :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
hsd
useless useless skrev:
[länk]
Jamenvisst
Dock tänkte jag på gå tillbaka till normaltid kontra ständig sommartid
 
elpaco elpaco skrev:
Det spelar ingen roll så Bull. Varför bryr du dig då? sa Bill.
Om du hade hängt med lite bättre hade du sett att det inte var JAG som klagade..

90% av mina vänner är akademiker. Motsvarar det också Sveriges befolkning enligt dig?
Nej, men jag tror att mitt exempel var enormt mycker mer överensstämmande med verkligheten.

Det var ett tag sen sveriges huvudnäring var industri.
 
GlennB GlennB skrev:
enormt mycker mer överensstämmande med verkligheten.
Håller inte alls med.
Har jobbat med allt som ryms mellan NO lärare på högstadiet och FN-soldat.
En enda arbetsplats har haft flextid, Solectron - ga Eriksson.
 
harry73
Kan vi inte införa en ny och riktig vintertid, där att tiden går lite fortare dagtid och lite långsammare nattetid.
Då får vi på riktigt mer ljusa timmar per dag.
Och för att tillmötesgå dom i norr, föreslå jag 4 veckors ide mellan mitten av december och mitten av januari
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.