25 051 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
Om folk skriver fel hela tiden, medvetet eller omedvetet är det väl vettigt att någon påpekar det så att dom slipper göra bort sej i fortsättningen ?elpaco skrev:
jag har ingen statistik på det, men säkert 90% av alla jag känner har flextid, jag har jobbat på fyra ställen i mitt liv, två av dom har flextid, ett kunde man välja sina arbetstider själv (alltså man kund einte besluta dag för dag, men man kunde säga typ "nu tänkte jag börja klockan 6 i 6 månader") och på ETT ställe hade vi ingen möjlighet att påverka arbetstiderna.. dock övergick dom till flex några år efter att jag slutade.
Jag fattar över huvud taget inte argumentet att det blir nån timme ljusare, det blir det ju fan inte alls, på vintern är det kolmörkt när jag åker till jobbet och det är kolmörkt när jag kommer hem, på sommaren är det ljust när jag åker och ljust när jag kommer hem, det spelar väl för fan ingen roll att det i några veckor råkar vara ljust JUST när jag åker hem ? det handlar ju om just en väldigt kort period, sen är det ju mörkt (eller ljust) igen oavsett.
Det spelar ingen roll så Bull. Varför bryr du dig då? sa Bill.GlennB skrev:
Om folk skriver fel hela tiden, medvetet eller omedvetet är det väl vettigt att någon påpekar det så att dom slipper göra bort sej i fortsättningen ?
jag har ingen statistik på det, men säkert 90% av alla jag känner har flextid, jag har jobbat på fyra ställen i mitt liv, två av dom har flextid, ett kunde man välja sina arbetstider själv (alltså man kund einte besluta dag för dag, men man kunde säga typ "nu tänkte jag börja klockan 6 i 6 månader") och på ETT ställe hade vi ingen möjlighet att påverka arbetstiderna.. dock övergick dom till flex några år efter att jag slutade.
Jag fattar över huvud taget inte argumentet att det blir nån timme ljusare, det blir det ju fan inte alls, på vintern är det kolmörkt när jag åker till jobbet och det är kolmörkt när jag kommer hem, på sommaren är det ljust när jag åker och ljust när jag kommer hem, det spelar väl för fan ingen roll att det i några veckor råkar vara ljust JUST när jag åker hem ? det handlar ju om just en väldigt kort period, sen är det ju mörkt (eller ljust) igen oavsett.
90% av mina vänner är akademiker. Motsvarar det också Sveriges befolkning enligt dig?
Det enda rätta vore att ha en global världstid (UTC eller motsvarande) så det inte blir sånt j**la meck med sommartider, tidszoner och annat hallå.
Ja, vissa skulle få gå upp klockan 23, när solen går upp, och äta middag klockan 9. Men det är smällar man får ta.
Ja, vissa skulle få gå upp klockan 23, när solen går upp, och äta middag klockan 9. Men det är smällar man får ta.
Näe. Det enda rätta vore att dela upp världen i mikrozoner som ändrades 1440 ggr per dygn. På så sätt skulle klockan överallt stå stilla på en minut när och man levde på sitt klockslag.Nyfniken skrev:
Javisst, det skulle bli svårt att boka möten och arbetstiden skulle bli något fluktuerande. Men det är smällar man får ta.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
elpaco skrev:
Klassisk härskarteknik från ”vara kvar som det är”-sidan.
• Ni engagerar er jättemycket, löjlig!
- Du engagerar dig uppenbarligen ännu mer ..
• Era listade så kallade sakliga argument är fåniga och studierna stämmer inte!
- Du listar inga sakliga argument eller studier alls.
• Det är löjligt att vilja ändra på något onödigt som jag inte tycker spelar någon roll!
- Men om det inte spelar någon roll, och det finns folk som tycker tvärtom, så är det rimligen löjligt att INTE ändra.
• Lägg er tid på viktigare saker, som något bara lite oväsentligt!
- Och du borde inte ens läsa tråden med samma logik.
• Världen blir inte ljusare med sommartid!
- Nej men det är tamefan ljusare i november klockan 17 sommartid än 17 vintertid, och det är då de flesta har chansen att komma ut. Följaktligen kan de flesta av oss ANVÄNDA den ljusa tiden bättre.
Jag har inga omställningsproblem, men fattar verkligen inte varför vi skall ha det mörkare den tiden vi inte sitter inne på jobbet. Och jobbar du ute får du samma ljusmängden ändå. Nej jag har hittills hört 0,0 rimliga argument för annat än sommartid.
Ahh, fabtastiskt kul när du klagar på härskartekniker genom att göra vad då? Just ja, använda härskartekniker
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Om du hade hängt med lite bättre hade du sett att det inte var JAG som klagade..elpaco skrev:
Nej, men jag tror att mitt exempel var enormt mycker mer överensstämmande med verkligheten.
Det var ett tag sen sveriges huvudnäring var industri.
Kan vi inte införa en ny och riktig vintertid, där att tiden går lite fortare dagtid och lite långsammare nattetid.
Då får vi på riktigt mer ljusa timmar per dag.
Och för att tillmötesgå dom i norr, föreslå jag 4 veckors ide mellan mitten av december och mitten av januari
Då får vi på riktigt mer ljusa timmar per dag.
Och för att tillmötesgå dom i norr, föreslå jag 4 veckors ide mellan mitten av december och mitten av januari