Man skipper ju hålla ordning på vilket datum klockan är vad. Schemaläggning för att hålla arbetstider när dygnets längd ibte är konstant mm. Dommartiden medför kostnader varje år. Att lämna den kommer snarare att underlätta.

D Daniel 109 skrev:
Du tror inte att det kostar att ställa om klockan två gånger per år?
Den samhällsekonomiska kostnaden för detta är avsevärd! Antag att 4 miljoner svenskar lägger fem minuter på detta två gånger per år. Det är totalt 76 år som kunde användas bättre. Mycket lågt räknat är den årliga kostnaden 50 miljoner kronor.

Fast räknar man så vill man inte tänka på vad ett program schlager SM kostar. :surprised:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den samhällsekonomiska kostnaden för detta är avsevärd! Antag att 4 miljoner svenskar lägger fem minuter på detta två gånger per år. Det är totalt 76 år som kunde användas bättre. Mycket lågt räknat är den årliga kostnaden 50 miljoner kronor.
Det är ju inte så att det är 76 års cancerforskning som går förlorad, snarare motsvarande tid att kolla TV i soffan eller liknande. Jag vet inte vad värdet av 76 år i soffan motsvarar, men jag har svårt att tro att det är 50 miljoner.

Sommartid är det som ska gälla, folk som säger annat har inte riktigt hjärnkapacitet att förstå varför...

E Ecke16 skrev:
Sommartid är det som ska gälla, folk som säger annat har inte riktigt hjärnkapacitet att förstå varför...
Varför ?

Det var nog ironifilter på det inlägget. Hoppas jag.

• Gilla
Ecke16
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tramsar inte, och ni måste ju självklart lägga barnet vid den nya 19:00 och inte det som nu är 18:00.... jag har barn, min sambo har två barn, jag har massvis med vänner som har barn, vi har diskuterat detta och ingen har upplevt ett omställningsproblem över huvud taget förutom just första kvällen då man lägger barnet tidigare än vanligt en gång.
Jag hade stora problem med sömnen en vecka efter den här omställningen, problemen började natten till måndagen. Slump? Möjligtvis, men....

S scim skrev:
Jag vet inte vad värdet av 76 år i soffan motsvarar, men jag har svårt att tro att det är 50 miljoner.
Tillämpar man normala samhällsekonomiska kalkyler är det som sagt lågt räknat. Sen kan man ha så klart åsikter om dessa kalkyler.

Ett sätt att värdera fritid är att en timma fritid motsvarar timlönen på jobbet. Antagandet är då att om man värderade fritiden lägre skulle man välja att jobba mer. Nu är det naturligtvis inte så enkelt men en viss poäng ligger det i resonemanget. Vissa väljer exempelvis att ta ut övertid i pengar och värdera då uppenbart fritiden lägre än timlönen. Andra tar ut övertiden i ledighet, vilket borde innebära att fritidstimman värderas högre än den kontanta ersättningen för övertid.

Fast nu är det rätt OT. :oops:

Klassisk härskarteknik från ”vara kvar som det är”-sidan.

• Ni engagerar er jättemycket, löjlig!
- Du engagerar dig uppenbarligen ännu mer ..

• Era listade så kallade sakliga argument är fåniga och studierna stämmer inte!
- Du listar inga sakliga argument eller studier alls.

• Det är löjligt att vilja ändra på något onödigt som jag inte tycker spelar någon roll!
- Men om det inte spelar någon roll, och det finns folk som tycker tvärtom, så är det rimligen löjligt att INTE ändra.

• Lägg er tid på viktigare saker, som något bara lite oväsentligt!
- Och du borde inte ens läsa tråden med samma logik.

• Världen blir inte ljusare med sommartid!
- Nej men det är tamefan ljusare i november klockan 17 sommartid än 17 vintertid, och det är då de flesta har chansen att komma ut. Följaktligen kan de flesta av oss ANVÄNDA den ljusa tiden bättre.

Jag har inga omställningsproblem, men fattar verkligen inte varför vi skall ha det mörkare den tiden vi inte sitter inne på jobbet. Och jobbar du ute får du samma ljusmängden ändå. Nej jag har hittills hört 0,0 rimliga argument för annat än sommartid.

• Gilla
-RB- och 9 till
  • Laddar…
Varför kan jag bara gilla ett inlägg en gång? :thinking:

E Ecke16 skrev:
Det är redan nu tungt att få upp familjen på morgonen såhär i november... En timme till med höstmörker skulle göra det än värre. Med eller utan "hjärnkapacitet".

jarlh jarlh skrev:
Det är redan nu tungt att få upp familjen på morgonen såhär i november... En timme till med höstmörker skulle göra det än värre. Med eller utan "hjärnkapacitet".
Det stämmer ju inte, just nu går solen upp cirka 08 mitt i Sverige. Då går få personer upp en vardag. Däremot går solen ner 15, och då skulle det spela roll för många om den istället gick ner 16.

Så kontentan är att mest höstmörker får den genomsnittlige 40t-arbetstagaren med vintertid.

• Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
Det finns inget som heter vintertid.
Vill man arbeta andra tider på dygnet är det bättre att ändra arbetstiden än att ställa om klockan.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget som heter vintertid.
Vill man arbeta andra tider på dygnet är det bättre att ändra arbetstiden än att ställa om klockan.
1) att med avsikt missförstå andras poster eller att påpeka petitesser och betydelselösa teknikaliteter, är andra exempel på härskarteknik.

2) vilken verklighet lever du i? Tror du att merparten av Sveriges arbetande befolkning kan råda över sina arbetstider själv?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det stämmer ju inte, just nu går solen upp cirka 08 mitt i Sverige. Då går få personer upp en vardag. Däremot går solen ner 15, och då skulle det spela roll för många om den istället gick ner 16.

Så kontentan är att mest höstmörker får den genomsnittlige 40t-arbetstagaren med vintertid.
Att få upp folk i mörkret då de vet att det har en timme mer mörker framför sig, samt att det är än kallare vid busshållplatsen är svårare än vad vissa verkar tro.

Ni som vill ha sommartid även på vintern kan ju testa att gå upp en timme tidigare varje dag fram till i februari eller så.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.