@harry73 Finnarna är dom som drivit på hårt i EU för avskaffandet, men vad dom väljer vetetusan :thinking:
 
Mats-S
Rubriken är totalt felaktig, det existerar ingenting som heter "Vintertid" :mad:
Det som oftast felaktigt benämns som "vintertid" har som korrekt benämning "normaltid".

Obegripligt att även typ alla journalister inte har den kunskapen, eller är det en dold agenda för att ändra sommartiden till en evig normaltid? :thinking:

Även jag är för att återgå till normaltid året runt, men kalla den då för vad det är; Normaltid :cool:
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Om det inte finns något avvikande, finns det då något skäl att kalla det normala normalt? :thinking:
 
hsd
Jarlingar Jarlingar skrev:
[länk] (y)
Tackar, den hade jag missat
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Dock är alternativen inte skrivna på ett neutralt vis (underdrift) och alternativet normaltid finns inte. Så även bortsett från att underlaget inte är representativt så är det en dålig opinionsmätning.
 
S SueCia skrev:
Eller så kan vi behålla det som det är nu och fokusera på något viktigare, som vad man ska äta imorgon t.ex.

Sommar/Vintertiden ställer inte till med minsta lilla problem sen alla klockor vart digitala och ställer om sig själva.

Att någon skulle bli påverkad och "extra trött" flera dagar eller t.o.m veckor efter bytet är bara trams såklart. :)
Du har en massa djur också som inte påverkas förstår jag?
Sedan har du en massa ha vall som du skördar oavsett daggmängden bara din klockan är rätt?
Och för att du inte blir påverkad av trötthet vid omställningen så betyder inte det att ingen annan blir det!
 
S
N nissenhj skrev:
Du har en massa djur också som inte påverkas förstår jag?
Sedan har du en massa ha vall som du skördar oavsett daggmängden bara din klockan är rätt?
Och för att du inte blir påverkad av trötthet vid omställningen så betyder inte det att ingen annan blir det!
Ja det måste vara oerhört jobbigt, man kan ju undra hur folk över huvud taget tar sig igenom förändringen av en hel timme varje halvår
 
D Daniel 109 skrev:
Dock är alternativen inte skrivna på ett neutralt vis (underdrift) och alternativet normaltid finns inte. Så även bortsett från att underlaget inte är representativt så är det en dålig opinionsmätning.
Jag håller med om att lydelsen är långt ifrån neutral, men vi får nog ge anonyma användare på BH att de nog inte är rädda för att bekänna färg under detta ordmässiga ”grupptryck”.

Avseende lydelsen ”vintertid” och ”normaltid” så hade det bästa varit att skriva ”normaltid (vintertid)”, och det sämsta att skriva bara ”normaltid”. Detta är ett begrepp som jag är övertygad om att många inte känner till. Och då får du dåliga svar. Det är lite som att anmärka på att någon skriver ”jätteliten” och jämföra det med ”pyttestor”. Det är något få reflekterar över, eller ens känner till. Dvs frågan måste formuleras efter hur folk talar och förstår, inte efter vad som är semantiskt mest korrekt.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Menar du att folk inte vet vad normaltid är? Det skulle ju kunna förklara en del.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
hsd
:sweat:
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att folk inte vet vad normaltid är? Det skulle ju kunna förklara en del.
Definitivt. Fråga runt lite och be dem förklara vad normaltid är. Min gissning är att många blir ställda.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Skulke jag testa det i min omgiving tror jag folk skulle se frågande ut för att de undrar varför i jag ställer den frågan. Men om folk inte vet det så är det ju förklarligt att det finns de som vill ha sommartid.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Ahh-ha , folk vill ha sommar året runt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ahh-ha , folk vill ha sommar året runt ;)
Är väl klart, vintern tillför absolut ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.