87 805 läst ·
195 svar
88k läst
195 svar
Avhysning - Hjälp! Säljaren till villan flyttar inte
Så allt skall ut och / renoveras?jesperronngard skrev:
Börja köra dit en container som du får plasserad så han inte har möjlighet att få ut sin bil.
Beställa ställning och sätt upp utanför huset och se till att han får betala hyran på allt (iom att han bor i huset) säg att till lördag åker fönster och dörrar ut, om han fortfarande är kvar eller inte, då har du ju gett han några dagars varning i alla fall.
Skall han jäv. så kan väl du..
Det finnas dom som verkligen har tagit ut fönster och dörrar i hus om inte husockupanter försvinner. Men jag tror nog att om du börjar smått och plocka bort lister runt fönster, så händer det nog saker..
Folk blir så ologiska när det kommer till skiljsmässa. Det är ju sin exfru han vill strula med får man anta, men hon kan ju inte bry sig mindre, huset är sålt och hon har fått sina pengar.
Men så vitt jag begriper är det väl egentligen inget som hindrar att ni drar igång med er renovering, så länge ni inte förstör några av hans prylar?
Magasinering brukar gå att få rätt billigt, om ni hyr ett åt honom på 6 månader, ställer dit hans prylar och ger honom nyckeln till det, så har ni ju inte stulit dem, möjligen kan det ändå vara egenmäktigt förfarande? Den lagen är ju rätt knepig.
Men så vitt jag begriper är det väl egentligen inget som hindrar att ni drar igång med er renovering, så länge ni inte förstör några av hans prylar?
Magasinering brukar gå att få rätt billigt, om ni hyr ett åt honom på 6 månader, ställer dit hans prylar och ger honom nyckeln till det, så har ni ju inte stulit dem, möjligen kan det ändå vara egenmäktigt förfarande? Den lagen är ju rätt knepig.
Är nyfiken på vad han som inte vill flytta ut säger? Eftersom han har arbete så måste han ju ha ett någotsånär normalt socialt liv, hur tänker han?
Mina föräldrar hade liknande problem med en dam som hyrde en villa av dem. Hon betalade inte hyran så hon blev vräkt. Hon vägrade trots det att flytta. Då drog de ihop ett gäng kompisar som bevakade villan och när damen var ute ett ärende så tog de sig in och tömde villan. De lade ut träpallar i trädgården där de satte hennes grejor och la presenningar över, snyggt och prydligt. Jag tror att de bytte lås också i samband med detta. Problemet löst!
Lagen tar lång tid...
jag har en bekant som inte kunde flytta tillbaka till sitt hus efter ha hyrt ut detta under ett års utomlands jobb & det tog honom nästan ett år innan han fick sitt hus tillbaka den rättsliga vägen & då var huset fulkomligen förstört av hyresgästen. hade blivit en riktigt knarkar tillhåll. fick renovera för flera hundra tusen för att få det beboeligt igen.
jag har en bekant som inte kunde flytta tillbaka till sitt hus efter ha hyrt ut detta under ett års utomlands jobb & det tog honom nästan ett år innan han fick sitt hus tillbaka den rättsliga vägen & då var huset fulkomligen förstört av hyresgästen. hade blivit en riktigt knarkar tillhåll. fick renovera för flera hundra tusen för att få det beboeligt igen.
Redigerat av moderator:
Problemet i fråga verkar ju vara personens saker snarare än att denne bor kvar? Är jag själv ägare till fastigheten har jag ju min fulla rätt i att byta lås/skruva upp ett tillfällig hasp med hänglås men då samtidigt lägger jag ju beslag på personens saker. Och jag antar att det är samma sak som en bil som står olovligt parkerad på ens mark som man inte får flytta. Lite knepigt..... och kronofogden är nog rätta vägen att gå om man vill göra byråkrati av det. I annat fall är det SBF som gäller och då bär man ut sakerna först och låser dörren sen. Problemet löst. Tror knappast personen i fråga går till polisen. Och i så fall hur ska någon kunna bevisa hur sakerna hamnade på gårdsplanen om inga vittnen till "flytten" finns? Ord mot ord.
/S
/S
Ja det där var nog en del av det jag efterlyste. Riktiga lagtexter som adresserar problemet.Knetha skrev:Man ska nog kolla noga innan man ens byter lås. Han som vägrar flytta har ju helt klart gjort fel, men det kan nog vara bra att undvika att själv göra fel.
Han som vägrar flytta har ju besittningen av huset, det är ingen tvekan om det. Då läser jag i brottsbalkens 8 kap 8§: "....Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något...." Det ni har drabbats av är nog vad juridiken skulle kalla Besittningsrubbning. Ni hindras från att kunna ta eran egendom i besittning.
(Och jag har läst lite i brottsbalken nu, omkring denna paragraf, kan givetvis missat både det ena och andra.)
Om jag läser detta rätt, och läser in din tolkning (som jag tolkar det då
Vad definierar "besittning" då?
Och om man skulle byta lås och hindra gamla ägaren att komma in igen vad kan man tänkas få för straff för denna gärning?
Enkelt uttryckt är det den som har kontroll över en viss egendom som har besittning. Besittning kan vara omedelbar (typ håller saken i handen eller är i huset) men kan också vara indirekt (har nycklarna till huset eller saken inlåst i förrådet på landet).
Jag har inte plöjt igenom tråden och alla omständigheter men sannolikt blir det egenmäktigt förfarande eller självtäkt. Dagsböter är påföljden.
Kronofogden är den rätta vägen att gå.
Jag har inte plöjt igenom tråden och alla omständigheter men sannolikt blir det egenmäktigt förfarande eller självtäkt. Dagsböter är påföljden.
Kronofogden är den rätta vägen att gå.
Finns det något vis att bryta den förra ägarens besittning tro?
Om han lämnar huset för kortare eller längre tid, t.ex.
Om man förmår han att lämna över själva husnyckeln när man möter han på stan eller garageuppfarten, har besittningen övergått då?
OBS, fortfarande ser jag detta inlägg som en relativt teoretiskt hållen diskussion, men givetvis med lite kopplingar till TS problem.
Om han lämnar huset för kortare eller längre tid, t.ex.
Om man förmår han att lämna över själva husnyckeln när man möter han på stan eller garageuppfarten, har besittningen övergått då?
OBS, fortfarande ser jag detta inlägg som en relativt teoretiskt hållen diskussion, men givetvis med lite kopplingar till TS problem.
Redigerat:
Glöm det att socialen fixar något så länge du har medel eller ett jobb.Nimajneb skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
finns vandrarhem eller hotell för kortare boenden