Är TS lagfaren ägare, eller bara vinnare av en auktion?

Mikael_L
Cujo skrev:
Det beror på den svenska lagstiftningens brist på respekt för den privata äganderätten, kombinerat med den snålt tilltagna nödvärnsrätten. Den som har lagfarten är ägare. Därmed borde en vräkning vara en procedur som tar några dagar, inte år! Men i Sverige är samhället så upptagna med brottslingarnas rättigheter, att offren glöms bort...
:thumbdown:
Ja men min fråga står dock ändå kvar.

För det är väl inte så att polisen som lyfter ut han som förskansat sig i någon annans hus är rädd för att dras in i domstol där deras brott skulle vara åtalbart enligt "Svensk brist på respekt för privat äganderätt" eller "Snålt tilltagen nödvärnsrätt".

Det måste ju finnas några riktiga lagrum som Polis, kronofogde eller husägare är rädda för att bryta mot om dom lyfter iväg en husockupant av denna sort.

T
Delikat följdfråga. då lär det väl inte finnas en fullgod försäkring, för nya ägaren får inte tillträde = då lär f-bolaget friskriva sig, och den gamla är inte längre lagfaren ägare = f-bolaget kan även här friskriva sig.
Och ev lån på banken är väl villkorade att huset har en fullgod försäkring....
Jag skulle nog ringa mannens bank och försäkringsbolag, det borde sätta lite sprätt på honom, sen meddelar du att pga hans ockupation får han betala ockupanthyra pga avsaknade försäkringar, dra till med 15k om dagen, money talks....

• Gilla
iridium
  • Laddar…
Lite OT men..
Råkade ut för detta vid en borättsförsäljning, hustrun lämnade korkat nog ut nycklarna innan "pengar hade utväxlats" och ett par flyttade in i lgh.
Kronkalle tillfrågades och han ansåg att detta kunde ta upptill ett år att kurera, och vi var förstås skyldiga att betala månandsavgiften under tiden.
Vi lät staänga av elen, elbolaget var förtjusta äver min kreativitet så det gick på 45 min.
Detta inträffade i dec och de fick flytta i mörker..
(Kvinna i paret ifråga visade sig vara professionell bedragare)

I TS fall, tag hjälp av jurist, kreativa lösningar behövs nog, "äganderätt" står lågt i kurs inom svensk lag.

Redigerat:
Domen i tingsrätten har vunnit laga kraft och är ej överklagad. Vi har skrivit på ett köpekontrakt med den av tingsrätten utsedda säljaren. Så rent juridiskt tror jag inte det kan råda något tvivel. Trots detta verkar det vara en process att få den ena av säljarna att flytta och ni kan ju bara tänka er hur glad ex-frun är då hon under fem år haft sin andel i huset "inlåst"! Det här är nu definitivt en sak för juristerna men jag tackar för alla svar!

Jag har varit med om en liknande situation, men där min sambos ex vägrade flytta, han hotade både henne och hennes familj med bland annat älgstudsare, polisen sa att hot var ord mot ord och det blev diverse instanser inkopplade och allt gick enormt segt, till slut härsknade jag till och jag åkte helt sonika dit och kastade ut han med våld, och hindrade han sedan att äntra bohaget med diverse metoder.

• Gilla
Reqans och 10 till
  • Laddar…
Men... Jag tror att många missar en sak i sammanhanget.
Eftersom det finns en underliggande dom om att huset skall säljas så behövs det inte en lång väg via tingsrätt och överklagande. Detta då domen finns i grunden.
Detta bygger jag på att jag just är i en liknande situation. Vi har en fölikning som är fastslagen i en tingsrättsdom med en avbetalningsplan. De som skulle betala har nu slutat att göra det.
Om det är så att detta hade varit en vanlig skuld hade vi då tvingats att ansöka om ett betalningsföreläggande detta hade då garanterat bestridits av motparten (det är ju vad som hade hänt i en dit ärende då ena parten vill skada den gäldenären maximalt).
Eftersom den nya lagstiftningen sedan ca 1 år avseende betalningsföreläggande skyddar gäldenären och KFM inte kan göra något utan en dom i detta fallet startar den LÅNGA vägen med tingsrättsförhandling och möjlighet till överklagande.

MEN!! Eftersom vi och du i grunden har en DOM så behövs det bara att man fyller i en blankett som heter ansökan om verkställighet samt bifoga den dom som tingsrätten har skrivit och troligen skicka med papper från den gode mannen och köpekontrakt. I detta fallet som jag har så är detta en mycket kortare väg där KFM skickar en faktura på 10 dagar till gäldenären och har de inte betalat så började de meddetsamma att söka efter tillgångar (lön i första hand men eftersom skulden i vårt fall överstiger vad vi tror ett löneavdrag kan återbetala på 3 månader så har vi direkt begärt om utmätning av den fastighet de äger).
Jag misstänker att det är det senare "flödet" som gör att KFM:S åtgärder i liknande fall går snabbare vid en exekutiv auktion.
DOCK ser jag ingen skillnad emot det förfarandet och det ni har varit med om. Det som eventuellt skulle göra mitt resonemang lite svagare är att domen inte inbegriper att det skall säljas direkt till er utan bara att det skall säljas.

Mitt råd:
Innan du går igång med kreativa lösningar ring KFM och prata med dem om de ser detta som en väg framåt (avhysning finns ju som ett alternativ på blanketten som är till grund för detta).
Deras servicenivå är hög och GRATIS. Jag ser inte med blida ögon på advokater efter den vända vi har haft som lett fram till denna domen. Detta då de är konsulter (ja jag är det med så jag kastar sten i glashus) som behöver sälja timmar och det känns ibland lika viktigt som att få en nöjd kund. :-)

PM:A vid fler frågor :-)

• Gilla
iridium
  • Laddar…
Åk dit och hämta ytterdörren,några fönster och kanske altandörren,dom äger ju du/ni och ingen kan väl hindra er från att ta dom till ett annat ställe för renovering/målning även om det är 10 minus. Vill vedbörande bo kvar så tätar han väl hålen annars blir det jä-ligt kallt och han flyttar???

ordna en fest genom exempelvis facebook, ha sedan festen i erat nya hus, efter ex antal groggar så ringer du polisen och anmäler ockupanten för hot och att han vägrar lämna ditt hus, då får du åtminstone en natt i ditt nya hus innan ockupanten kommit ur fylle cellen?
sen kan du ju åxå göra ett kort tids fördelaktigt hyreskontrakt med exempelvis HA eller någon annan lämplig organisation, dom lär nog vilja få valuta för pengarna så jag gissar att gubben då flyttar?
Sen hans grejjer är det ju bara att ställa ut på en parkering efter exempelvis E4:an
du åker säkert dit för någonting, men det får du lägga på blåskontot.

Redigerat:
Ett enkelt, billigt, korrekt och ant. snabbt sätt är att räkna samman alla utgifter inkl arbetstid, hotellkostnader (har du inte tagit in på hotell så gör det ett par nätter) sedan stämmer du ockupanten på kostnaderna. Datera stämningen till sista dagen du bodde på hotellet och skriv att den kostnaden är löpande. Stämningen kostar dig 450 kr och handläggs och meddelas på några veckor. Eftersom det inte verkar finnas någon tvekan om vem som har rätt så kommer du på ett eller annat sätt att få de pengarna (med hotell ett antal tusen i veckan) och det torde avskräcka ockupanten hyfsat.

...alltså du kan ju bara få för de nätter du bott på hotellet. Påståendet om löpande hotellkostnader är bara för att avskräcka, i slutänden yrkar du bara på de utgifter du verkligen haft.

Tyvärr tror jag det krävs någon form av ta lagen i egna händer om ni vill få det att gå snabbt.

1. Stänga av elen, kanske inte så roligt då saker kan frysa sönder
2. Ta dit ett kompisgäng och helt sonika kasta ut honom/henne på gatan
3. Gå den långa lagliga vägen som kan ta flera år uppenbarligen
4. Hitta på att vederbörande har gjort något brott och ringa polisen

Mannen i fråga agerar inte särskilt rationellt, och verkar befinna sig i en psykologisk återvändsgränd eller liknande. Att hålla på och jävlas så här kan ju bara resultera i att han förlorar en massa pengar. I värsta fall har han drabbats av sånt tunnelseende att allt bara handlar om att jävlas med frun (som dumpat honom?) oavsett vad det kostar honom själv. Risken i ett sånt fall är väl att han pluggar duschavloppet, slår på vattnet och drar, tänder på huset eller förstör huset på annat sätt.

Finns det någon som mannen litar på som kan prata med honom, och få honom att frivilligt lämna huset? Kanske kan ni vara behjälpliga i en sån process också och avstå från stämningar och andra påtryckningar ett tag.

Prata med FKM också, såklart, så att den processen sätts igång.

• Gilla
flaxfrax och 2 till
  • Laddar…
Även om TS byter lås krävs det inte att den som bor där driver någon form av process om han nu ska kunna dömmas för något, vad det nu ska vara.

geddan skrev:
Åk dit och hämta ytterdörren,några fönster och kanske altandörren,dom äger ju du/ni och ingen kan väl hindra er från att ta dom till ett annat ställe för renovering/målning även om det är 10 minus. Vill vedbörande bo kvar så tätar han väl hålen annars blir det jä-ligt kallt och han flyttar???
Nackdelen med detta är ju att de förstör sitt eget hus...

Vad som tar TID är oftast att få motparten delgiven. Frågan är dock om det blir en avhysning eller handräckning... Jag skulle tro att det är en handräckning eftersom han inte har vart hyresgäst tidigare. Man får inte heller hantera hans bohag efter eget tycke, även om han sticker. Om jag inte har fel måste man magasinera detta i 3 månader OM man underrättar honom och i 6 månader om man inte underrättar honom. Man kan inte bara köra det till tippen, det kan nog bli MYCKET dyrt efter stämningsansökan i TR.

Att det går snabbare för KFM att avhysa efter en exekutiv försäljning beror inte på att det är ett prioriterat ärende utan på att "den stora" delgivningen m.m. redan är klart. Den delgivning som behövs då om avhysningsdatum är en mycket "enklare" delgivning (det krävs inte att man får kontakt med personen).

Sedan är det ju massor av kreativa förslag här som skulle passa bra om det är ett rivningshus, men så tolkar jag inte att fallet är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.