Mikael_L
Jag tror att det Knetha skrev om "vem som är i besittning" som är den juridiska knuten det hela snurrar runt. (Om det nu inte finns ännu fler ingredienser i soppan.)

Jag ställde lite följdfrågor om detta, som blev obesvarade.

Men om gamla ägaren kan sägas vara i besittning av fastigheten otillbörligt så kanske det finns någon otillbörligt sätt för TS att istället komma i besittning. Något sätt som inte betyder lagbrott eller åtminstone ett lindrigt sådant.
Att ställa ut alla saker från huset och byta lås, skulle det möjligen kunna vara ett sådant?

Då förhindrar man inte tillträde till säljarens egendom, ty själva huset är ju ej hans egendom.

Jaja, fortfarande rena spekulationer från min sida.

Den 100% korrekta vägen är givetvis avhysning/handräckning mha kronofogden, men jag fnular på om det finns någon genväg utan allt för grova juridiska övertramp.

Som Alexander löste den gordiska knuten ... ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gordiska_knuten

Om man någonstans skall vara lite objektiv är det naturligtvis allt detta en tragedi för mannen som vägrar flytta. Han hade ansökt om ensam vårdnad av parets gemensamma barn och förlorat detta mål och hustrun har nu vårdnaden. Trots detta har alltså mannen en relativt hög position på Axis och vi har haft kontakt med dennes chef som lyssnar på våra argument (måste bli en knasig situation på jobbet) men säljaren själv vägrar tyvärr att lyssna på rationella argument. Värst blir det ju för honom själv, eftersom han lever ett någorlunda vanligt liv kommer han ju att få betala betydande summor i skadestånd och även om det naturligtvis är både jobbigt och frustrerande för oss vet vi att vi kommer att vinna i slutändan. Det kommer att ta lite längre tid men den stora förloraren blir ju ändå säljaren. Vi har även försökt kontakta säljaren föräldrar som någonstans borde råda sin son att flytta eftersom allt annat kommer att kosta honom en massa pengar men även de undviker oss av någon anledning!

Ring polisen och säg att det är en obehörig person i ert hus. Polisen kommer, ni visar upp papperna på att ni äger huset och polisen tar förhoppningsvis med personen då det låter som den rätta och enkla lösningen. Borde vara avklarat på en timme.

Jag har inte läst hela tråden, så det kanske har varit uppe tidigare men vad sägs att avbeställa elen till fastigheten?

Inte så kul att bo kvar utan el.

Jan-Å skrev:
Nej jag svarar på ditt inlägg, att du och jag inte tänker lika gällande ägande är uppenbart så det kanske inte är så konstigt att du inte förstår eller om du nu inte bara låtsas missförstå som en del i din argumentation. Vi vet det som TS informerat om, han har köpt en fastighet som han avser att renovera och sen bo i, en av säljarna vägrar flytta.
Jag anser att TS har rätt att omedelbart det datum som köpeavtalet anger som överlåtelsedatum ha full tillgång till fastigheten. Du anser att han får vänta tills dess myndigheterna avgjort frågan och du tycks (så uppfattar jag det du skriver) även anse att OM säljaren har barn så får han bo kvar där tillsammans med barnen, det tycker inte jag. Vill säljaren bo kvar i huset får han väl lösa ut fd hustrun i så fall.
Var tycker du att TS ska bo nånstans under tiden?
Jag anser också att det är stor skillnad på att säga upp hyresgäst som man själv har hyrt ut till jämfört med att ha säljaren bo kvar i fastigheten man själv har köpt.
Rättslös skulle jag känna mej om jag köpt en fastighet som jag sen nekas tillträde till och där dom demokratiska myndigheterna sen ska ta 5 år på sej att utreda om jag får bo i fastigheten som bevisligen är min.
Du läser ju inlägg såsom "fan läser bibeln". Om du läser allt på samma sätt så lär du få problem med det mesta i livet.

Jag har full respekt för äganderätten och jag anser precis som de flesta här att TS ska få rätt till sitt köpta hus men jag anser att man får stå ut med den rättsprocess vi har i det land vi själv valt att bo i.
Om nu inte den tidigare ägaren flyttar så finns det ju processer för hur detta skall gå till och i detta fall kommer TS att drabbas av en fördröjning i sin inflyttning, vilket är tråkigt, men det rättfärdigar inte att man kan ta lagen i egna händer för det.

Jag anser absolut inte att den tidigare ägaren skall få bo kvar även om fallet nu skulle varit att han hade barn, utan jag skrev att ett sådant fall tar längre tid att utreda för att få ett klartecken till avhysning. Att vräkning/avhysning skall undvikas om möjligt då barn finns med är en policy som våra politiker har valt och det enda sätt att ändra på sådana beslut är att välja andra politiker med andra åsikter. Det är inget som påverkas av min personliga åsikt oavsett hur den ser ut.

Tyvärr vet jag inte var TS ska bo under tiden för jag känner inte till TS nuvarande förhållande och anser inte det är något som direkt rör grundfrågan heller.

Tyvärr Jan-Å så drabbas vi alla, dagligen av motgångar som vi anser orättvisa och kränkande. Men som tur är så låter de flesta medborgarna i Sverige de demokratiska processerna ha sin gång och tar inte lagen i egna händer.

Surfarn_ skrev:
Jag har inte läst hela tråden, så det kanske har varit uppe tidigare men vad sägs att avbeställa elen till fastigheten?

Inte så kul att bo kvar utan el.
Jo, det har varit uppe tidigare. Problemet är väl att huset (vattenledningar) fryser sönder då.
Däremot borde man kunna stänga av vattnet...

Fast i båda fallen lär det vara egenmäktigt förfarande, likställt med att byta lås "..hindrar någon från att bruka..".

Man kan ju alltid hoppas att en sådan här tomte inte anmäler, men vem vet?

/ Fredrik

Tillbaka till grundfrågan om tips för att snabba upp processen....

När alla processer med ansökning om handräckning etc är klara skall det i normal fallet till en delgivning från KFM innan man kan göra den fysiska avhysningen.
KFM har inte alltid världens snabbaste delgivningssystem eller delgivningsmän. Ibland skickar man ut brev med kvitto som skall återsändas och vissa fall gör man ett eller två besök, men om ingen är hemma just då läggs ärendet i lådan ett tag till.

Det du kan göra är att begära att själv få anlita en av länstyrelsen godkänd delgivningsman som normalt är mer aktiv med att leta upp personen som skall delges. Detta kostar lite men kan snabba upp processen mycket.
Delgivningsdagen brukar då räknas från den dagen delgivningsmannen lämnat handlingen. Om mottagaren inte vill kvittera handlingen så räknas ändå delgivningsmannens ord/rapport om datum, förutsatt att han/hon är auktoriserad.

• Gilla
ikeo och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Tillbaka till grundfrågan om tips för att snabba upp processen....

När alla processer med ansökning om handräckning etc är klara skall det i normal fallet till en delgivning från KFM innan man kan göra den fysiska avhysningen.
KFM har inte alltid världens snabbaste delgivningssystem eller delgivningsmän. Ibland skickar man ut brev med kvitto som skall återsändas och vissa fall gör man ett eller två besök, men om ingen är hemma just då läggs ärendet i lådan ett tag till.

Det du kan göra är att begära att själv få anlita en av länstyrelsen godkänd delgivningsman som normalt är mer aktiv med att leta upp personen som skall delges. Detta kostar lite men kan snabba upp processen mycket.
Delgivningsdagen brukar då räknas från den dagen delgivningsmannen lämnat handlingen. Om mottagaren inte vill kvittera handlingen så räknas ändå delgivningsmannens ord/rapport om datum, förutsatt att han/hon är auktoriserad.
Detta var ju ett bra tips, som TS definitvt borde kolla upp. Fram för fler såna konstruktiva tips, istället för olagliga stollerier i stil med att ta hjälp av HA eller ett stort gäng kompisar och "hjälpa gubben att flytta".

Jag blir lite mörkrädd när jag läser vissa av inläggen. Om beskrivningen av fallet stämmer, så är det ju solklart vem som har, och kommer att få, rätt. Men att ta lagen i egna händer är ju direkt förkastligt och ett hot mot hela rättssamhället.

Redigerat:
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
RoTe skrev:
Jag tycker det är ganska uppenbart vilka alternativ som finns i detta "land".

Endera går man den lagliga vägen och får vänta på sitt hus i ett eller ett par år.

Eller så går man den mer handgripliga vägen och får sitt boende på direkten.
Eller så övertygar man mannen om att flytta ut frivilligt.

Det finns förhoppningsvis någon psykolog som kan förklara mannens agerande, men min lekmannateori är att han upplever att han har förlorat allt. Sin fru, kanske sin familj och sitt hus. Han har ett svårt tunnelseende, och har därför satt sig i position för ett chicken race mot kronofogden. Egentligen inser han nog att det inte är så konstruktivt och att det i slutändan bara kan sluta med katastrof för honom själv, men han klarar inte av att lyfta blicken och agera rationellt.

Det bästa för alla parter vore nog om man kunde nå fram till mannen på något sätt, och hjälpa honom att ta tag i sig själv och flytta. Jag hade pratat med exfrun för att försöka få tag i några av mannens vänner, för att se om de kan hjälpa honom. TS kanske också kan hjälpa till för att erbjuda någon smidig reträttväg? Parallellt bör man också dra igång kronofogdeprocessen.

Jag hade avstått från alla handgripliga metoder. Eftersom mannen redan agerar olagligt och självsvådligt så är det möjligt att han är beredd att göra väldigt irrationella saker om han blir mer pressad. Förstöra huset, försvara sig med våld, hämnas på TS eller skada sig själv.

RoTe
oceanis skrev:
Så i din värld är man konflikträdd och töntig för att man inte vill använda våld och slå sönder och samman människor och deras tillhörigheter för att kunna kasta ut dom??
Du föredrar uppenbart ett totalt rättslöst samhälle där varje person eller organisation själv bestämmer sina lagar och straff.....................
Nä man är konflikträdd och töntig som låtit Sverige förfalla till den grad att den vanliga människan inte får hjälp längre. Hamnar man i en knipa får man bara dra ner byxorna och ta emot i Sverige idag.

Efter 112 inlägg så kom det första riktiga tipset att ta sig framåt för TS.

Den bild som beskrivits låter ju onekligen helt entydig till hur detta kommer att sluta, men det vore likväl intressant att få ta del av säljarens argumentation. Det spekuleras ju hej villt om psykbryt och anarki men det kanske finns fler vinklingar som ännu inte framkommit.

jesperronngard skrev:
Om man någonstans skall vara lite objektiv är det naturligtvis allt detta en tragedi för mannen som vägrar flytta. Han hade ansökt om ensam vårdnad av parets gemensamma barn och förlorat detta mål och hustrun har nu vårdnaden. Trots detta har alltså mannen en relativt hög position på Axis och vi har haft kontakt med dennes chef som lyssnar på våra argument (måste bli en knasig situation på jobbet) men säljaren själv vägrar tyvärr att lyssna på rationella argument. Värst blir det ju för honom själv, eftersom han lever ett någorlunda vanligt liv kommer han ju att få betala betydande summor i skadestånd och även om det naturligtvis är både jobbigt och frustrerande för oss vet vi att vi kommer att vinna i slutändan. Det kommer att ta lite längre tid men den stora förloraren blir ju ändå säljaren. Vi har även försökt kontakta säljaren föräldrar som någonstans borde råda sin son att flytta eftersom allt annat kommer att kosta honom en massa pengar men även de undviker oss av någon anledning!
Jo att säljaren hamnat i nån form av tvångsmässig låsning står ju rätt klart.
Eftersom du ändå avser att gå den lagliga vägen så kommer du att ha gott om tid för att bearbeta säljaren också om du vill/kan. Har du pratat direkt med honom?
Kanske kan man nå fram till honom genom att faktiskt visa honom all den förståelse som du visar honom här i tråden. Är det möjligt att börja med arbeten som inte stör honom och säga det till honom? typ "Jag förstår att du har ett h-e i den här situationen och skulle verkligen vilja att vi kunde komma överens så jag börjar med att förbereda renoveringen så har du lite mer tid på dej att flytta" kanske informera om planen du har eller om möjligt komma överens om en ny tidpunkt då han flyttar.
Berätta hur du kommer att gå till väga med KFM och beslutsgången därefter kan också vara en väg att nå honom.
Det skadar ju inte att prova, man vet aldrig riktigt vad som kan få den här typen av låsning att släppa, det kanske inte alls går men han kommer inte att må sämre av att du bemöter honom vänligt och kastar han ut dej ur huset så har du i alla fall försökt.
Att fd hustrun tilldömts enskild vårdnad (så tolkar jag det du skrev) är iofs en indikation på att det inte står rätt till, gemensam vårdnad är det vanliga idag, så du ska nog inte gå dit ensam första gångerna utifall han tappar kontrollen när han får chansen att "ge igen" på nån.
Hans föräldrar verkar inte vilja hjälpa till och hans chef har ju svårt att påverka hans privatliv och kontakterna med denne blir väl snarare pinsamma för mannen så risken är att han ser det som en fientlig handling och att det bara låser honom ännu mera.
När jag skrev att jag skulle byta taktik så är det här vad jag skulle börja med, en personlig kontakt för att om möjligt skapa en relation som kan leda till en lösning.

• Gilla
Knetha och 1 till
  • Laddar…
Jan-Å skrev:
Jag anser att TS har rätt att omedelbart det datum som köpeavtalet anger som överlåtelsedatum ha full tillgång till fastigheten. Du anser att han får vänta tills dess myndigheterna avgjort frågan och du tycks (så uppfattar jag det du skriver) även anse att OM säljaren har barn så får han bo kvar där tillsammans med barnen, det tycker inte jag.
Om jag får lägga mig i lite... Jag tror inte att NÅGON i denna tråd tycker att förre fastighetsägaren har NÅGON rätt att bo kvar i huset. Men vad som diskuterats är om man ska ta lagen i egna händer eller följa lagen. Vill man ändra lagen får man dels lämna in en motion om det eller rösta på det alternativ som förespråkar en sådan lagändring i nästa val.

Jag skulle kunna dra upp MASSOR av saker som JAG tycker är fel i olika lagar, men det är inte TS ett dugg hjälpt av...

• Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Den 100% korrekta vägen är givetvis avhysning/handräckning mha kronofogden, men jag fnular på om det finns någon genväg utan allt för grova juridiska övertramp.
(Förlåt, jag kunde inte låta bli...)

Man kan ju bjuda honom på sprit, och när han är asfull får man honom att skriva under att alla saker får kastas + att han lämnar nyckeln och sätter sig i en Taxi... :D

vem har TS skrivit kontrakt med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.