C cpalm skrev:
Nä, då misstolkar du mig. Givetvis får man begära en viss nivå av ansträngning för att få till det. Det duger inte med att man inte har lust. Det gäller dock åt båda hållen.

Som @Claes Sörmland redan påpekat så finns det massor av ursäkter som rent objektivt trumfar en OVK-besiktning. Med den insikten brukar det sällan vara något problem att lösa uppgiften. Man får boka ett uppsamlingsheat eller så hoppar man över OVK:n för de lägenheterna, ingen big deal. Att hetsa upp sig över sånt är inte bra för hälsan 🙂
Att ge efter för den här typen av individer brukar sällan fungera. Då har man samma problem nästa gång. Tyvärr burkar det vara just dessa individer som stänger av ventilationen eller tejpar för tilluftsventilerna för att "det blir så kallt" och därigenom skapar fukt och i slutändan mögel i lägenheterna.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
G GrenBo skrev:
Att ge efter för den här typen av individer brukar sällan fungera.
Jag uppfattar inte frågeställningen som att det handlar om medlemmar som vägrar tillträde eller ignorerar en sådan begäran. Det är, som du själv är inne på, i sådana fall meningslöst att boka in ett återbesök, utan man får då naturligtvis ta till det grövre artilleriet.

Vad gäller sporadiska missar har man ju som styrelse, som konstaterades redan initialt, inte direkt något alternativ till att bara lösa uppgiften på enklaste sätt. Hur menar du att man bör gå tillväga?

På vilket sätt hotar de om extra avgifter? Informerar de inte att det blir en extra avgift bara!?

A Antikvarien skrev:
Styrelsen i min bostadsrättsförening hotar medlemmarna med att ta ut en avgift för extra besök om medlemmen inte antingen är hemma vid ordinarie besök, eller lämnar dörren öppen så att hantverkare kan ta sig in med huvudnyckel.(Styrelsen ber inte om lov att ta sig in i bostaden med huvudnyckel, utan beordrar medlemmarna att låsa upp sjutillhållarlåset om medlemmen inte kan vara hemma.)
Vad jag har kunnat läsa mig till, är en sådan avgift olaglig att ta ut under normala omständigheter (enligt BrL 7 kap. 14§) men kan göras laglig genom att en särskild formulering om detta tas in i stadgarna. Jag har planer på att ställa styrelsen till svars för hoten, men vill vara säker först på vad som gäller.

Det jag skulle vilja ha är exempel på en sådan formulering i en förenings stadgar kan se ut och ska se ut. Så om någon bor i en förening där uttagande av en sådan avgift gjorts laglig genom ett tillägg i stadgarna, får han/hon gärna dela med sig av den.

Min förening har mönsterstadgar från Bostadsrätterna (SBC) och där står efter en uppräkning av vilka avgifter föreningen faktiskt får ta ut, en begränsning att inga andra avgifter är tillåtna.
Paragraf 10:
"Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för
åtgärder som föreningen ska vidta med anledning av
bostadsrättslagen eller annan författning.
"
Vänd på frågan. Medlemmarna betalar de faktiska kostnaderna via medlemsavgifterna. Vill DU betala för de extra kostnaderna som dyker upp, via högre medlemsavgifter??

• Gilla
Uttese och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vill och vill, man får betala den av styrelsen beslutade årsavgiften vare sig man vill eller inte varje månad. Den ska täcka föreningens utgifter, t ex för att betala fakturan för OVK.

OVK-kostnaden är dessutom en piss i Nilen vad gäller de totala kostnaderna, börjar styrelsen bråka med medlemmarna kring juridik kommer konsultkostnaderna äta upp det på kort tid. Det dyraste en BRF-styrelse kan ägna sig år är juridiska tvister. Och utbyggnadsprojekt och solceller..

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A Antikvarien skrev:
Styrelsen i min bostadsrättsförening hotar medlemmarna med att ta ut en avgift för extra besök om medlemmen inte antingen är hemma vid ordinarie besök, eller lämnar dörren öppen så att hantverkare kan ta sig in med huvudnyckel.(Styrelsen ber inte om lov att ta sig in i bostaden med huvudnyckel, utan beordrar medlemmarna att låsa upp sjutillhållarlåset om medlemmen inte kan vara hemma.)
Vad jag har kunnat läsa mig till, är en sådan avgift olaglig att ta ut under normala omständigheter (enligt BrL 7 kap. 14§) men kan göras laglig genom att en särskild formulering om detta tas in i stadgarna. Jag har planer på att ställa styrelsen till svars för hoten, men vill vara säker först på vad som gäller.

Det jag skulle vilja ha är exempel på en sådan formulering i en förenings stadgar kan se ut och ska se ut. Så om någon bor i en förening där uttagande av en sådan avgift gjorts laglig genom ett tillägg i stadgarna, får han/hon gärna dela med sig av den.

Min förening har mönsterstadgar från Bostadsrätterna (SBC) och där står efter en uppräkning av vilka avgifter föreningen faktiskt får ta ut, en begränsning att inga andra avgifter är tillåtna.
Paragraf 10:
"Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för
åtgärder som föreningen ska vidta med anledning av
bostadsrättslagen eller annan författning.
"
Hej
Har du förstått vilken bostadsform du valt och vilka konsekvenser det har?
Det är DIN förening där DU också är ansvarig för de kostnader som drabbar föreningen! Om du eller någon annan missköter sig drabbar det ALLA i föreningen med exempelvis högre avgifter. Ägna istället din tid och energi åt att få alla att göra sina lägenheter tillgängliga så gör du en positiv sak för din förening

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Just tillträde vid OvK kan ställa till det. Förutom haveristerna som inte vill ge tillträde av principskäl finns det ju också en del som vill dölja ombyggnader som man vet kommer leda till underkänd OVK. Tex att man kopplat en fläkt rätt in i kanalen till fastighetens frånluft eller att man ändat planlösningen så pass att tillräckligt luftbyte ej uppnås.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill och vill, man får betala den av styrelsen beslutade årsavgiften vare sig man vill eller inte varje månad. Den ska täcka föreningens utgifter, t ex för att betala fakturan för OVK.

OVK-kostnaden är dessutom en piss i Nilen vad gäller de totala kostnaderna, börjar styrelsen bråka med medlemmarna kring juridik kommer konsultkostnaderna äta upp det på kort tid. Det dyraste en BRF-styrelse kan ägna sig år är juridiska tvister. Och utbyggnadsprojekt och solceller..
Nu uppfattar jag det inte som att styrelsen hotar. En OVK kostar i runda slängar 1000 kr /lgh. Ett återbesök med resa minst lika mycket. Styrelsen meddelar vilka avgifter som gäller. Acceptera det om det är rimligt. DE avser inte att börja hota med juridik.

Claes Sörmland
Det kanske är ett förslag till frivillig monetär gåva som styrelsen kommer med? Vem vet. Och att de bara råkade kalla det för "avgift", ett misstag i kommunikationen. Allt är möjligt!

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
Gedged Gedged skrev:
ombyggnader som man vet kommer leda till underkänd OVK
Eller för den delen ombyggnader som man (ännu) inte vet kommer leda till underkänd OVK...
Vänta bara tills resultatet från OVK kommer och tjafset om vad som behöver åtgärdas och vem som skall betala för det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.