6 782 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
Avgift för extra besök av hantverkare (OVK)
Kan du inte den aktuella tiden eller vad är problemet? I stället för att "ställa styrelsen till svars" kanske du skulle ställa dig till förfogande för att ingå i styrelsen vid nästa stämma.
Om jag bidrog med min tid i en förening och någon "ställde mig till svars" hade jag omedelbart ställt min plats till förfogande.
Om jag bidrog med min tid i en förening och någon "ställde mig till svars" hade jag omedelbart ställt min plats till förfogande.
Det jobbigaste med brf är att de flesta behandlar det som en hyresrätt även fast det egentligen är en förening där medlemmarna ska ta gemensamt ansvar för fastigheten. Att se till att hantverkare får tillgång till lägenheten för något föreningen måste göra (exvis ovk) är en ganska liten insats för att bidra till föreningen.
Som vi landat i är det ett tomt hot. Om du tänker sköta dig så borde du främst vara glad att styrelsen försöker hålla nere onödiga kostnader och därmed din avgift. Otacksamt arbete att hantera medlemmar som tror att världen kretsar kring dem.
Vill man hota med sådant man faktiskt kan göra så är som någon nämnt förverkande en väg att gå, men jag har svårt att se att det skulle hålla vid en enstaka bom så cost-benefit för föreningen är dålig.
Den väg jag tycker är mest effektiv är att begära handräckning från Kronofogden för tillträde. Det är extremt kostnadseffektivt, ansökningsavgiften är 300 kr som du dessutom kan begära av medlemmen och pappret fyller man lätt i själv på någon minut. När den boende får kronkalle efter sig så brukar de snabbt stå i givakt för att öppna, ty få myndigheter väcker sådan frukta och respekt hos gemene man. Gör det några gånger så fattar medlemmarna att man ska hjälpas åt, kommunicera och lösa tillträder.
Om någon bestrider så vet styrelsen dessutom att de har ett problem som de behöver ta tag i. Då vill medlemmen dölja något annat som säkert är grund för förverkande så då är det bara att köpa linan ut. Föreningen rätt till tillträde är stark så väldigt svårt för medlemmen att vinna. Jag har själv varit med om ett fall där 2 man från fogden med stöd av låssmed och 4 poliser fick borra upp en dörr för att genomföra en stamspolning. Spolkillarna såg rätt oroliga ut 😄
Vill man hota med sådant man faktiskt kan göra så är som någon nämnt förverkande en väg att gå, men jag har svårt att se att det skulle hålla vid en enstaka bom så cost-benefit för föreningen är dålig.
Den väg jag tycker är mest effektiv är att begära handräckning från Kronofogden för tillträde. Det är extremt kostnadseffektivt, ansökningsavgiften är 300 kr som du dessutom kan begära av medlemmen och pappret fyller man lätt i själv på någon minut. När den boende får kronkalle efter sig så brukar de snabbt stå i givakt för att öppna, ty få myndigheter väcker sådan frukta och respekt hos gemene man. Gör det några gånger så fattar medlemmarna att man ska hjälpas åt, kommunicera och lösa tillträder.
Om någon bestrider så vet styrelsen dessutom att de har ett problem som de behöver ta tag i. Då vill medlemmen dölja något annat som säkert är grund för förverkande så då är det bara att köpa linan ut. Föreningen rätt till tillträde är stark så väldigt svårt för medlemmen att vinna. Jag har själv varit med om ett fall där 2 man från fogden med stöd av låssmed och 4 poliser fick borra upp en dörr för att genomföra en stamspolning. Spolkillarna såg rätt oroliga ut 😄
Finns ju
För om det är den senare så finns även det i era stadgar mot all förmodan om att lämna tillträde för en sådan sak som OVK.
Berätta om varför du vill bråka med styrelsen?
Är det hotet om avgiften som du de facto hakar upp dig på eller är det tillträdet till lägenheten?A Antikvarien skrev:Styrelsen i min bostadsrättsförening hotar medlemmarna med att ta ut en avgift för extra besök om medlemmen inte antingen är hemma vid ordinarie besök, eller lämnar dörren öppen så att hantverkare kan ta sig in med huvudnyckel.(Styrelsen ber inte om lov att ta sig in i bostaden med huvudnyckel, utan beordrar medlemmarna att låsa upp sjutillhållarlåset om medlemmen inte kan vara hemma.)
Vad jag har kunnat läsa mig till, är en sådan avgift olaglig att ta ut under normala omständigheter (enligt BrL 7 kap. 14§) men kan göras laglig genom att en särskild formulering om detta tas in i stadgarna. Jag har planer på att ställa styrelsen till svars för hoten, men vill vara säker först på vad som gäller.
Det jag skulle vilja ha är exempel på en sådan formulering i en förenings stadgar kan se ut och ska se ut. Så om någon bor i en förening där uttagande av en sådan avgift gjorts laglig genom ett tillägg i stadgarna, får han/hon gärna dela med sig av den.
Min förening har mönsterstadgar från Bostadsrätterna (SBC) och där står efter en uppräkning av vilka avgifter föreningen faktiskt får ta ut, en begränsning att inga andra avgifter är tillåtna.
Paragraf 10:
"Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för
åtgärder som föreningen ska vidta med anledning av
bostadsrättslagen eller annan författning."
För om det är den senare så finns även det i era stadgar mot all förmodan om att lämna tillträde för en sådan sak som OVK.
Berätta om varför du vill bråka med styrelsen?
HejC cpalm skrev:
Det är just det du skriver ”att få ihop det en viss dag och tid” (som passar just mig, tänker jag som fortsättning på den meningen) som är problemet.
Bor man i brf eller hyresrätt så är det bara att gilla läget och lämna tillträde. Om man inte kan hantera att låta folk utföra arbete i ens lägenhet utan att övervaka allt som sker undrar jag hur man hanterar alla olika händelser i livet och har troligen valt fel bostadsform.
Det är alltid några få som obstruerar och vägrar att lämna ut nyckel. Varför!?
Det går aldrig att hitta en tid som passar och de flesta tror att de kan boka med minutpassning😂
/ Björkskär
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det går ju att informera om kommande arbeten på olika sätt. Det blir tråkig stämning om det alltid finns hot eller pekpinnar i aviseringen.
En svår balansgång.
En svår balansgång.
Nä, då misstolkar du mig. Givetvis får man begära en viss nivå av ansträngning för att få till det. Det duger inte med att man inte har lust. Det gäller dock åt båda hållen.B Björkskär skrev:
Som @Claes Sörmland redan påpekat så finns det massor av ursäkter som rent objektivt trumfar en OVK-besiktning. Med den insikten brukar det sällan vara något problem att lösa uppgiften. Man får boka ett uppsamlingsheat eller så hoppar man över OVK:n för de lägenheterna, ingen big deal. Att hetsa upp sig över sånt är inte bra för hälsan 🙂
Vad är det som säger att tröttmössorna ger tillgång till lägenheten på ett uppsamlingsheat? Att låta grannarna vara med att pröjsa för extra besök av hantverkare för att man är lat eller har någon annan märklig ursäkt är ganska magstarkt, oavsett om det är lagligt eller ej att försvåra styrelsens arbete.C cpalm skrev:Nä, då misstolkar du mig. Givetvis får man begära en viss nivå av ansträngning för att få till det. Det duger inte med att man inte har lust. Det gäller dock åt båda hållen.
Som @Claes Sörmland redan påpekat så finns det massor av ursäkter som rent objektivt trumfar en OVK-besiktning. Med den insikten brukar det sällan vara något problem att lösa uppgiften. Man får boka ett uppsamlingsheat eller så hoppar man över OVK:n för de lägenheterna, ingen big deal. Att hetsa upp sig över sånt är inte bra för hälsan 🙂
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag kan tänka mig att problemet ser lite olika ut beroende på hur stor föreningen är. Finns det ex. 200 bostadsrätter, så lär besiktningen pågå i mer än en dag, då löser det sig oftast att låta några enstaka lägenheter få "egna" tider. Finns det bara 10 bostadsrätter så kommer varje avvikelse från schemat att kosta extra pengar för föreningen, och det blir dessutom en extra kostnad som blir märkbar för övriga medlemmar. I den stora föreningen är det standard, det finns ALLTD några lägenheter man inte kommer åt. Antingen pga. slarv/glömska eller någon som av princip vägrar släppa in annat än möjligen på just den tid personen själv bestämmer.
Extrakostnader för detta blir en standard del av driftkostnaden. De som av princip vägrar, måste man till slut göra något åt. De kostar för mycket energi. Där har jag god erfarenhet av att få dem att förstå allvaret. Om man hotar med förverkande av bostadsrätten, och påpekar att OM vi går den vägen så är det oåterkalleligt, Det hjälper inte att vidta rättelse när väl en begäran om förverkande gjorts.
Extrakostnader för detta blir en standard del av driftkostnaden. De som av princip vägrar, måste man till slut göra något åt. De kostar för mycket energi. Där har jag god erfarenhet av att få dem att förstå allvaret. Om man hotar med förverkande av bostadsrätten, och påpekar att OM vi går den vägen så är det oåterkalleligt, Det hjälper inte att vidta rättelse när väl en begäran om förverkande gjorts.
HejH hempularen skrev:Jag kan tänka mig att problemet ser lite olika ut beroende på hur stor föreningen är. Finns det ex. 200 bostadsrätter, så lär besiktningen pågå i mer än en dag, då löser det sig oftast att låta några enstaka lägenheter få "egna" tider. Finns det bara 10 bostadsrätter så kommer varje avvikelse från schemat att kosta extra pengar för föreningen, och det blir dessutom en extra kostnad som blir märkbar för övriga medlemmar. I den stora föreningen är det standard, det finns ALLTD några lägenheter man inte kommer åt. Antingen pga. slarv/glömska eller någon som av princip vägrar släppa in annat än möjligen på just den tid personen själv bestämmer.
Hur kostnader för återbesök osv skall skötas regleras oftast oftast redan i förfrågningsunderlag.
Det är vanligt att det står att återbesök i ett angivet antal lägenheter skall ingå.
Finns ingen skrivelse om det eller att företaget inte tagit upp det som förutsättning i sitt anbud ska det inte kosta extra.
Har företaget en reservation/förbehåll i anbudet att de skall ha fritt tillträde till lägenheterna aviserad tid så får beställaren betala merkostnaden.
I ett av företagen jag är verksam i har vi alltid den formuleringen/reservationen om förfrågningsunderlag inte anger vad som önskas.
Då blir det enklast att vänta med alla typer av avvikelser och ta det när allt ”ordinarie ingående arbete ” är slutfört och ÄTA- kostnad börjar ticka (om nu kunden beställer det).
Det är ytterst ovanligt att beställare ställer krav på tidsbokning med boende.
Det jag tycker är mest tragiskt är att föreningar inte har några sanktionsmöjligheter mot det fåtal som inte sköter sig. Borde vara typ samma regler som för avbokning av en resa med läkarintyg osv.
Lättast skulle vara med huvudnyckel till samtliga lås på ytterdörren som föreningen äger.
Det här är en vanlig skrivelse i stadgar för Brf.A Antikvarien skrev:Styrelsen i min bostadsrättsförening hotar medlemmarna med att ta ut en avgift för extra besök om medlemmen inte antingen är hemma vid ordinarie besök, eller lämnar dörren öppen så att hantverkare kan ta sig in med huvudnyckel.(Styrelsen ber inte om lov att ta sig in i bostaden med huvudnyckel, utan beordrar medlemmarna att låsa upp sjutillhållarlåset om medlemmen inte kan vara hemma.)
Vad jag har kunnat läsa mig till, är en sådan avgift olaglig att ta ut under normala omständigheter (enligt BrL 7 kap. 14§) men kan göras laglig genom att en särskild formulering om detta tas in i stadgarna. Jag har planer på att ställa styrelsen till svars för hoten, men vill vara säker först på vad som gäller.
Det jag skulle vilja ha är exempel på en sådan formulering i en förenings stadgar kan se ut och ska se ut. Så om någon bor i en förening där uttagande av en sådan avgift gjorts laglig genom ett tillägg i stadgarna, får han/hon gärna dela med sig av den.
Min förening har mönsterstadgar från Bostadsrätterna (SBC) och där står efter en uppräkning av vilka avgifter föreningen faktiskt får ta ut, en begränsning att inga andra avgifter är tillåtna.
Paragraf 10:
Förstår inte din poäng med att ödsla tid på att bestrida styrelsens beslut! Er förenings och styrelses arbete med att genomföra Ovk är lagstadgad och måste geomföras av alla föreningar med fasta tidsintervaller. Dessutom genomförs Ovk:n för din och de andras hälsa och välbefinnande!A Antikvarien skrev:Styrelsen i min bostadsrättsförening hotar medlemmarna med att ta ut en avgift för extra besök om medlemmen inte antingen är hemma vid ordinarie besök, eller lämnar dörren öppen så att hantverkare kan ta sig in med huvudnyckel.(Styrelsen ber inte om lov att ta sig in i bostaden med huvudnyckel, utan beordrar medlemmarna att låsa upp sjutillhållarlåset om medlemmen inte kan vara hemma.)
Paragraf 10:
Vi kan vända på frågan, vill du vara med och betala för att dina grannar orsakar ökade kostnader genom att inte bereda tillträde till lägenheten vid i det här fallet myndighetsbesiktning, eller ska varje medlem stå sin egen kostnad? Eller är mottot, självklart skall alla betala ... Utom jag 🙃A Antikvarien skrev:Styrelsen i min bostadsrättsförening hotar medlemmarna med att ta ut en avgift för extra besök om medlemmen inte antingen är hemma vid ordinarie besök, eller lämnar dörren öppen så att hantverkare kan ta sig in med huvudnyckel.(Styrelsen ber inte om lov att ta sig in i bostaden med huvudnyckel, utan beordrar medlemmarna att låsa upp sjutillhållarlåset om medlemmen inte kan vara hemma.)
Paragraf 10:
Dessutom om det finns dubbla lås... då är man ju enbart ute efter att obstruera.B Björkskär skrev:Hej
Det är just det du skriver ”att få ihop det en viss dag och tid” (som passar just mig, tänker jag som fortsättning på den meningen) som är problemet.
Bor man i brf eller hyresrätt så är det bara att gilla läget och lämna tillträde. Om man inte kan hantera att låta folk utföra arbete i ens lägenhet utan att övervaka allt som sker undrar jag hur man hanterar alla olika händelser i livet och har troligen valt fel bostadsform.
Det är alltid några få som obstruerar och vägrar att lämna ut nyckel. Varför!?
Det går aldrig att hitta en tid som passar och de flesta tror att de kan boka med minutpassning😂
/ Björkskär