Styrelsen i min bostadsrättsförening hotar medlemmarna med att ta ut en avgift för extra besök om medlemmen inte antingen är hemma vid ordinarie besök, eller lämnar dörren öppen så att hantverkare kan ta sig in med huvudnyckel.(Styrelsen ber inte om lov att ta sig in i bostaden med huvudnyckel, utan beordrar medlemmarna att låsa upp sjutillhållarlåset om medlemmen inte kan vara hemma.)
Vad jag har kunnat läsa mig till, är en sådan avgift olaglig att ta ut under normala omständigheter (enligt BrL 7 kap. 14§) men kan göras laglig genom att en särskild formulering om detta tas in i stadgarna. Jag har planer på att ställa styrelsen till svars för hoten, men vill vara säker först på vad som gäller.

Det jag skulle vilja ha är exempel på en sådan formulering i en förenings stadgar kan se ut och ska se ut. Så om någon bor i en förening där uttagande av en sådan avgift gjorts laglig genom ett tillägg i stadgarna, får han/hon gärna dela med sig av den.

Min förening har mönsterstadgar från Bostadsrätterna (SBC) och där står efter en uppräkning av vilka avgifter föreningen faktiskt får ta ut, en begränsning att inga andra avgifter är tillåtna.
Paragraf 10:
"Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för
åtgärder som föreningen ska vidta med anledning av
bostadsrättslagen eller annan författning.
"

• Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kan ej svara på det juridiska, men, du är delägare i en brf som har krav om ovk med ett visst intervall. Varför krångla istället för att möjliggöra denna ovk? Klart att det kostar föreningen mer om de behöver återkomma och köra ett uppsamlingsheat.

• Gilla
SonnyListon och 29 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har rätt, det är ett tomt "hot". Men det fungerar så det är därför som styrelser använder det.

Inget att hänga upp sig på. Den som verkligen påförs en olaglig avgift kan ta den diskussionen med styrelsen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Oaktat stadgarna. Vill du verkligen betala högre avgift för att medlemmarna inte sammarbetar och ser till att OVK går smidigt? Det blir ju dyrare för alla om det krånglas. En brf är ett gemensamt projekt för boende, där man sparar pengar och får ett bättre boende genom att sammarbeta med sina grannar.

• Gilla
Bsved och 29 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan moralisera hur mycket man vill men i verkligheten är det alltid några lägenheter som bommar i en större förening. De kan ha missat kommunikationen, vara dementa, ha andra psykiska problem, bara bortresta till annat land eller bara vara allmänna slarvpellar. Detta måste en styrelse förhålla sig till, det kommer att bli en uppföljande kontroll.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Vad är planen med "att ställa styrelsen till svars för"?
Vill du få tips så att de kan ändra för att hoten ska bli lagliga?
Eller vill du få dem att sluta sända dessa hot?

• Gilla
Bsved och 1 till
  • Laddar…
C
A Antikvarien skrev:
Det jag skulle vilja ha är exempel på en sådan formulering i en förenings stadgar kan se ut och ska se ut.
Jag tvivlar på att sådana formuleringar existerar i praktiken. 7 kap. 14 § är inte dispositiv, så det skulle i så fall handla om att man skulle baka in det i årsavgiften. Dvs. formuleringen skulle i så fall finnas bland de paragrafer som anger hur årsavgiften skall beräknas.

Det är vanligt att stadgarna innehåller en paragraf som stipulerar att årsavgiften i specifika avseenden skall fördelas på ett annat sätt en genom andelstalet, t.ex. kostnad för bredband. Men har aldrig hört talas om att det skulle inkludera kostnader av engångskaraktär.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja, tyvärr är det små möjligheter för en brf att ta ut föreningens merkostnader för sina felande medlemmar.
De kan däremot informera om att vid nekat tillträde så kommer styrelsen skicka en rättelseanmodan där tillträde till lägenheten krävs och om inte det uppfylls så kan i förlängningen lägenheten tvångsförsäljas.
Det verkar ju tyvärr vara så att många börjar i fel ända och undersöker hur man ska komma undan med att inte lämna tillträde istället för att bara lämna in nyckel/ ställa i serviceläge/ osv.
Nä skärpning alla lägenhetsinnehavare släpp i de som behöver komma in. Skulle du få en räkning så betalar du den utan att fråga då du bör betala de extra kostnader du orsakat föreningen. ( jag tror inte någon skulle fakturera dig om du nu mot förmodan låg på sjukhus)

Därför älskar jag att de två brf lägenheter jag innehar har just huvudnyckel!! Alla som behöver komma in gör det och jag kan glatt fortsätta glömma bort tex ovk😃

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tvivlar på att sådana formuleringar existerar i praktiken. 7 kap. 14 § är inte dispositiv, så det skulle i så fall handla om att man skulle baka in det i årsavgiften. Dvs. formuleringen skulle i så fall finnas bland de paragrafer som anger hur årsavgiften skall beräknas.

Det är vanligt att stadgarna innehåller en paragraf som stipulerar att årsavgiften i specifika avseenden skall fördelas på ett annat sätt en genom andelstalet, t.ex. kostnad för bredband. Men har aldrig hört talas om att det skulle inkludera kostnader av engångskaraktär.
Hej
Vet du om det finns några lagliga hinder för en brf att lägga till i stadgarna att medlemmar blir betalningsskyldiga för tex uteblivet tillträde?

Känns som att det skulle behöva tillhöra ”standardstadgar” för brf.

/ Björkskär

Claes Sörmland
B Björkskär skrev:
Hej
Vet du om det finns några lagliga hinder för en brf att lägga till i stadgarna att medlemmar blir betalningsskyldiga för tex uteblivet tillträde?

Känns som att det skulle behöva tillhöra ”standardstadgar” för brf.

/ Björkskär
7 kap. 14 § bostadsrättslagen är hindret. Där ger lagstiftaren en uttömmande lista vilka avgifter föreningen får ta ut. Första stycket anger att årsavgiften ska täcka den löpande verksamheten (som t ex OVK):

"Varje medlem ska betala en avgift till bostadsrättsföreningen i form av en insats när bostadsrätt upplåts till honom eller henne. Föreningen har dessutom rätt att ta ut en årsavgift för den löpande verksamheten samt, om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift, pantsättningsavgift och avgift för andrahandsupplåtelse."

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
När någon jävlas genom att hindra OVK med mera så låter man väl grannosämjan lösa problemet. Grannar blir jävligt irriterande när de råkar få höra att TS sett till att de får betala någon hundring extra i avgift det året.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
7 kap. 14 § bostadsrättslagen är hindret. Där ger lagstiftaren en uttömmande lista vilka avgifter föreningen får ta ut. Första stycket anger att årsavgiften ska täcka den löpande verksamheten (som t ex OVK):

"Varje medlem ska betala en avgift till bostadsrättsföreningen i form av en insats när bostadsrätt upplåts till honom eller henne. Föreningen har dessutom rätt att ta ut en årsavgift för den löpande verksamheten samt, om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift, pantsättningsavgift och avgift för andrahandsupplåtelse."
Tack!
Trist att det inte finns vettig lösning på att låta varje medlem bära kostnader de orsakat..
Tyvärr är det nästa alltid samma personer som felar.

Trevlig kväll
/ Björkskär

• Gilla
JapeFox
  • Laddar…
Avgift blir tufft men det finns alltid en möjlighet att hota med att förverka hela bostadsrätten enligt 7 kap 18 paragrafen i bostadsrättslagen.

Idioter skall hållas kort och helst sparkas ut ur föreningen innan de ställer till med mer kostsamma problem.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Som sagt. Den väg som finns är att hota med förverkande av bostadsrätten. Men det lär ju inte vara aktuellt för någon enstaka förseelse.

C
B Björkskär skrev:
Trist att det inte finns vettig lösning på att låta varje medlem bära kostnader de orsakat..
Tyvärr är det nästa alltid samma personer som felar.
Tänker du likadant på jobbet när du bokar ett möte och inte alla kan den föreslagna tiden? 🙂

H hempularen skrev:
Som sagt. Den väg som finns är att hota med förverkande av bostadsrätten.
Här får man ju inse att det är en avsevärd skillnad på att vägra tillträde och att inte få ihop det en viss dag och tid som styrelsen bestämt.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.