J
Under fredagen möttes EU:s finansministrar i Bryssel för att fatta beslut om hur unionen ska hantera den kraftigt ökande importen av e-handelspaket från tredje land. Enligt Reuters har ministrarna nu enats om att införa en specifik tullavgift på 3 euro (motsvarande cirka 33 kronor) för paket med lågt värde som anländer till unionen.

Åtgärden är ett direkt svar på de stora volymer försändelser som strömmar in från kinesiska e-handelsplattformar som Shein och Temu. Den franske finansministern Roland Lescure bekräftar för nyhetsbyrån att avgiften kommer att gälla från och med den 1 juli 2026.

https://www.ehandel.se/sa-mycket-dyrare-blir-de-sma-e-handelspaketen-ny-avgift-spikad

• Älska
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Under fredagen möttes EU:s finansministrar i Bryssel för att fatta beslut om hur unionen ska hantera den kraftigt ökande importen av e-handelspaket från tredje land. Enligt Reuters har ministrarna nu enats om att införa en specifik tullavgift på 3 euro (motsvarande cirka 33 kronor) för paket med lågt värde som anländer till unionen.

Åtgärden är ett direkt svar på de stora volymer försändelser som strömmar in från kinesiska e-handelsplattformar som Shein och Temu. Den franske finansministern Roland Lescure bekräftar för nyhetsbyrån att avgiften kommer att gälla från och med den 1 juli 2026.

[länk]
Alla restriktionerna har drivits fram för att skydda detaljhandelns intressen efter omfattande påverkan från dessa så att de ska kunna behålla påslag på ett par tusen procent ut till kund. Ett exempel är HDMI-kablar som såldes i bulk för femman styck och efter att styckeförpackats kostade tvåhundra, ingen dålig avans.

• Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Det kostar att hantera även paket som är värda mindre 150 euro. Så någon behöver betala för tullhantering av de paketen. Nu är det ju så att de som importerar dyrare saker subventionerar de som köper många billiga saker eller att tullhanteringen av billiga saker betalas av alla som betalar skatt etc. (ingen aning om hur kostnaden tas idag).

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Gör 3 euro verkligen någon skillnad?

C
BirgitS BirgitS skrev:
någon behöver betala för tullhantering av de paketen
Jag trodde poängen med dessa "Shein och Temu"-paket var att tullen är förbetald/hanterad av avsändaren?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag trodde poängen med dessa "Shein och Temu"-paket var att tullen är förbetald/hanterad av avsändaren?
Moms betalar de sedan något år tillbaka.
Det är tullavgifter som har varit en gråzon då paket med värde under ett 150 € har släppts in i EU tullfritt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alla hatar Trumps tullar men vänta, det väller in kinaprylar som är mer prisvärda och hotar handeln i EU.

Vi lägger på tull och beskriver det som hanteringsavgift.

• Gilla
  • Haha
Swe_Mala och 3 till
  • Laddar…
C
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Moms betalar de sedan något år tillbaka.
Det är tullavgifter som har varit en gråzon då paket med värde under ett 150 € har släppts in i EU tullfritt.
Mja, tullfritt är ju en sak, sådana är ju reglerna.
Men transportföretagen måste ju på något sätt fått deklarerat att momsen är betald, annars åker man ju från t.ex. Postnord på den "sedvanliga" hundringen (tidigare 75 spänn) i tullavgift.

https://www.postnord.se/privat/forb...n/tullinformation-om-forsandelser-utifran-eu/
Text om tullavgifter för försändelser under 1 800 kronor utan restriktioner, med avgift på 100 kronor inklusive moms enligt Tullverket.

P Pligg85 skrev:
Alla hatar Trumps tullar men vänta, det väller in kinaprylar som är mer prisvärda och hotar handeln i EU.

Vi lägger på tull och beskriver det som hanteringsavgift.
Mer prisvärda, från temu eller shein😆
Nog för att de kan vara så... men med tanke på hur mycket skit som produceras från Kina så...
Det är först när man faktiskt tittat på insidan man kan göra någon rimlig utvärdering och även då är sannolikheten stor att de produceras under dåliga förhållande.
Det behöver inte vara bättre när man köper en kina produkt i Sverige men sannolikheten att de är sämre skulle jag säga är obefintlig.

Se bara på dillen med ddt....

• Gilla
Emil Olofsson1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nog för att de kan vara så... men med tanke på hur mycket skit som produceras från Kina så...
Det är först när man faktiskt tittat på insidan man kan göra någon rimlig utvärdering och även då är sannolikheten stor att de produceras under dåliga förhållande.
Det behöver inte vara bättre när man köper en kina produkt i Sverige men sannolikheten att de är sämre skulle jag säga är obefintlig.

Se bara på dillen med ddt....
Ja det är ju bara förstagångsköpare som handlar där.

Det är ett stort bekymmer för inhemska ekonomin.

Folk vill köpa det som säljs.

Ofta är det prisvärt och man blir sällan besviken. 100% enkelt med reklamation om det är skadat eller felbeskrivning.

J
yonna yonna skrev:
Gör 3 euro verkligen någon skillnad?
Undrar detta med?

A Alexn72 skrev:
Temu ger inte full återbetalning vid returer, fick min fru erfara.

• Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Temu ger inte full återbetalning vid returer, fick min fru erfara.
Jag har fått full betalning och behålla grejerna (dom uppfyllde inte specen i beskrivningen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.