Okej sorry du kan ta bort mitt meddelande mattias.

mattiasp skrev:
håller ni verkligen på och polerar och har er på era byggbilar? Den högre skolans putsfanatismen kanske man kan dryfta på ett bilvårdsforum?
Ja, eftersom byggbilarna nuförtiden är samma sak som familjebilen + ett släp. En tråd med lite avfettningstips/tvättråd orkar vi säkert med här också....

Transiten jag hade tidigare som byggbil tvättades väldigt sällan och då började jag med Biltemas trallrent för att få bort allt organiskt från bilen. Därefter vanlig behandling. Funkade det med.

Vad tror ni om HD Grön till Fasadtvätt?

Jag tänkte att jag skulle prova undermedlet som jag var lite skeptisk mot... beställde från Bollnäs och fick det 36 timmar efter beställning.... Idag har jag provat det och döm om min förvåning... det bästa jag har provat i hela mitt liv när det gäller biltvätt, det tog t.o.m alla små myggjä..ar som satt blodiga o danna i fronten. Nu hr jag en helt ren bil och jag kommer fortsätta använda detta....

Bergabo skrev:
Vad tror ni om HD Grön till Fasadtvätt?
Även om det kanske går (?) så skulle jag satsa mina kronor på något medel som är tänkt att lösa upp biologiskt material, dvs något i stil med trallrent fast inte så koncentrerat. Finns säkert sådant att köpa i storförpackning också, om man bara vet vad man ska ha.

Micke, vad körde du med för koncentration?

MathiasS skrev:
Micke, vad körde du med för koncentration?

Jag blandade 1:40 ungefär... i spruta som jag fick ligga på i några minuter och sedan tog jag bort det med högtrycken. Rätt fin känsla när alla mygg försvann... Provade även samma koncentration i hink som jag svampade med....

Jag kör 1:30 på sommaren o då är det ju i första hand insekter som skall upplösas.

I övrigt så är det ett fantastiskt effektivt toastolsrengörningsmedel. I med 0,5-1dl i toastolen o vispa runt efter 10min.

Milkshaken
Själv kör jag med Autosmarts avfettning, och Power efter vintern.. Sen vanligt bilschampo. Avfettningen lägger jag på med högtrycken, låter det sitta 5-10 min. Sen blöter jag hela ytan, Obs bara blöter.. Sen på med en ren svamp och hink. Efter det så lägger jag på bilschampo med högtrycken.. + blandar i samma schampo i hinken med . sen svabbar man ytan lekande lätt...
Turtles produkter tycker jag inte håller måttet längre. Dom var bättre förr....

Milkshaken skrev:
Själv kör jag med Autosmarts avfettning, och Power efter vintern.. Sen vanligt bilschampo. Avfettningen lägger jag på med högtrycken, låter det sitta 5-10 min. Sen blöter jag hela ytan, Obs bara blöter.. Sen på med en ren svamp och hink. Efter det så lägger jag på bilschampo med högtrycken.. + blandar i samma schampo i hinken med . sen svabbar man ytan lekande lätt...
Turtles produkter tycker jag inte håller måttet längre. Dom var bättre förr....
Samma här fram till nu, men HDgrön gör samma jobb till en bråktdel av priset för Autosmarts fordonsavfettning så då kan man ju lika gärna använda den.

Nu skulle jag vilja köpa en större dunk med petroliumavfettning också, som jag kan späda själv till bruksblandning.....frågan är vad man ska ha som funkar lika bra som Autosmarts Power.

Petrokemisk Avfettning (Kallavfettning)
Kallavfettning är den typ av avfettning som de flesta tänker på när man ska avfetta bilen. Denna består till över 90% av lösningsmedel. Resten är ytaktiva ämnen - emulgatorer. Denna typ av produkt löser fett, olja, asfalt (Vägsalt)
Kallavfettningar kan/ska inte spädas med vatten.

MathiasS skrev:
Samma här fram till nu, men HDgrön gör samma jobb till en bråktdel av priset för Autosmarts fordonsavfettning så då kan man ju lika gärna använda den.

Nu skulle jag vilja köpa en större dunk med petroliumavfettning också, som jag kan späda själv till bruksblandning.....frågan är vad man ska ha som funkar lika bra som Autosmarts Power.
Autosmarts tarremove är strået vassare än power

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.