Hmm. Undrar vad en 5.85'a skulle tycka om att applicera avfettning på det här sättet? Vore ju väldans bekvämt..

importensketsig skrev:
Hmm. Undrar vad en 5.85'a skulle tycka om att applicera avfettning på det här sättet? Vore ju väldans bekvämt..
På bilen?

Ja exakt, det borde jag tydliggjort :) /trådkaparen

Svarar mig själv, ur manualen:

CAUTION
Never use:
– Bleach, Chlorine products and other
corrosive chemicals
– Liquids containing solvents (i.e.,
paint thinners, gasoline, oils)
– Tri-sodium phosphate products
– Ammonia products
– Acid-based products
These chemicals will harm the unit and
will damage the surface being cleaned.
Use of these items will void the war-
ranty.
Jäklar.

Den blandar med vatten så det blir ju ganska utspätt om man kör mad vanlig avfettning. Sen vet jag inte hur tvätten klarar din avfettning, det finns ju schampo och andra rengöringsmedel som är avsedd för att köras genom tvätten...

importensketsig skrev:
Ja exakt, det borde jag tydliggjort :) /trådkaparen
..på bilen vill man ju köra med två sorters avfettning. Finns det två behållare för tvättmedel på moderna högtryckstvättar?

MathiasS skrev:
..på bilen vill man ju köra med två sorters avfettning. Finns det två behållare för tvättmedel på moderna högtryckstvättar?
Varför två stycken? Ett avfettning eller asfalt/tjärlösare och ett schampoo möjligtvis men två sorters avfettning..

Världens bästa tips. AVFETTA bilen med den!

TACKAR!!!

Micke_vb skrev:
Varför två stycken? Ett avfettning eller asfalt/tjärlösare och ett schampoo möjligtvis men två sorters avfettning..
Jag kör nästa alltid (utom möjligen någon gång på sommaren) med en alkalisk avfettning och en petroliumbaserad avfettning ("tjärlösare"). Det ena för att få bort vanlig skit och det andra för asfaltsprickar etc. Har inte letat speciellt iofs men har aldrig hittat någon produkt som gör båda sakerna bra från EN flaska.

Var köper man Tar Remove? Går att köpa i 1 L förpackningar?

Micke_vb skrev:
Ok... Jag använder marknadens bästa salt/tjärlösare [länk] och sedan ett vanligt bilschampo som tar resten... Har du aldrig provar Tar remove så rekommenderas ett test, finns inget som är i närheten när det gäller salt och asfalt/tjära
Nix, den har jag inte testat men jag använder konsumentvarianten av den produkten, Smartabs Power...d^_^b Tycker den är så bra att jag aldrig sett behovet av starkare/bättre prylar. Rätt smidigt att kunna knalla in på Claesohlsson och köpa det man ska ha också.

Det räcker ju dock inte att ha en bra tjärlösare. Krävs en alkalisk avfettning också (typ Smartabs Fordonsavfettning). Varken Power eller Tar R ersätter en alkalisk avfettning. Det kommer finnas smuts kvar som du inte vill veva runt en svamp med schampo i.

Ursäkta trådurspårningen Kam....

Redigerat:
/
Ursäkta trådurspårningen Kam..../

Inga problem. Nu vet jag att Classe har grejor jag behöver! Tack!

Två sorters avfettning? Med prickbort ( http://www.macserien.se/upload/pdb/Mac 124_2009.pdf ) har jag aldrig känt behovet av nån fler avfettning, annat än nån insektslösardito längst fram.

kamilenski, jag hoppas du såg att enligt mitt inklipp från Kärcher-manualen så rekommenderas lösningsmedel EJ att köras genom tvätten tyvärr. Får bli vanlig kempåläggare istället. Vill vi fortsätta totalt misshandla tråden :) :) så får nån gärna tipsa om bästa möjliga sådan.. Alla jag provat läcker och går sönder efter ett tag.

importensketsig skrev:
... Vill vi fortsätta totalt misshandla tråden :) :) så får nån gärna tipsa om bästa möjliga sådan.. Alla jag provat läcker och går sönder efter ett tag.
Det är min TRÅD!. Misshandla den den så gott det går. Det är mycket matnyttigt i detta. Bara inga /Mod skriker det är reklam.... :@

Tydligen en del tvättar har huset i metall. Och dessa funkar med allt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.