importensketsig skrev:
Två sorters avfettning? Med prickbort ( [länk] ) har jag aldrig känt behovet av nån fler avfettning, annat än nån insektslösardito längst fram.
Jamen det där är ju också bara en tjärlösare. Prova en bra alkalisk avfettning utöver den där så ska du se att du har en nästan ren bil innan du börjar med schampooo.

importensketsig skrev:
Får bli vanlig kempåläggare istället. Vill vi fortsätta totalt misshandla tråden :) :) så får nån gärna tipsa om bästa möjliga sådan.. Alla jag provat läcker och går sönder efter ett tag.
Jag har gett upp letandet efter några stora behållare som har munstycken och pumpar som håller. Man är väl för snål helt enkelt.

EFtersom avfettningen jag använder kommer i literburkar med skruvkork så skruvar jag heltenkelt på ett blomsprutemunstycke på flaskorna. Det funkar minst sämst.

Kolla annar på Swedol, kemikaliespruta, produkten verkar heta "Gloria". Ser seriöst ut iaf.

De vita flaskora med grön pump/handtag är samma som fanns på Micro förut, dom funkar inte. Har 6-7 stycken i garaget som bara är att kasta. Pumpen är dålig, munstycket ärgar etc.

I vilken ordning skall man lägga på de olika kemikalierna och vatten och högtryck? Skall man vänta på att något torkar eller passa sig för detsamma? Skall man hålla sig på en anläggning där det finns oljeavskiljare om man skall följa lagen?

Här står lite bra info om avfettning.

http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1297/a1297.php&var=

Smartabs konsumentprodukter (Power/Fordonsavfettning) läggs med fördel vått i vått, dvs båda samtidigt, gärna på en blöt avspolad bil. Därefter väntar man 5-10min innan avspolning.

Detta lär ju dock skilja sig mellan olika preparat så bäst är väl att läsa på burken!

Seriösa killar använder 2 sorters avfettning. O självklart proffsgrejer! :D

Kör med smartabs avfettningar, använder http://biltema.se/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Tryckspruta-15-l/ än så länge, och för det priset gör det inte så mycket om packningarna torkar ihop om ett år eller två :)

Provat blomsprutemunstyckesmetoden men blir less på att trycka om och om igen, två varv dessutom !
Fungerar kanske på småsaker..

hd grön är det som gäller när det ska vara alkalisk avfettning. spä den till önskad styrka. inget annat medel duger för den serriösa bilvårdaren =) låt ligga på en stund men d få inte torka in.

kallavfettningar kan man ta d lugnare med nu på sommaren.
välkommna till bilvardsforum.se för att lära er mer.

importensketsig skrev:
Två sorters avfettning? Med prickbort ( [länk] ) har jag aldrig känt behovet av nån fler avfettning, annat än nån insektslösardito längst fram.
Det fungerar säkert bra men stöter man på en bil som kört för länge på saltvägar så använder man med fördel Tar Remove.

TommyJ skrev:
hd grön är det som gäller när det ska vara alkalisk avfettning. spä den till önskad styrka. inget annat medel duger för den serriösa bilvårdaren =) låt ligga på en stund men d få inte torka in.

kallavfettningar kan man ta d lugnare med nu på sommaren.
välkommna till bilvardsforum.se för att lära er mer.
Det är denna du menar antar jag:

http://shop.bollnasbilvard.se/defau...lfanol-hd-gron-originalet--5-liter-p-233.aspx

Verkar vara rätt billig! ...och det gillar vi.

Tommy, varför inte lära oss mer här istället?

Vore toppen om det funkade bra men lite skeptisk blir man, lågt pris och miljövänligt.... har aldrig funkat tidigare...

Googlar man lite så ser man att detta är en rätt bred produkt som inte bara vänder sig till biltvättargubbar. Det betyder ju att man priskonkurrerar med Grovrent och liknande produkter, där utseendet på flaskan spelar mindre roll än hur innehållet fungerar. Jag blir sugen på att prova. Smartabs tjärlösare är jag helt nöjd med, men fordonsavfettningen kan jag gott testa ett alternativ till. Detta är dessutom avsevärt billigare.

Man ska inte vara rädd för lite impulsköp. 5 liter HD grön beställd - jag hade faktiskt slut på alkalisk avfettning och behöver tvätta bilen.... Bollnäs bilvård hade även många trevliga alternativ för kempåläggning.

Måste läsa på lite mer, men man verkar blanda 1:10 av denna gucka för att få en bruksblandning.

Då väntar vi på en recension....d^_^b

Mathias: 1:10 är väldigt starkt så jag hade inte haft d på bilen förutom att ta bort insekter med vilket det funkar alldeles utmärkt för. Kör istället 1:30 ungefär i en tryckspruta som du sprutar över hela bilen med. Undvik gärna olackerade plast bitar för endel kan få märken. HD grön är starka grejer serrö =) Låt det inte torka in heller (gäller alla avfettningar)
Spola sen av med högtryck så är bilen redo för shampoonering.
Medlet har funnits lääänge och är ett riktigt universalmedel bara man doserar rätt. Bonus att det är billigt och en dunk räcker lääänge. Jag använder det i köket mkt också. för att få ren spisen t ex.

Bollnäs är snabba som fanken så du har förmodligen ditt kommande favoritmedel på fredag! Du kommer inte bli besviken på det mathias.. Om du skulle bli det så köper ja dunken av dig...

Redigerat:
tack för tipset tommy, behöver som sagt läsa på lite mer innan jag blandar ihop mirakelmedlet.....:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.