Det är inte tillåtet att klistra in andras texter (utan tillåtelse) i sina poster, och en post är därför raderad. En länk till en sida där informationen finns publicerad fungerar dock bra.

//Mod

Daniel, inga problem!

importensketsig, nu ser jag att den blivit en artikel på den siten. Det var ett forumsvar för länge sedan som jag har sparat för att det var så bra. MathiasS verkar ha en bra bilsmak :D...

...ja det är Blomqvist på NA som skrivit det där för 6 år sedan eller något sådant. Så bulldogs text är samma som den jag länkade till.

Bull - ja bra bilsmak. Tyvärr är det med bilar som med mat. Man kan inte alltid äta oxfile även om det är godast.... :)

Undrar om ni testade med vanlig diesel? Den som vi tankar i våra bilar :-)

Själv tycker jag den fungerar mycket bra.

HD grön är inte så bra på just tjära/asfaltstänk,det ska jag erkänna.Så man är tvungen att köra med petroliumavfettning för att få bort detta först.Ett bra petroliumbaserat medel är tex Wurths avfettning/lackrengörning.Turtle har en tixotrop avfetning.Dvs medlet blir tjock mär man lägger på det.Det dunstar inte bort direkt och även vid appliceringen så blåser inte medlet bort som vanliga trditionella medel kan göra.När det gäller tvätt av riktigt skitig bil så kan man köra först med ett petroliumbaserat medel för att sedan i tvätthinken med svampen ha alfanol.Då blir det garanterat rent.De flest medel funkar bäst när man får gnida lite.Det gäller bara att få bort det värsta lorten först innan.När vi pratar blandningsförhållande så står det på dunken att man kan köra allt från 1:4 till 1:50.På bilen tex på sommaren så kör jag helst 1:50.Vintern 1:20-40 beroende på hur skitig bilen är.Personligen tycker jag det är onödigt att använda avfettningar varjje gång man tvättar på sommaren.För mig duger det med ett vanlig bilschampo tex.Och om bilen är vaxad så hjälper det till.
varför jag är förtjust i alfanolen är att den har ett brett användningsområde.Gjorde invändig rekond på bilen häromdagen med alfanol och våtdammsugare på all textil.Det blev som nytt fast bilen är 21 år.Funkar på vinyl,plast,gummi tex.I hemmet funkar det på det mestaDessutom blir det ruggigt ekonomiskt om man jämför med alla andra olika medel som man tror man måste köpa för att hålla hemmet rent;) / Mats

Alfamats, att ha avfettningen i tvätthinken känns tveksamt. Hela poängen med att avfetta ordentligt INNAN man använder svampen är ju att lyfta bort så mycket partiklar som möjligt innan svampen används. Att göra detta MED svampen låter som en garantilösning för att få polerrosor/repor i lacken.

I min värld är det högtryckstvätt och avfettning som gör att jag slipper en repig bil.

Kami, diesel löser både det ena och det andra, men att tvätta bilen i det giftigaste du kan hälla ut på marken låter inget vidare. Avfettning är säkert inte speciellt nyttigt heller men antagligen inte lika giftigt som diesel? Eftersom det finns andra produkter som funkar bra så kan man ju lika gärna låta bli.

Jo, men man gör tvättsvampfasen efter man har sköljt av petroliumavfettningen.Om du är riktigt noga så kan du ta den alkaliska avfettningen efter petroliumen och högtrycka av den också innan tvättsvampfasen.Gemene man har för länge sedan gått på med en svamp då petroliumen tar bort den värsta skiten.Nu pratar vi överkurs.Men det blir riktigt rent.Detta är ju inget man gör varje gång utan mer när man skall till att vaxa bilen tex /Mats

Annars kan man ju göra som farsan gjorde med sin några veckor gamla citroen buss för några år sedan.
Han ville ha bort asfaltsprickarna som blivit på den, efter en stund så kom han och sa att han fick bort alla prickar jättelätt.
Vad hade han använt då? jo en så där gul-grön svamp, med det gröna mot lacken. :O

Jag har slitit ganska hårt med rubbing för att få bort alla repor kan jag säga. :x

Jo, men man gör tvättsvampfasen efter man har sköljt av petroliumavfettningen
.

Ok.

Om du är riktigt noga så kan du ta den alkaliska avfettningen efter petroliumen och högtrycka av den också innan tvättsvampfasen
Ja, det är så jag brukar göra. Och det är ju så man "måste" göra.

Gemene man har för länge sedan gått på med en svamp då petroliumen tar bort den värsta skiten.Nu pratar vi överkurs.Men det blir riktigt rent.Detta är ju inget man gör varje gång utan mer när man skall till att vaxa bilen tex /Mats
Jag fick bara intrycket att du körde avfettning och svamp samtidigt utan något annat före eller efter och då är det ju liksom ingen ide.

skalman1 skrev:
en så där gul-grön svamp, med det gröna mot lacken. ...
Min son gjorde så mot min bil, Fy för FAAN! Repor och fula märken! Det blir rubbing på dessa ställen! :@

Har nu själv använt HD-grön några tvättar och jag är nöjd.
Har blandat iordning en 5lit dunk med 1-40 som jag sedan häller över i en tryckspruta (smidigt och slippa blanda vid varje användning), tycker det är en lagom dos iaf för sommartvättarna.

Har man riktigt jobbiga insektsmärken eller dubbstänk med mera kan man använda lera tillsammans med ett lämpligt "glidmedel" för att få bort det. Tänk bara på att använda ordentligt med glidmedel annars kan man få repor eller nermattad lack.

Lera används för att göra bilen REN innan polering främst men man kan använda det sparsamt vid övrig bilvård oxå.

Vill du veta om din bil verkligen är ren? När lacken är blöt stoppar du handen i en tunn plastpåse och känner med fingertopparna. Knottrigt? Använda då leran och känn igen. Lenare än en barnrumpa kan jag lova.
http://www.prorecond.se/webshop/ind...12f53b850756da672c&searchStr=clay&act=viewCat

håller ni verkligen på och polerar och har er på era byggbilar? Den högre skolans putsfanatismen kanske man kan dryfta på ett bilvårdsforum? Hur som helst verkar det där gröna joxet vara vettigt, tycker jag. Vad blir det ungefär för spädning om man häller det gröna joxet i en sån där flaska som man sätter fast längst ut på högtrycket, och som gör att det kommer skum?

Lera är för övrigt något som jag vill spola bort från från bilar. Inte att gnida runt på densamma.

mattiasp skrev:
håller ni verkligen på och polerar och har er på era byggbilar?
Ja, både kapitänen och v4:an brukar jag polera, och dom tjänstgör båda som byggbilar i högsta grad :cool:

För dom som undrar så blir en v4:a ganska låg bak när man lastar i mer än 40 trossbottenskivor......:blushing:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.