16 018 läst ·
71 svar
16k läst
71 svar
Avfettning för bilen
Det är en petroliumbaserad produkt och är alltså en tjärlösare liknande Autosmarts Power eller Tar remover. Kallas ju också kallavfettning.Fasting65 skrev:
Har aldrig använt T-grön, men jag undrar om det verkligen är så stor skillnad på olika produkter om man använder dom på rätt sätt och rätt koncentration.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Jag körde T-Grön förut och Prickbort som starkare alternativ när inte T-Grön upplevdes tillräcklig, men T-Grön är bortkastad tid och pengar, Prickbort över hela så är det rent sen. Men jag ska prova lägga till alkalisk också på MathiasS inrådan, har bara aldrig känt behovet, svampen brukar vara ren efter att bara ha kört prickbort.
Eftersom ingen har tagit upp det är det kanske inget problem, men ibland hör man att vissa avfettningsprodukter är stygga mot behandlingen av lacken (vax, lackförsegling osv)?
Anser ni att det bara är att köra på, eller är det något särskilt man skall tänka på? I synnerhet, vad skall man inte göra...?
Anser ni att det bara är att köra på, eller är det något särskilt man skall tänka på? I synnerhet, vad skall man inte göra...?
bygga_bo: japp precis som du säger så är avfettningar inte snälla mot behandlingar. Starka koncentrationer av alkaliska men framförallt petroleum baserade är inte speciellt snälla. Därför kör jag alltid svagare blandningar av alkaliska och undviker helt petroleum-baserade på sommaren.
Skulle det vara så att man behöver köra petroleum ändå så spraya bara på där det behövs. T ex nederdelar på dörrar/skärmar.
Vintertid måste man köra petroleum för att få bort skiten.
Givetvis beror det på vilket skydd man har på lacken. Vanliga vaxer försvinner nästan direkt medans 2 komponents skydd håller mkt bra mot avfettning.
Skulle det vara så att man behöver köra petroleum ändå så spraya bara på där det behövs. T ex nederdelar på dörrar/skärmar.
Vintertid måste man köra petroleum för att få bort skiten.
Givetvis beror det på vilket skydd man har på lacken. Vanliga vaxer försvinner nästan direkt medans 2 komponents skydd håller mkt bra mot avfettning.
Värst är alkaliska avfettningar.Väldigt viktigt att man späder rätt.Har lyckats ngn gång förstört riktigt fina rekondarbeten med alkaliska medel som inte varit tillräckligt utspådda.Det är samma med relativt nylackade bilar eller ännu värre..en lackbättrad bil..Jag har fått hjälpa några som haft på alkaliskt medel på det nylackade.Det alkaliska medlet typ etsar sig fast i färgen och det blir jätteflammigt om det får sitta på i för koncentrerad form för länge.Själv använder jag Afanol HD grön.Ett medel många rekondare använder.Blir soprent om man änvänder det rätt,jag har det till nästan allt.Bilklädsel,motortvätt,gummidetaljer tom till fruktansvärt hårt smutsade kläder.Vips ! det blir soprent.Köpte en 10 lit dunk för några år sedan för 300:-.Det är ett ruggit prisvärt medel om man nu lyckas komma över det. / mats
Har testat lite med 1:20 blandning. Är inte överdrivet imponerad men det betyder ju inte att det är dåligt. Jag jämför med Smartabs fordonsavfettning och den funkar ju bra så det skulle ju förvåna om normalblandad HDgrön var extremt mycket bättre.
Nu la jag bara hdgrön på torr bil och det fick dra i 10-15 minuter. Jag skulle nog vilja testa att köra tjärlösaren först och sedan hdgrön igen. Bilen är, usch och fy, inte tvättad sedan vintern så tjärlösare behövs.
Funkar det lika bra som det jag använt är jag nöjd eftersom kostnaden då är en 20ondel av vad jag brukar betala.
Nu la jag bara hdgrön på torr bil och det fick dra i 10-15 minuter. Jag skulle nog vilja testa att köra tjärlösaren först och sedan hdgrön igen. Bilen är, usch och fy, inte tvättad sedan vintern så tjärlösare behövs.
Funkar det lika bra som det jag använt är jag nöjd eftersom kostnaden då är en 20ondel av vad jag brukar betala.
Min erfarenheter säger att vore det så överlägset bra så skulle det vara mer känt och fler proffessionella bilrecondare som använde det... Nu finns det ju några stycken som gör det men förmodligen är de långt ifrån majoritet... Men prova en gång till som du skriver och tala om hur du upplever det då..
Nu är bilen hyfsat ren. En omgång med Power tjärlösare och sedan schampo gjorde susen. Efter avfettningen fanns fortfarande en tunn film med lös skit, varken power eller HDgrön gjorde att jag kunde blåsa bort det med högtrycken, men det försvann med schampo och svamp. Inget konstigt med det antar jag.
Bil nr 2 är lika skitig så jag får testa där med - känslan är dock att hdgrön funkar lika bra som Fordonsavfettningen och det går ju fortfarande att öka doseringen om man vill...
Bil nr 2 är lika skitig så jag får testa där med - känslan är dock att hdgrön funkar lika bra som Fordonsavfettningen och det går ju fortfarande att öka doseringen om man vill...