P
MathiasS MathiasS skrev:
Nej jag har inga direkta kostnader eftersom arbetsgivaren står för bord, skärm etc, men mina privata tillgångar kan ju inte utnyttjas som tidigare.

Det är inte helt lätt att se skillnaden mellan en frigga i trädgården och ett rum i huset - båda kan användas till annat.

vad gäller bredbandet så räcker inte mobilt bredband till, för långsamt och dålig kvalitet, men på denna punkt kan jag tycka det är rimligare att kräva ersättning från arbetsgivaren än från skatteverket.
Varför kan man inte använda rummet till annat ? Det är inte låst bara för att du har en dator där. Om någon på ditt arbete kräver att just det rummet du arbetar i hemma inte får vara till något annat så är det väl rimligt att din arbetsgivare betalar och inte staten? Du uppfyller tydligen inte kraven som skv har. Då får du ju anpassa din plats så att efter dina 8 timmar går rummet att använda till privat. Kostnaden är således orörlig.
Se inte hinder, se för fan lösningar.
Vi andra får fortfarande köra till arbetet och träffa människor medans hemarbetande människor kan vara hemma och slipper köra bil (om man körde bil)

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
optimum
Så om jag tolkar diskussionen rätt borde de som jobbar hemma få ökad skatt. Förmånen att jobba hemifrån borde ses som högre än den "kontorsyta" man använder.

De positiva egenskaperna jag läst om borde vara

Minskad resekostnad förutom de med månadskort
Minskad restid = ökad fritid
Minskade kostnader för luncher förutom de som redan har matlåda med sig.
Tillgängligheten för övriga familjen då man är hemma hela dagen

Borde man ta upp minskad risk för att bli sjuk och då slipper 2 veckor med sjukpenning?

OBS ta inte detta inlägg på blodigt allvar.:love:

Nej jag hoppas den här skiten snart tar slut så vi kan återgå till ett normalt liv.

Rkarlsson skrev:
Varför kan man inte använda rummet till annat ? Det är inte låst bara för att du har en dator där. Om någon på ditt arbete kräver att just det rummet du arbetar i hemma inte får vara till något annat så är det väl rimligt att din arbetsgivare betalar och inte staten? Du uppfyller tydligen inte kraven som skv har. Då får du ju anpassa din plats så att efter dina 8 timmar går rummet att använda till privat. Kostnaden är således orörlig.
Se inte hinder, se för fan lösningar.
Vi andra får fortfarande köra till arbetet och träffa människor medans hemarbetande människor kan vara hemma och slipper köra bil (om man körde bil)
Nu verkar du elda upp dig lite i onödan här. Redan för 100 inlägg sedan kostaterade jag att det är skatteverkets regler som gäller och att det där (via länken jag postade) är tydligt att inga avdrag kan göras annat än möjligen för bredband. Således sparkar du in lite halvöppna dörrar här.

Dock är det tveklöst lite märkligt att det finns regler för avdrag kopplade till arbetsrum när det i praktiken är omöjligt att uppfylla kraven. Även om man sitter i en friggebod och jobbar kan det rummet användas till annat. Så, vad är reglerna till för?

Vad gäller användbarheten så är det så att arbetet är av sådan natur att det kan kosta satan om jag gör fel. Dessutom är det rätt lätt att göra fel då det är komplicerade pryttlar pga historik och avtal. Detta betyder att runt min arbetsplats blir det smäll på alla andras fingrar. Jag måste ha 100% koll min dator, mina (få) papper. Kontorsarbete handlar inte om att "skicka mail". Det är vad som står i mailet som är relevant. Det kan ligga tusen arbetstimmar bakom ett mail/dokument som skickas och gör man bort sig har man nästa chans om 10 år. Av dessa skäl, något tillspetsade för att det ska vara tydligare, så är mitt arbetsrum inte ett häng-rum för ungdomarna eller något som används till annat än det jag gör.

...och om inte mina regler för rummet hörsammades av alla här hemma så skulle dörren vara låst.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu verkar du elda upp dig lite i onödan här. Redan för 100 inlägg sedan kostaterade jag att det är skatteverkets regler som gäller och att det där (via länken jag postade) är tydligt att inga avdrag kan göras annat än möjligen för bredband. Således sparkar du in lite halvöppna dörrar här.

Dock är det tveklöst lite märkligt att det finns regler för avdrag kopplade till arbetsrum när det i praktiken är omöjligt att uppfylla kraven. Även om man sitter i en friggebod och jobbar kan det rummet användas till annat. Så, vad är reglerna till för?

Vad gäller användbarheten så är det så att arbetet är av sådan natur att det kan kosta satan om jag gör fel. Dessutom är det rätt lätt att göra fel då det är komplicerade pryttlar pga historik och avtal. Detta betyder att runt min arbetsplats blir det smäll på alla andras fingrar. Jag måste ha 100% koll min dator, mina (få) papper. Kontorsarbete handlar inte om att "skicka mail". Det är vad som står i mailet som är relevant. Det kan ligga tusen arbetstimmar bakom ett mail/dokument som skickas och gör man bort sig har man nästa chans om 10 år. Av dessa skäl, något tillspetsade för att det ska vara tydligare, så är mitt arbetsrum inte ett häng-rum för ungdomarna eller något som används till annat än det jag gör.

...och om inte mina regler för rummet hörsammades av alla här hemma så skulle dörren vara låst.
Jag har det inte riktigt så noga, men jag förstår situationen. Patentingenjörerna på mitt företag får inte arbeta hemma då den fysiska säkerheten inte är tillräckligt bra där. Det är ett väldigt tydligt exempel på när säkerhetskraven inte kan uppfyllas hemifrån. Men ligger man strax under den nivån, då kan man definitivt inte använda rummet på ett sätt som övriga rum i huset kan förväntas användas på.

Edit: jag har också arbetsuppgifter som jag inte får göra hemma (exempelvis granska patent som skall skickas in), men de är sällan brådskande så jag åker in på kontoret när jag behöver göra dessa. Jag har också en del dokument som jag inte får skriva ut eller långtidsförvara hemma. Dessa dokument skall korttidsförvaras inlåsta. Ett låst rum duger dock där. Jag har dock ett privat dokumentskåp så jag har dem i detta om jag har sådana dokument hemma över natten.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:

Det är väl det som är det bästa med en dator om man har allt på datorn att du kan ta och gömma den för ungdomarna om de ska hänga i det rummet.
Om det inte går att hålla rätt säkerhet i hemmet så är jag övertygad om att regeringen menar på att du ska vara på din arbetsplats och arbeta när de säger "möjlighet"
Om man inte kan upprätthålla den säkerheten så kvittar det ju med avdraget på några futtiga tusingar kontra vad det kostar om allt går åt helvete.

Allt går såklart att lösa =)

Rkarlsson skrev:
Det är väl det som är det bästa med en dator om man har allt på datorn att du kan ta och gömma den för ungdomarna om de ska hänga i det rummet.
Om det inte går att hålla rätt säkerhet i hemmet så är jag övertygad om att regeringen menar på att du ska vara på din arbetsplats och arbeta när de säger "möjlighet"
Om man inte kan upprätthålla den säkerheten så kvittar det ju med avdraget på några futtiga tusingar kontra vad det kostar om allt går åt helvete.

Allt går såklart att lösa =)
Nu gör du avväganden som varken du eller ens skatteverket försöker göra. Om arbetsgivaren inte tillhandahåller en arbetsplats (som nu) så intygar bara arbetsgivaren det sedan är saken biff. Det är inte DET som är problemet oavsett om du tycker att det går att göra åtgärder så att det går att använda till annat.

Problemet är att det finns regler för avdrag för arbetsrum samtidigt som det är iprincip omöjligt att uppfylla reglerna.

Här pratar skatteverket om vad som gäller när avdrag för arbetsrum i bostad ska göras.

För att ett arbetsrum inte ska anses ingå i bostadsutrymmet måste det antingen

• vara så avskilt från själva bostaden att det inte ingår i övriga bostadsutrymmen, eller
  • vara inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas för bostadsändamål.
Så förväntan här är att rummet ligger i bostaden men inte ingår i "övriga bostadsutrymmen" eller vara inrett för bostadsändamål.

Det första kan man tänka sig relaterar till att man inte kan göra avdrag för att sitta i köket och arbeta. Det andra kravet, hur uppfyller man det när det handlar om ett kontor?

Även om jag hemarbetade med metallsvarvarbeten och har en svarv i mitt fd gästrum så kan rummet användas till annat. TEx att stå och lyssna på musik, ellre hobbysvarva metallsaker.
+
Så frågan är, hur inreder man ett kontorsrum så att det inte kan användas för bostadsändamål?

P
MathiasS MathiasS skrev:
Nu gör du avväganden som varken du eller ens skatteverket försöker göra. Om arbetsgivaren inte tillhandahåller en arbetsplats (som nu) så intygar bara arbetsgivaren det sedan är saken biff. Det är inte DET som är problemet oavsett om du tycker att det går att göra åtgärder så att det går att använda till annat.

Problemet är att det finns regler för avdrag för arbetsrum samtidigt som det är iprincip omöjligt att uppfylla reglerna.

Här pratar skatteverket om vad som gäller när avdrag för arbetsrum i bostad ska göras.

För att ett arbetsrum inte ska anses ingå i bostadsutrymmet måste det antingen

• vara så avskilt från själva bostaden att det inte ingår i övriga bostadsutrymmen, eller
  • vara inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas för bostadsändamål.
Så förväntan här är att rummet ligger i bostaden men inte ingår i "övriga bostadsutrymmen" eller vara inrett för bostadsändamål.

Det första kan man tänka sig relaterar till att man inte kan göra avdrag för att sitta i köket och arbeta. Det andra kravet, hur uppfyller man det när det handlar om ett kontor?

Även om jag hemarbetade med metallsvarvarbeten och har en svarv i mitt fd gästrum så kan rummet användas till annat. TEx att stå och lyssna på musik, ellre hobbysvarva metallsaker.
+
Så frågan är, hur inreder man ett kontorsrum så att det inte kan användas för bostadsändamål?
Sökte lite på det. Alternativet var att din arbetsgivare hyr ditt rum.
Vet att en släkting har löst det på det sättet i sin verkstad. Han hyr matsal i sitt privata hus då de inte finns möjlighet för att tillreda mat i verkstan. Enl revisorns egna uppmaning.

Prova det om ni måste ha något för uppoffringen =)

K
I normala fall ser jag inget som helst fel med att göra de avdrag som är möjliga.

Men i dagsläget kan jag känna att det finns en viss moraliska aspekt också gällande om man ska kunna göra avdrag eller inte. Både landets, företags och privatpersoners ekonomi är hårt drabbat av pandemin och frågan är om det verkligen är moraliskt försvarbart att "trixa" för att vi som faktiskt fortfarande har jobb ska kunna göra extra avdrag i nuläget?

Själv är jag tacksam för att jag jobbar på ett företag som går bra även under Corona och att jag har mitt jobb kvar. Detta trots att gästrummet fått dela med sig av några kvadratmeter för att jag ska kunna jobba hemifrån :) Har även bekostat skribord, stol och ett par skärmar privat utan att ens fundera på om jag skulle kunna göra avdrag. Jag är som sagt mest tacksam för att jag har jobbet kvar i nuläget och lider med alla som har det riktigt tufft.

/Krille

• Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
Givet mängden skatt som betalas in, först inkomstskatt och sedan moms och alla andra straffskatter på diverse produkter så har jag inga som helst betänkligheter kring att använda de avdrag som är tillgängliga. Det är inte att trixa.

H HEM2121 skrev:
Inte ens en företagare som arbetar hemifrån har några stora avdrag för kontor. Det är ett spott i havet vi pratar om. Reseavdragen kan ju heller inte tas upp då. Så kolla först om det ens är värt den tiden att försöka få avdrag för ett kontor hemma.
Har man aktiebolag kan man hyra ut rum i den egna bostaden för marknadsmässig hyra, vilket kan bli en hel del om t.ex. bor i Stockholm ...

Men det kunde man förstås redan innan Corona och eventuellt hemarbete. Man ska bara ha ett behov av rummet i bolaget.

K
MathiasS MathiasS skrev:
Givet mängden skatt som betalas in, först inkomstskatt och sedan moms och alla andra straffskatter på diverse produkter så har jag inga som helst betänkligheter kring att använda de avdrag som är tillgängliga. Det är inte att trixa.
Det stod väl klart redan i andra inlägget i tråden att TS inte kan göra något avdrag. Det jag syftar på som "trixande" är t ex att försöka hyra ut en matsal i sitt privata hus till arbetsgivaren.

/Krille

S
K Krille4 skrev:
I normala fall ser jag inget som helst fel med att göra de avdrag som är möjliga.

Men i dagsläget kan jag känna att det finns en viss moraliska aspekt också gällande om man ska kunna göra avdrag eller inte. Både landets, företags och privatpersoners ekonomi är hårt drabbat av pandemin och frågan är om det verkligen är moraliskt försvarbart att "trixa" för att vi som faktiskt fortfarande har jobb ska kunna göra extra avdrag i nuläget?

Själv är jag tacksam för att jag jobbar på ett företag som går bra även under Corona och att jag har mitt jobb kvar. Detta trots att gästrummet fått dela med sig av några kvadratmeter för att jag ska kunna jobba hemifrån :) Har även bekostat skribord, stol och ett par skärmar privat utan att ens fundera på om jag skulle kunna göra avdrag. Jag är som sagt mest tacksam för att jag har jobbet kvar i nuläget och lider med alla som har det riktigt tufft.

/Krille
hur har privatpersoners ekonomi drabbats hårt? Än så länge är det knappt några uppsägningar, de med lite jobb blir permiterade med nästan full lön och skillnaden i lön vägs ofta upp av minskad mat/resekostnad.

folk verkar tvärtemot ha enormt mycket bättre ekonomi nu.

K
S SueCia skrev:
hur har privatpersoners ekonomi drabbats hårt? Än så länge är det knappt några uppsägningar, de med lite jobb blir permiterade med nästan full lön och skillnaden i lön vägs ofta upp av minskad mat/resekostnad.

Då delar vi inte bilden av Sveriges ekonomi för närvarande. Det var 100 000 fler arbetslösa i oktober i år jämfört med föregående år. Dessutom ligger många varsel och i många branscher kämpar företag för att överleva. Jag har svårt att tro att det snart vänder.

/Krille

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:

Det var väl förvisso ett hån mot de som blivit uppsagda. Lägg till att a-kassan aldrig funkar vid massuppsägningar. Det funkade inte 2009 heller, så därför är jag lite förvånade över att folk som blivit uppsagda i år som kanske jobbat en del år blir chockade och inte har ett halvårs hyror redo.

Permittering är verkligen inget gott tecken heller. Vissa på jobbet såg det som semester, men det är bara tecken på att vi måste göra så för att se utvecklingen. Det kunde sluta med uppsägningar, det slutade dock i anställningar.
Det är värre för de företag som slutade i konkurs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.