41 777 läst ·
216 svar
42k läst
216 svar
Avdrag för att jobba från hemmet?
Tillgängligheten för övriga familjen då man är hemma hela dagen, borde man få göra ett stort avdrag för ...optimum skrev:
Så om jag tolkar diskussionen rätt borde de som jobbar hemma få ökad skatt. Förmånen att jobba hemifrån borde ses som högre än den "kontorsyta" man använder.
De positiva egenskaperna jag läst om borde vara
Minskad resekostnad förutom de med månadskort
Minskad restid = ökad fritid
Minskade kostnader för luncher förutom de som redan har matlåda med sig.
Tillgängligheten för övriga familjen då man är hemma hela dagen
Borde man ta upp minskad risk för att bli sjuk och då slipper 2 veckor med sjukpenning?
OBS ta inte detta inlägg på blodigt allvar.
Nej jag hoppas den här skiten snart tar slut så vi kan återgå till ett normalt liv.
Redigerat:
Det där sista kan mycket väl vara sant, men om du pendlade till jobbet innan pandemin så borde du kunna avsätta åtminstone en del av den insparade pendlingstiden till en lagom promenad varje dag.pacman42 skrev:
Sen jag började arbeta hemma brukar jag gå ut i skogen i ungefär en timme varje dag (det är ungefär halva pendlingstiden). Det är mycket bra för själen, och kanske för kroppen, men den senare har inte påverkats så jättemycket än.
Jag håller med att jag borde kunna gå ut, jag gjorde också det under våren. Men ju längre pandemin har hållit på, desto mer pressade kalendrar med möten har det blivit. Och allt eftersom luckorna i kalendern minskat så har även utnyttjandet av luckorna som är kvar minskat också.P pmd skrev:Det där sista kan mycket väl vara sant, men om du pendlade till jobbet innan pandemin så borde du kunna avsätta åtminstone en del av den insparade pendlingstiden till en lagom promenad varje dag.
Sen jag började arbeta hemma brukar jag gå ut i skogen i ungefär en timme varje dag (det är ungefär halva pendlingstiden). Det är mycket bra för själen, och kanske för kroppen, men den senare har inte påverkats så jättemycket än.![]()
Jag har bokat upp en tidig morgon i veckan då jag går på gymmet och tränar (jag har haft Covid-19 redan så jag fortsätter gå dit). Frågan är hur man hade orkat med detta om man inte gjort det? En morgon är ungefär vad man kan flytta mötena från och frigöra som det är just nu. Förr åkte man världen runt, nu är man fast i ett rum i huset. Det senare är mycket mer stressande.
Förutom att min man och jag bor i lägenhet så ser vi samma sak. Hur sjutton gick det till? Ta man bort tjänsteresor och pendling till jobbet borde man ju ha mer fritid, men ju längre året gått blir det mindre och mindre.
Tack nej till i första hand alla möten utan tydlig agenda. Sen även alla möten det inte är uppenbart vad man själv ska bidra med. Be de motivera varför du ska vara med om de klagar på ett nekande svar.
Finns många mellanchefer därute som vill visa att de behövs... samt folk som bjuder in alla möjliga bara utifall att.
Finns många mellanchefer därute som vill visa att de behövs... samt folk som bjuder in alla möjliga bara utifall att.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Spontant tycker jag även att det låter som att @pacman42 jobbar mer än 8h om dagen? Eller åtminstone från och till många gånger under dagen.
Jag tror det är viktigt att setill att inte jobba så under längre perioder, det är viktigt att få sin återhämtning och kunna skilja på arbetstid och fritid.
Själv jobbar jag bara 80% för att hinna och orka med att vara småbarnsförälder, även om jag nog skulle kunna jobba 90% nu när jag slipper pendla ca 1.5h om dagen.
Nu har jag inte något som pockar på uppmärksamhet på kvällen heller, det får vänta till morgonen efter, när jag har stängt datorn på eftermiddagen så är den stängd. För att undvika att ens titta på mailen använder jag alltid min personliga dator, samt har valt att inte få jobbmailen på telefonen.
Jag tror det är viktigt att setill att inte jobba så under längre perioder, det är viktigt att få sin återhämtning och kunna skilja på arbetstid och fritid.
Själv jobbar jag bara 80% för att hinna och orka med att vara småbarnsförälder, även om jag nog skulle kunna jobba 90% nu när jag slipper pendla ca 1.5h om dagen.
Nu har jag inte något som pockar på uppmärksamhet på kvällen heller, det får vänta till morgonen efter, när jag har stängt datorn på eftermiddagen så är den stängd. För att undvika att ens titta på mailen använder jag alltid min personliga dator, samt har valt att inte få jobbmailen på telefonen.
Har tillämpat detta själv när antalet möten blev för många, Vad är syftet med mötet och min roll, kunde det ej motiveras tog jag frågor i efterhand om det behövdes, samt delegerade ansvar. Och om det blir mera tid och möten när man är hemma, hur han man med tidigare när man reste runt?engs skrev:
Man lär sig med tiden, för många är det en ny lärdom att arbeta hemifrån och frekvent använda nya redskap för kommunikation.
Precis vad jag tänkte på.A AndersS skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Varför får man inte vilja förbättra?
Eller ska man vara nöjd om man har mat i magen och tak över huvudet?
Eller ska man vara nöjd om man har mat i magen och tak över huvudet?
Jag försökte jobba 80% när barnen var mindre, men det gick inte. Jag hamnade på över 100% ändå. Jag tog istället ut all föräldraledighet sammanhängande när jag bytte jobb istället (avslutade det gamla jobbet med att vara föräldraledig).13th Marine skrev:
Spontant tycker jag även att det låter som att @pacman42 jobbar mer än 8h om dagen? Eller åtminstone från och till många gånger under dagen.
Det är problematiskt när ens huvudsakliga arbetsuppgift är att vara "expertkompetens". Jag är smörjmedlet som gör andras arbete mer effektivt. Jag är med i kunddialoger för att svara på tekniska frågor, jag jobbar mot utveckling av samma skäl. Jag hjälper säljare, jag hjälper lösningssrkitekter, jag hjälper kravställare, jag hjälper forskningsprojekt osv osv. Kunskap är ibland en förbannelse...
Jag ligger på runt 10h per dag i snitt numera. Plus en del tid på helgerna också, även om jag lyckades undvika det denna helgen. Jag hade behövt jobba i helgen men jag strök det helt enkelt. Jag borde ha spelat in en video med en 45min lång kurs för att minska bördan till vardags, men än en gång så agerar jag kanske en aning irrationellt.
Nu på morgonen har jag haft betydligt mindre stressigt och då har jag fått mer gjort. Detta är första besöket på Byggahus sedan frukosten...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Spontant låter det som att din kropp börjar signallera att detta inte är hållbart, jag tror inte många är gjorda för att arbeta 10h om dagen, utspridd över hela dagen, samt lite på helgerna.pacman42 skrev:
Jag försökte jobba 80% när barnen var mindre, men det gick inte. Jag hamnade på över 100% ändå. Jag tog istället ut all föräldraledighet sammanhängande när jag bytte jobb istället (avslutade det gamla jobbet med att vara föräldraledig).
Det är problematiskt när ens huvudsakliga arbetsuppgift är att vara "expertkompetens". Jag är smörjmedlet som gör andras arbete mer effektivt. Jag är med i kunddialoger för att svara på tekniska frågor, jag jobbar mot utveckling av samma skäl. Jag hjälper säljare, jag hjälper lösningssrkitekter, jag hjälper kravställare, jag hjälper forskningsprojekt osv osv. Kunskap är ibland en förbannelse...
Jag ligger på runt 10h per dag i snitt numera. Plus en del tid på helgerna också, även om jag lyckades undvika det denna helgen. Jag hade behövt jobba i helgen men jag strök det helt enkelt. Jag borde ha spelat in en video med en 45min lång kurs för att minska bördan till vardags, men än en gång så agerar jag kanske en aning irrationellt.
Nu på morgonen har jag haft betydligt mindre stressigt och då har jag fått mer gjort. Detta är första besöket på Byggahus sedan frukosten...![]()
Jag hade en idé om att inreda ett rum på landet till kontor för att kunna utöka semestern med någon vecka trots att man jobbar. Jag bollade den idén med en revisor som jag känner. Den idén föll helt platt pga dels måste kunna påvisa att den användes till mitt behov till en viss del av tiden. Sen skulle rummet vara separerad från övriga byggnaden. Det man kan få avdrag för är kontorsmaterial som arbetsgivaren inte tillhandahåller.
Orkade inte läsa hela tråden!
Är det verkligen så att arbetsgivaren tvingar dig att jobba hemifrån? Är det inte så att arbetsgivaren erbjuder dig möjligheten till att utföra arbetet hemifrån.
Om det är så att arbetsgivaren beordrar dig att jobba hemifrån så gäller arbetsmiljölagen ditt "hemma kontor" Vilket torde innebära en hel del bekymmer för arbetsgivaren. Godkända stolar och skrivbord. Skyddsronder och lite annat smått och gott som jag drar ur minnet.
Tror som sagt vad att arbetsgivaren har erbjudit arbetstagare att jobba hemifrån.
Är det verkligen så att arbetsgivaren tvingar dig att jobba hemifrån? Är det inte så att arbetsgivaren erbjuder dig möjligheten till att utföra arbetet hemifrån.
Om det är så att arbetsgivaren beordrar dig att jobba hemifrån så gäller arbetsmiljölagen ditt "hemma kontor" Vilket torde innebära en hel del bekymmer för arbetsgivaren. Godkända stolar och skrivbord. Skyddsronder och lite annat smått och gott som jag drar ur minnet.
Tror som sagt vad att arbetsgivaren har erbjudit arbetstagare att jobba hemifrån.