P
S STB skrev:
Om jag minns rätt så fanns det för riktigt länge sedan väldigt bra möjligheter för generösa avdrag för arbetsplats hemma. Detta var alltså redan före den digitala eran. När avdragen började accelerera ändrades reglerna radikalt för att stävja missbruk. Regelverket vi ser idag är alltså ett resultat av en överreaktion. Det är kort och gott lite för svårt att göra avdrag.

De flesta av oss nyttjar redan schablonavdrag för resor till och från arbetet och jag antar att de flesta fortfarande kommer nyttja det fullt ut trots minskat antal resor. Se det som ett avdrag för arbetet hemma så borde alla vara nöjda!

Det är ju rent bedrägeri. Hoppas skatteverket på riktigt lägger krut på revisioner mot privatfolk kommande deklaration. De har mindre utgifter men ska snylta på systemet.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Palmis Palmis skrev:
Jag har räknat lite... jag sparar närmare 5000 kr per månad på att vara tvungen att jobba hemma.
Det inkluderar driftskostnad för bil, trängselskatt, parkering och lunch.
V vectrex skrev:
Sparar gör jag med. Men 5000kr, det låter helt galet. Här handlar det om kanske 2000kr. Men 300 av dom går bort i ökade kaffekostnader. :cool:
Jag räknade lite på det jag också och det jag sparar är driftskostnad för bil 95 kr/dag, kaffekostnad ökar med ca 25 kr/dag, lunch är samma då jag äter matlåda. Jag jobbar hemifrån tre dagar per vecka så det blir blygsamma 850 kr per månad. Däremot är en dryg timme i besparad restid något jag värdesätter högt och därför kommer jag även efter situationen med Corona försöka jobba hemifrån en del.

Jag uppskattar möjligheten att kunna jobba hemifrån de dagar barnens näsor rinner + två friskdagar. Ibland jobbar jag en del under dagen och efter middagen åker jag in i till jobbet i syfte att vara närvarande.

Håller med om att man är effektiv. Ibland upplever jag dock att arbetet nästan slukar mig för att jag inte kan släppa det. Lite som att slösurfa i sängen efter läggdags - bara ett klipp till typ.

F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det verkar vara viktigt att det inte går att nå rummet direkt från lägenheten/villan, och att det ska vara möblerat så att det inte gå att använda på annat sätt...
Då faller det för mig. Jag kan med fördel pörrsurfa från min tillfälligt byggda arbetsplats med höj/sänkbart bord och en svindyr kontorsstol för att slippa ryggskott.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nästintill, ja. Skulle gissa att en hemmalunch ligger på knappt tio kronor, Lunchen på stan ligger på dryga hundringen i snitt. Så 2000 kr är rimligt att anta.
Jo, men i princip alla har möjlighet att ta med mat och äta på jobbet så att äta matlåda hemma istället för lunch ute i vanliga fall är inte någon besparing pga pandemin. Det är en fråga om eget val. Jag kan gå till en restaurang i närheten av hemmet och köpa lunch och jag kan ta med mig mat till jobbet. Det har inget med pandemin att göra. Så den besparing kan strykas ur kalkylen.
P Pin skrev:
Per dag:
2 x 45 kr trängselskatt
9 x 15 kr parkering
4 x 10 kr bränsle
Summa 265 kr
Per månad drygt 5000 kr
Då är bara bränslet räknat som extra kostnad för bilen. Egentligen är det väl några tior till per mil.

OM jag skulle köra varje dag till jobbet och parkera utanför. Nu väljer jag cykel eller kollektivtrafik istället (under pandemin cykel) bla pga det höga priset för att köra bil.
Då skulle jag säga att bilkostnaden inte är en besparing pga pandemin, du verkar ju ha ett betydligt billigare alternativ även när en pandemin inte råder.

J Johan.Andersson.81 skrev:
Jo, men i princip alla har möjlighet att ta med mat och äta på jobbet så att äta matlåda hemma istället för lunch ute i vanliga fall är inte någon besparing pga pandemin. Det är en fråga om eget val. Jag kan gå till en restaurang i närheten av hemmet och köpa lunch och jag kan ta med mig mat till jobbet. Det har inget med pandemin att göra. Så den besparing kan strykas ur kalkylen.
Lunchen på jobbet är också arbete. Man träffar olika kollegor och diskuterar jobb (informationsspridning). Medhavd mat fungerar inte för det av flera orsaker, framförallt logistiska.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lunchen på jobbet är också arbete. Man träffar olika kollegor och diskuterar jobb (informationsspridning). Medhavd mat fungerar inte för det av flera orsaker, framförallt logistiska.
Tja, då är det arbetstid också och din arbetsgivare borde stå för lunchen. Informationsmöte är dessutom avdragsgilla för arbetsgivaren. Är det ett arbetsmöte är det inte avdragsgillt och ska förmånsbeskattas men det är långt ifrån samma kostnad för arbetstagaren som för en privat lunch.

Tja, då är det arbetstid också och din arbetsgivare borde stå för lunchen. Informationsmöte är dessutom avdragsgilla för arbetsgivaren. Är det ett arbetsmöte är det inte avdragsgillt och ska förmånsbeskattas men det är långt ifrån samma kostnad för arbetstagaren som för en privat lunch.
Informationsspridning och kompetensutveckling via samtal med kollegor, lycka till att få till det till avdragsgillt.

Det är just denna typ av kommunikation som inte blir av nu och det är en jättebrist.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…

Då skulle jag säga att bilkostnaden inte är en besparing pga pandemin, du verkar ju ha ett betydligt billigare alternativ även när en pandemin inte råder.
Mitt svar var ett förtydligande på någon annans inlägg när någon tredje undrade hur det kan bli 5000 kr. Det var det jag räknade på.

Som jag också skrev i inlägget väljer jag själv annat färdmedel både före och under pandemin. Bättre du förklarar för alla som inte cyklar fyra mil att de har ett billigare sätt att ta sig till jobbet på.

På samma sätt spar jag inte in något på maten, fast tvärtom, jag går på lunchrestauranger nära mitt hem eller tar med mat därifrån.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Informationsspridning och kompetensutveckling via samtal med kollegor, lycka till att få till det till avdragsgillt.

Det är just denna typ av kommunikation som inte blir av nu och det är en jättebrist.
Ja, informationsmöte är i högsta grad avdragsgillt.

• Gilla
kest
  • Laddar…
P Pin skrev:
Mitt svar var ett förtydligande på någon annans inlägg när någon tredje undrade hur det kan bli 5000 kr. Det var det jag räknade på.

Som jag också skrev i inlägget väljer jag själv annat färdmedel både före och under pandemin. Bättre du förklarar för alla som inte cyklar fyra mil att de har ett billigare sätt att ta sig till jobbet på.

På samma sätt spar jag inte in något på maten, fast tvärtom, jag går på lunchrestauranger nära mitt hem eller tar med mat därifrån.
Ok, då missförstod jag dig där. Men om du inte hade kostnaden förut så har du ju inte sparat något, eller?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
V vectrex skrev:
Dessutom har min konsumtion av kaffe hemma ökat med typ 200%.
Bråka inte med SKV om kaffeförbrukning hemma. Då får de väl bara idén att kaffe på arbetsplatsen ska förmånsbeskattas istället.
Där du ser en avdragsmöjlighet, där letar SKV efter ett skatteuttag ... ;)

• Gilla
  • Haha
citronskal och 5 till
  • Laddar…
Ja, informationsmöte är i högsta grad avdragsgillt.
Det spelar ingen roll att det är avdragsgillt, vad jag menade var att det är svårt att få det godkänt. Att jag väljer att luncha med olika kollegor olika dagar för att få bättre koll på vad de gör så att jag kan göra ett bättre jobb, det är i högsta grad relevant, men svårt att förklara och motivera.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
Hep Hep skrev:
Jag bort stort och fattar att det är betydligt jobbigare för de som har ont om utrymmen att bygga kontor på, men jag tror att de flesta sparar minst 5000 per år på att inte åka till jobbet.
Damens arbetsplats behöver alltid fysisk bemanning, men de har delat upp personalen i två gäng, så ca hälften arbetar hemifrån, i något slags schema. Det är väl dels för att i största möjliga mån uppfylla restriktionerna, men samtidigt en överlevnadsstrategi, ty ifall det blir ett covid-utbrott där så är chansen att halva styrkan klarar sig betydligt större - och verksamheten är lite kritisk, såsom stöd till en massa andra verksamheter.

Och var vill jag komma, jo att busskortet kostar precis lika mycket, även fast det bara används varannan vecka.
Och det äts sällan utelunch. Så här blir det inga ekonomiska fördelar med hemjobbet. Men lite tidsmässiga fördelar, då hälften av restiden försvinner.

Ok, då missförstod jag dig där. Men om du inte hade kostnaden förut så har du ju inte sparat något, eller?
Nej jag har inte sparat mycket, det var någon annan som tog upp en tidigare kostnad som han inte hade längre. (y)

• Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.