J jagarparken skrev:
Det borde fungera så😊
Exakt så funkar det...👍😃😃

• Gilla
clamatt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, tomten kan vara större än hemfridszonen då den senare kan upphävas av vägar, närhet till vattendrag eller rent avstånd till själva huset. Fastigheten kan sedan vara större än tomten.

Jag har en granne vars tomt skärs av utav en mindre väg. Att använda vägen är inte att överträda hemfridszonen. Ute vid havet nära där jag bor har vi ett hus vars gräsmatta går ända ut till stranden, fastigheten går ut i havet. Det går inte att passera utan att gå på gräsmattan, det är inte ett intrång i hemfridszonen då den inte gäller längs en strand. Några kilometer bort då försökte en fastighetsägare att privatisera stranden för att den var deras. De fälldes för detta. Avloppsanläggning räknas in i tomt, men om den inte ligger nära huset så räknas den inte in i hemfridszonen.

Det går att få till många extrema undantag, men inget av dem gäller dock för TS.
Var hittar du den definitionen?

D docboy skrev:
Exakt så funkar det...👍😃😃
Vad glad jag blir!

Då knatar jag över ditt i morgon och hänvisar till min rätt enligt gammal hävd! 👍

Även om du har din hund kopplad så kan ju grannarna vilja ha sin hund okopplad på sin egna inhägnade tomt, men känner sig hindrade av att du tycker dig ha rätt att kliva in genom grinden och spatsera omkring?

• Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
Genom att läsa rättsfall och lagar, exempelvis så står det i
1 kap. 4 § Plan- och bygglagen ang tomt:
"ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål."

Då kan man bryta ned detta
- "ett område som inte är en allmän plats" - Detta betyder att en tomt inte är en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov. Allmän plats är just det, till för allmänheten.

Vidare:
- "som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader" - Den kan vara bebyggd redan, eller så är den planerad för framtida bebyggelse.
- "och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål" - Vad som ingår här beror på byggnadens användning. För ett bostadshus kan det inkludera:
+ Ytor för tillträde (uppfart, gångvägar).
+ Utrymme för rekreation (trädgård, uteplats).
+ Plats för parkering.
+ Utrymme för installationer som enskilt avlopp eller dricksvattenbrunn.
+ Ytor för att uppfylla krav på dagvattenhantering.
+ Nödvändigt utrymme för brandskydd och tillgänglighet.
+ Osv

Och hemfridszonen definieras som:

"Området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten."

Sedan har vi några viktiga aspekter av hemfridszonen:
* Skydd för privatlivet: Syftet är att skydda den boendes integritet och ge dem möjlighet att vara ostörda i anslutning till sin bostad.
* Ingen fast gräns: Det finns inga exakta lagstadgade mått (t.ex. ett visst antal meter) för hur stor hemfridszonen är. Den bestäms genom en bedömning i varje enskilt fall utifrån de konkreta omständigheterna.
* Faktorer som påverkar storleken:
* Avstånd till huset: Ju närmare bostadshuset, desto större sannolikhet att det är hemfridszon.
* Insynsskydd: Tät vegetation, terräng (som kullar, bergknallar) eller andra naturliga eller anlagda hinder som skyddar mot insyn kan minska behovet av en stor hemfridszon. Om det är öppet och fritt från insyn kan hemfridszonen behöva vara större.
* Bebyggelsens art: Hemfridszonen är främst kopplad till bostadshus. Normalt finns ingen hemfridszon runt ekonomibyggnader (t.ex. ladugårdar och magasin) som ingen bor i.
* Störningsgrad: Hur störande den aktuella aktiviteten uppfattas spelar roll. Att bara passera snabbt kan tolereras närmare ett hus än att fika, tälta eller fiska.
* Hävd och sedvana: I vissa fall kan lokala traditioner eller hur marken har använts historiskt påverka bedömningen.
* "Inte störa, inte förstöra": Hemfridszonen är en direkt tillämpning av allemansrättens grundprincip. Inom zonen blir intrång en "störning".

Så tomt och hemfridszon har två helt olika definitioner. Ofta sammanfaller de inte, men många gånger gör de det.

Och som sagt, i detta fallet med TS fråga så spelar inte detta någon roll då TS både är inne på tomten och vad man kan bedöma inom hemfridszonen också.

Hade det däremot varit en hög häck ivägen så hade kanske TS kunnat komma undan. Med betoning på kanske, särskilt som det finns en alternativ väg.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Detta kan inte vara på riktigt? Vill inte grannen att du går på deras tomt så gör inte det.

• Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
Om din hund parar sig med grannens hund så har du s.k "släkt-hävd" dvs om de får valpar tillsammans. Vidare enligt den gamla allemansrätten (den före skiftet 1972) behöver du heller inte plocka upp efter din hund eller hålla den i koppel på grannens tomt.

• Haha
  • Gilla
iittala och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en granne vars tomt skärs av utav en mindre väg. Att använda vägen är inte att överträda hemfridszonen.
Ett annat liknande exempel är det @polaris78 tog upp.
P polaris78 skrev:
Om man följer en väg som går över på en gammal gård som ju ofta byvägen gick mellan hus och uthus och vägen fortsätter så kan man gå nära både altaner och hemfridszoner och det är i det närmaste omöjligt att bli fälld för hemfridsbrott.
Sedan kan hemfridzonen sträcka sig utanför tomten och fastigheten men då hamnar vi kategorin specialfall.

I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Men snälla du, är du bara ute efter att mucka dålig stämning?
Ditt resonemang är så korkat så jag undrar om du driver med oss läsare. Självklart ska du ge fan i grannens tomt. Dessutom har ju både du och grannen hund. Vad gör du om grannens hund biter din jycke inne på sin tomt?…….
Du tycks vara den klassiska sommargästen i badrock som inte drar sig för någonting.
Åk hem till din vinterbostad och sluta förstör sommaridyllen.

• Gilla
Walle_skåne och 4 till
  • Laddar…
L Lars Ramone skrev:
Är det kanske egentligen TS som är ”grannen”, och som har en granne som genar över TS tomt?
Låter som det… 😄

F
I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
gör du dig till? Det begriper du väl själv att grannens tom är grannens tom och inte din genväg. 15m från deras altan är hemfridszon. Skärp dig.

• Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Men han tittar ju bara rakt fram när han går..?
Hon om jag får be. 😀

Det här kan inte vara ett seriöst inlägg?

• Gilla
Bygget 52 och 1 till
  • Laddar…
RobbinL RobbinL skrev:
Det här kan inte vara ett seriöst inlägg?
Mitt var i alla fall seriöst, typ... 😂😱😇

I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Respektera grannens privatliv och hitta en annan väg

• Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.