Hävd finns visserligen men det är inget som du kan använda dig av för att du själv gått där under massa år. Skulle hela byn i 300år använt en stig som går i utkanten av en tomt där du kan hänvisa till gamla munkar som skrev ner hur byn i gemensam sorg och klagan gick över bystigen till kyrkan kanske byn skulle kunna hänvisa till hävd varför de till julottan fortfarande skulle få gå enligt tradition på denna stig.

För att ägaren inte vill att du går där med hund och du likt förbaskat tycker dig ha rätt att göra som du vill på annas tomt finns det ingen hjälp. Som andra redan sagt, skärp dig o gå där du får vara istället.

• Gilla
FixarLars och 43 till
  • Laddar…
U
I Idyll skrev:
Av Hävd!
Du verkar inte veta vad hävd innebär. För att kräva hävd krävs det att du nyttjat och i viss mån haft besittning av marken under lång tid utan att annan part påvisat sig innehavet. Dessutom måste det pågått under flera (minst 2 hela) generationer.

Vad jag kan tolka uppfyller du inget av detta när du genat över grannens tomt då du uppenbarligen vetat att det är någon annans fastighet… så bara lägg ner och respektera dens önskemål och va glad för tiden de var snälla

• Gilla
Dowser4711 och 15 till
  • Laddar…
@
I Idyll skrev:
Men jag har ju alltid fått passera, men inte nu! Då gäller inte min HÄVD eftersom jag går över annans tomt?
Sluta bara ....

• Gilla
Bygget 52 och 8 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Men jag har ju alltid fått passera, men inte nu! Då gäller inte min HÄVD eftersom jag går över annans tomt?
Din hund har inte gammal hävd om du vill spela det så... Din granne har varit snäll och nu det stör dem frågar du på forumet hur du kan återgälda snällhet med taskigheter?

• Gilla
Bygget 52 och 8 till
  • Laddar…
Detta är det roligaste jag läst på länge. Att försöka ta till juridiken för att man är lat är ju helt fantastiskt.

Hade du själv uppskattat om någon gick precis utanför din altan när du sitter med morgonkaffet?

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 40 till
  • Laddar…
Farstatjej90
I Idyll skrev:
Av Hävd!
Hävda dig på din egen tomt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
The Tor och 51 till
  • Laddar…
Skulle tro att TS trollar för att få igång en lååång tråd 🙂

• Gilla
Kanotisten och 22 till
  • Laddar…
H
I Idyll skrev:
Av Hävd!
Du kan aldrig någonsin åberopa hävd. Grannen vill inte att du genar över deras tomt. Respektera det!

• Gilla
Nybyggerska och 6 till
  • Laddar…
P
Allt beror ju på hur ev vägar och vatten och stigar och promenadstråk går..

Om man följer en väg som går över gårdsplan på en gammal gård som ju ofta byvägen gick mellan hus och uthus och vägen fortsätter så kan man gå nära både altaner och hemfridszoner och det är i det närmaste omöjligt att bli fälld för hemfridsbrott.

Det är altså inte alltid som det är självklart att hemfridszonen sammanfaller med vart ens tomtpinnar sitter

Har man 14 hektar hästgård så är inte hela hemfridszon..

Hemfridszonen försvagas av vägar stigar och vattendrag där det är normalt att folk färdas

Folk i stan tror oftast att tomtpinnar och hemfridszon automatiskt sammanfaller men så enkelt är det inte när man kommer till lite större tomter eller när vatten eller vägar och stigar slår ett hål i hemfridszonen

Hemfridszonen är ens privata område närmast runt huset där man har rätt till ostört privatliv , hur stort det är kan egentligen bara beslutas om man drar det vidare och där tar man in både den som bor där rätt till privatliv kontra folks ärenden och vad man gör där.. folk som följde ån och hamnade 20 meter från nåns altan är inte säkert att döms till att man brutit mot hemfriden men man kan också ha gjort det.

Besluten i rätten spretar rejält och det är egentligen rätt sällan som folk döms i praktiken. iaf under såna förmildrande omständigheter.
Men det är ju allvarligare om nån varje dag går rätt över ens gräsmatta helt utan nån som helst stig eller väg eller annat som man följer utan bara genar och kan ses som en allvarligare att det är nåt som förkommer dagligen /veckovis osv

Av hävd ska väl antingen vara i flera generationer och /eller uppstått före 72

mest troligt är det hemfridsbrott om du inte har nån bra orsak att man följer en väg eller stig eller vattendragets strand där folk gått i alla tider.. Sen om du kan dömmas för hemfridsbrott är lite knöligare att svara på.. i pratiken är dom flesta som döms för hemfridsbrott ute i allvarligare saker än att gena hem , men det är till din nackdel att du gör det återkommande och dessutom försvarar att du går där.. att man jagar sin bortsprugna katt/ papegoja osv är ett bättre orsak än att svara att "jag brukar ju gå här"😁

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Word!

Polaris: Tomt och fastighet är olika saker.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Du syns, du stör! Svårare än så är det inte. Visa respekt

• Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Två frågor:
Hur länge är "alltid"?
Har tidigare ägare också gjort så?

Släktingar har köpt ett mindre hus i en gammal fiskeby, där går de över grannars tomter på en upptrampad stig ned till vattnet. Så gick fiskarna i generationer och denna "hävd" har följt med och lever kvar. I detta fall handlar det nog om 1-1,5 km omväg om de inte skulle gå där.

• Gilla
Pyret685 och 1 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Herregud hur svårt ska det vara att respektera andras äganderätt?!

Nej du får inte gå över någon tomt för att gena någonstans ! En tomt är ALLTID hemfriszon , den här har dessutom staket och du ska dessutom ta med sin hund OCH det finns andra vägar dit du ska även om de är längre ! Att du ens tänkter tanken , ja det är både olagligt och omoraliskt !

Du kan inte hävda hävd för att du tidigare har gått där, oavsett hur länge du gjort det!

Begreppet hävd :

I ett ganska gammalt rättsfall kan man utläsa att för att man med framgång ska kunna påtala ”urminnes hävd” måste utnyttjandet påbörjats innan 1880-talet. Regeln ” urminnes hävd” upphörde 1972. Så därför måste nyttjandet redan innan dess pågått så länge att det då (1972) skulle kunna bedömas som urminnes hävd.

• Gilla
gråsten och 6 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Ca15-20 meter. Jag vet att de ser mig om de sitter där, men jag tittar bara rakt fram.
Det spelar väl ingen roll åt vilket håll du tittar? Om du är 15 meter från grannens altan så är du inom hemfridszon. Om grannen inte vill ha dig där så är det hens fulla rätt, nån ”hävd” finns inte, som flera redan påpekat för dig.

Att du ens frågar är för mig konstigt, skulle jag vara i din situation skulle jag respektera vad grannen säger gäller på dennes tomt.

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.