D Daniel 109 skrev:
Om du går över tomten så passerar du per definition hemfridszonen.
Menar du då att tomten per definition alltid är inom hemfridszonen eller att den är helt överlappande? Var hittar man den definitionen? Eller är det bara av gammal hävd? 😉

Tomten är hemfridszonen. Sedan kan fastigheten vara större.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen
Tror du verkligen att någon kan ta din fråga på allvar när du försvarar ditt intrång på detta sätt?

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
TonyTech
I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Om det finns stig eller väg där du kan passera gående, cykel eller tex med barnvagn utan att vara nära grannens privatzon, gäller som sagt allemansrätten. Läs mera detaljer i denna länk:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/hemfridzon/

I Idyll skrev:
Av Hävd!
Sluta! 😡

• Gilla
  • Haha
Bygget 52 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, tomten kan vara större än hemfridszonen då den senare kan upphävas av vägar, närhet till vattendrag eller rent avstånd till själva huset. Fastigheten kan sedan vara större än tomten.

Jag har en granne vars tomt skärs av utav en mindre väg. Att använda vägen är inte att överträda hemfridszonen. Ute vid havet nära där jag bor har vi ett hus vars gräsmatta går ända ut till stranden, fastigheten går ut i havet. Det går inte att passera utan att gå på gräsmattan, det är inte ett intrång i hemfridszonen då den inte gäller längs en strand. Några kilometer bort då försökte en fastighetsägare att privatisera stranden för att den var deras. De fälldes för detta. Avloppsanläggning räknas in i tomt, men om den inte ligger nära huset så räknas den inte in i hemfridszonen.

Det går att få till många extrema undantag, men inget av dem gäller dock för TS.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Är det kanske egentligen TS som är ”grannen”, och som har en granne som genar över TS tomt?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E
Trolloololololol

• Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag har genom åren sommartid satt mig på grannens veranda på tisdagskvällar. Då brukade han komma ut med några öl och vi hade det trevligt.

Nu vill inte grannen bjuda mig på öl längre. Säger han blivit nykterist. Jag undrar om jag kan hänvisa till hävd och kräva att få mina öl?

• Haha
  • Gilla
shieldfire och 50 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Ca15-20 meter. Jag vet att de ser mig om de sitter där, men jag tittar bara rakt fram.
Om jag hade dig som granne 😱 skulle jag rigga en gräsbevattning när du passerar.

• Gilla
  • Haha
Pannelie och 14 till
  • Laddar…
Respektera grannens önskemål och gå den andra stigen ner till vattnet. Det är hans tomt så det är ju han som bestämmer.
Fattar inte riktigt varför du envisas på forumet och hävdar din rätt att beträda hans tomt.

Sluta...

• Gilla
Bygget 52 och 4 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Du slår mig inte som en person som velat att någon annan går över din tomt om du sagt att du inte vill det? Hade du accepterat det bara för att dom säger att dom alltid gjort det? 😉

• Gilla
Pannelie och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
F frollic123 skrev:
Detta är det roligaste jag läst på länge. Att försöka ta till juridiken för att man är lat är ju helt fantastiskt.

Hade du själv uppskattat om någon gick precis utanför din altan när du sitter med morgonkaffet?
Men han tittar ju bara rakt fram när han går..?

• Haha
  • Gilla
jliljeha och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du går över tomten så passerar du per definition hemfridszonen.
D Daniel 109 skrev:
Nej, hävd kan du inte hänvisa till.
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte svårare än så. Men du kanske syftar på fastigheten.
D Daniel 109 skrev:
Polaris: Tomt och fastighet är olika saker.
D Daniel 109 skrev:
När du kan så mycket mer, varför envisas du då så gärna med att inte tala ur skägget?

Du hade ju redan i något av dina första inlägg kunnat förklara något av det du istället bara axiomatiskt slår fast.

TS: Daniel har rätt i allt han skriver. Är det tomtmark har du inte där att göra mot ägarens vilja. Hävd är inte heller något som uppstår för att du brukat göra något, utan det är ett gammalt rättsinstrument som sannolikt inte nyskapats så längre du levt, då vi pratar 1972 minus ca 50 år.

Sen kommer det till skillnaden mellan tomt och fastighet. Tomt, och därmed hemfridszon, är marken närmast ett bostadshus. Den kan mycket väl sträcka sig några tiotal meter från huset, så syns du på 20 meter från trädäcket kanske du är för nära, i synnerhet om du korsat ett staket. Å andra sidan, har det alltid gått en stig där har de kanske hägnat in mer mark som tomt än de har rätt till: kanske finns hävd på stigen, om än inte på grund av att du gått där.

Vill du få mer detaljerade kommentarer behöver du vara mer specifik i beskrivningen. Spontant låter det dock som att det är grannen som har rätt.

• Gilla
Boilerplate4U och 5 till
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Jag har genom åren sommartid satt mig på grannens veranda på tisdagskvällar. Då brukade han komma ut med några öl och vi hade det trevligt.

Nu vill inte grannen bjuda mig på öl längre. Säger han blivit nykterist. Jag undrar om jag kan hänvisa till hävd och kräva att få mina öl?
Det borde fungera så😊

• Gilla
TorbjornEd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.