121 899 läst ·
387 svar
122k läst
387 svar
AV HÄVD; får jag gena över privat tomt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Det är betydligt större skillnad på definitionerna av tomt och fastighet än hemfridszon och tomt. Så ska du bunta ihop några är det betydligt rimligare att prata om hemfridszon/tomt kontra fastighet än hemfridszon kontra tomt/fastighet.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Du menar att hemfridszon kan sammanfalla med fastighetsgräns. Enligt din fina bild är tomt och hemfridszon samma sak. Tomten sammafaller per definition med tomtgränsen.P polaris78 skrev:Lite mer att läsa om röran med tomt och tomtplats och hur det KAN sammanfalla med tomtgräns men det är inte alls säkert att den alltid gör det..
lite mer om just det finns i [länk]
Och att hemfridszon kan ha en helt annan storlek och form om man har vägar eller stigar som gör ett hål i hemfridszonen
En bra bild just här med strand men det hade lika gärna kunnat vara en väg eller en stig egentligen men som visar hur mycket det kan påverka. källa på stulna bilden [länk]
Jag får en känsla av att du tagit det som ditt livsuppdrag att påpeka skillnaden mellan tomt och fastighet i diverse trådar. Nästan varje gång jag ser ditt nick så handlar det om att på ett lite mästrande sätt påtala detta.D Daniel 109 skrev:
W Weimik skrev:
W Weimik skrev:
Underbart att du som 100% partisk part i målet kan klassa det som att du inte stör någon när du rastar hunden på en annans persons tomt med hänvisning till att du tittar rakt fram. Klart du stör personen annars hade den ju inte bett dig att sluta med det.I Idyll skrev:Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Jag tycker du ska vara glad för tiden som varit när du tillåtits gena över tomten, men nu får du inse att det normala inte är att man gör det.
Uppenbart har ts någon begränsning map. sociala relationer.
Om man går förbi grannen på 20 meters avstånd med sin hund PÅ hens tomt och ”hävdar” att man inte stör TROTS att grannen tydligt proklamerar detta….
Då är felet i den delen av kopplet som är längst upp…
Tur för ta att vi inte är grannar.
Om man går förbi grannen på 20 meters avstånd med sin hund PÅ hens tomt och ”hävdar” att man inte stör TROTS att grannen tydligt proklamerar detta….
Då är felet i den delen av kopplet som är längst upp…
Tur för ta att vi inte är grannar.
Intressanta diskussioner! Om jag skulle vara Idyll hade jag, istället för att titta rakt fram, hälsat och knackat på hos den person/personer som bor på den omtalade fastigheten och hört mig för vad som gäller istället för att gissa. Frågat typ: hej, jag har sedan en tid tillbaka gått på den här stigen som går därborta för att ta mig ned till stranden. Hur är det egentligen? Vad anser ni i frågan? Inkräktar jag på er tomt när jag går här? Anser ni att det är ok? Är det fler som går här? Få igång en diskussion och få klarhet i frågan helt enkelt. Sen tycker jag inte att man benhårt ska driva på att man har rätt att gå där pga hävd utan lyssna och tillsammans komma fram till en lösning. Jag tror säkert att fastighetsägaren uppskattar ditt initiativ. Lycka till!
Bra troll
Hur hade du känt det om grannen kommit med sin hund och passerat 15 meter från din uteplats?I Idyll skrev:Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
E En liten stuga skrev:
Framgår inte det av första inlägget i tråden?
I Idyll skrev: