120 753 läst ·
387 svar
121k läst
387 svar
AV HÄVD; får jag gena över privat tomt?
Det kanske är så att TS lyckats stycka av arrendetomterna (med otydliga tomtavgränsningar) på sin fastighet till separata fastigheter och den HÄVDvunna stigen ingick tidigare i TS då större fastighet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/skall-vi-betala-foer-kommunens-va-plan.399673/
https://www.byggahus.se/forum/threads/skall-vi-betala-foer-kommunens-va-plan.399673/
Du omfattas av allemansrätten. Det gör inte din hund .. din granne har full rätt o förbjuda din hund på hans tomt.I Idyll skrev:Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Din hund kan håller inte kräva nån hävd
Allemansrätten gäller inte på tomten oavsett. Den är hemfridszon.
Folk som går på/lgenom andras tomter är respektlösa idioter.I Idyll skrev:Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Inte nödvändigtvis. Det kan finnas en väldigt bra grannrelation med god respekt för varandra.
Kopplade hundar med förare omfattas i princip av allemansrätten så länge inte du och hunden inkräktar på privatzon. Som jag tolkar det som skrivs av TS så har han rätt enligt allemansrätten att passera grannen på hans mark. Sedan att grannen blir störd av det får man väl respektera och gå en annan väg.Martinsa skrev:
Jag tycker att alla skall tänka på att hålla en trevlig ton i diskussionen och inte hålla på med att håna, förlöjliga med massa otrevligheter mot TS.
Du tolkar fel.TonyTech skrev:
Kopplade hundar med förare omfattas i princip av allemansrätten så länge inte du och hunden inkräktar på privatzon. Som jag tolkar det som skrivs av TS så har han rätt enligt allemansrätten att passera grannen på hans mark. Sedan att grannen blir störd av det får man väl respektera och gå en annan väg.
Nej, normalt sett får man medföra djur om man får gå på platsen enligt allemansrätten. Typiskt hundar och hästar.
Men hur kan detta vara ett problem och man undrar om frågan är seriös, om du är sommargäst och troligen är ledig och har all tid i världen så borde det vara en baggis att gå den långa vägen och runda grannens tomt, om du inte är rörelsehindrad eller på annat sätt har behov av att gå kortast möjliga väg.I Idyll skrev:Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Det här är bara trams och du är fixerad av att du "alltid" har gjort så och känner dig förnedrad av att grannen nu vill ha sin tomt i fred från hundpromenader, det är ju skitsamma om du stirrar i gräset eller inte när du går på grannens tomt, respektera att dom inte vill att du går där och låt hunden få en något längre promenad ner till stranden.
Var det till mig eller?D Daniel 109 skrev:
Jag syftade nämligen på rätten som påstods finnas för TS att gå över marken med stöd i allemansrätten, vilken inte finns inom hemfridszonen.
Hundens vara eller inte vara är inte relevant alls för den frågan.
Okej, när du citerar hela inlägget och bara inledningen syns i normalfallet är det lätt att misstolka.