Vad är egentligen en personskyddsautomat?

kombinerad automatsäkring och 2-polig jfb, det "sparar" en modulplats i centralen. jag brukar sätta det till tex kyl/frys, värmen,uttag utomhus. sådant som man vill ha en egen jfb till. inte så kul om man är på semester mitt i vintern och allt lagt av för att man glömt motorvärmarsladden liggande ute och det varit blida så det blivit blött i den och jfn löst ut=ingen värme och ingen kyla :-(

Vid nybyggnation kan man lika gärna använda personskyddsautomater rakt av som automatsäkringar, om man inte behöver någon mera udda karakteristik.

Extrakostnaden är inte så stor i de sammanhangen.

prisskillnaden på en personskyddsautomat och jordfelsbrytare o automatsäkring är runt 150-200:-

Hur är det med spänningen vad gäller jordfelsbrytarna. Står 400V på en, funkar den enbart på 400V då eller är det både 230V och 400V?

En 4-polig JFB har 400 V mellan faserna och 230 V fas till noll. Och den klarar både enfas och trefasbelastning och alla snedlaster däremellan inklusiver 3:e övertonen En 2 polig är för 230 V enfas.

Spänningen är egentligen ointressant för en JFB, det är skillnadsströmmen ut och tillbaka som den triggar på. Spänningen är bestämmande för motståndsvärdet i testkretsen (testknappen)

Prototypen

Okej, blev lite osäker trots att elektrikern sa att jag skulle ha en 4-polig, 25A. Tänkte om det fanns flera olika.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.