Vad är egentligen en personskyddsautomat?
kombinerad automatsäkring och 2-polig jfb, det "sparar" en modulplats i centralen. jag brukar sätta det till tex kyl/frys, värmen,uttag utomhus. sådant som man vill ha en egen jfb till. inte så kul om man är på semester mitt i vintern och allt lagt av för att man glömt motorvärmarsladden liggande ute och det varit blida så det blivit blött i den och jfn löst ut=ingen värme och ingen kyla 
Hur är det med spänningen vad gäller jordfelsbrytarna. Står 400V på en, funkar den enbart på 400V då eller är det både 230V och 400V?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En 4-polig JFB har 400 V mellan faserna och 230 V fas till noll. Och den klarar både enfas och trefasbelastning och alla snedlaster däremellan inklusiver 3:e övertonen En 2 polig är för 230 V enfas.
Spänningen är egentligen ointressant för en JFB, det är skillnadsströmmen ut och tillbaka som den triggar på. Spänningen är bestämmande för motståndsvärdet i testkretsen (testknappen)
Prototypen
Spänningen är egentligen ointressant för en JFB, det är skillnadsströmmen ut och tillbaka som den triggar på. Spänningen är bestämmande för motståndsvärdet i testkretsen (testknappen)
Prototypen
Okej, blev lite osäker trots att elektrikern sa att jag skulle ha en 4-polig, 25A. Tänkte om det fanns flera olika.
http://www.elsakerhetsverket.se/dow...b1cd6180004407/installera_jordfelsbrytare.pdf
Där har du en massa info om just jordfelsbrytaren
Där har du en massa info om just jordfelsbrytaren
Klicka här för att svara