Håller på att sätta ihop en ny säkringscentral, men är osäker på en del. Har just nu gamla proppskåp, med en 6A-, tre 16A- och 14 10A-säkringar och det är smockfullt. Har nu än så länge skaffat 20 10A-säkringar och 5 16A-säkringar men det ska bli fler 10A åtminstone.
Men hur stor jordfelsbrytare ska jag ha?
Hur många A?
Hur många poler och vad spelar det för roll? Är det bara för att enkelt få plats med fler kablar helt enkelt?

Hur stor jordfelsbrytare du skall ha kan du kolla på huvudsäkringarna. Troligtvis klarar du dig med en standard 25A.

Hejsan

Har du mätt läck strömmar så du vet om det räcker med 1 JFB

-: EL Installatörs studerande :-

Huvudsäkring är ju 16A. Läckströmmar?

Nu måste nog tom. jag fråga: Har du tänkt göra det här bytet själv, eller skall du anlita en elektriker?

Om man hempular så gäller det att dels göra rätt, men också att någonstans inse sin begränsning. Jag betraktar mig som en ganska kunnig hempulare, men jag byter inte min egen central, jag inser min begränsning.

om man inte känner till läckströmmar och annat som tex hur många jordfeslbrytare och vilket poltal dom ska ha och hur man får en lika belastning mellan faserna är risken stor att i slutändan så kanske huvudsäkringarna börjar gå pga snedbelastning eller att jfb löser ut hela tiden och därför blir bortkopplad. prata med en elektriker som löser installationen av elcentralen och låt han välja/rekommendera materialet till den.

Jag ska inte göra detta själv, det ska en elektriker göra. Läckströmmar skulle jag kunna tänka mig har något med dåliga elkablar i huset att göra. Så det finns inga då allting dras nytt nu.
Jag ska prata med elektrikern om detta också, men tycker alltid det är bättre med flera omdömen om det hela, därför jag även frågar här.

Var det inte för en vecka sedan TL hade fått en JFB installerad?? i en annan tråd om uttag ute så hade elektrikern redan satt upp en JFB.

Är vår Tomas vimsig eller elektrikerstuderande eller vad??

Prototypen

Jordfelsbrytare som sattes upp var begagnad och till det nuvarande gamla proppskåpet och ska inte användas till det nya. Helt nya saker ska sättas upp.
Hur som helst har jag pratat med elektrikern som sa att jag ska ha en 25A, 4-polig.

Läckströmmar som menas i detta fall är mellan fas och jord ex i din gamla spisugn ofta är isoleringen i den dålig mellan värmeslingan å jord vilket gör att det går en väldigt liten ström där men många bäckar små så är man snart uppe i 30mA och JFB löser ut utan något egentligt problem.

en jfb får väl lösa ut redan vid 15mA (tror jag det var) utan att den är felaktig.
jag har monterad jfb i en gammal stuga hemma med en kuloinstallation från gissningsvis 60-talet eller början 70. det funkar utan problem där.

Det skulle inte kännas bra om en okunnig kund planerade mitt arbete på ett internet-forum.

Nej Jag råder alla att prata med er "huselektriker", många frågor som tas upp här är på "lärlingsnivå" och något som vi löser på ett optimalt sätt under arbetets gång. Sådana saker kostar inget extra.

Som sagt så har jag pratat med min elektriker och fått instruktioner för vad jag ska ha.
Drar helt ny el överallt och bara nya maskiner också, så någon större del läckström lär det inte finnas här.

ThomasLindgren skrev:
Som sagt så har jag pratat med min elektriker och fått instruktioner för vad jag ska ha.
Drar helt ny el överallt och bara nya maskiner också, så någon större del läckström lär det inte finnas här.
Läckströmmar har du garanterat, men troligtvis inte så stora att dom orsakar nått obehag!
I princip alla jordade elektriska apparater tillåts ha läckströmmar, och dom har det också, och generellt kan man säga att ju högre effekt desto högre läckströmmar.

jag rekommenderar då flera jfb till ett helt hus, både 2 och 4 poliga eller personskyddsautomater.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.